1

حذف علم‌الهدی از رأس هنروتجربه/یک نیروی نظارتی جایش را گرفت!

سینماروزان: بالاخره و بعد از مدتها انتقاداتی که به سیاستگذاریهای گروه دولتی هنروتجربه می شد امیرحسین علم‌الهدی از ریاست این گروه حذف شد.

علم‌الهدی که خواهرزاده محمد آفریده از مدیران سینمایی سالیان ایرانی است چنان که خودش در گفتگویی اعتراف کرده بود کارش را با سیاهی لشکری فیلمهای دایی اش آغاز کرد و تا قبل از آن که در دوران رییس معزول سینما به مدیریت هنروتجربه برسد مهمترین منصبش مدیریت پخش حوزه هنری بود آن هم در سالهایی که حوزه هنری تعداد بالایی از فیلمهای مجوزگرفته از ارشاد را توقیف کرده بود!!

اینکه چطور علم‌الهدی با سابقه مدیریت پخش نهاد توقیف کننده کلی فیلم مجاز از مدیریت در گروهی به نام «هنروتجربه» سر درآورد را رییس معزول سینما باید پاسخ دهد اما خروجی حضور علم الهدی در این گروه که استخدام کلی کارمند و انتشار مجله و راه اندازی سایت با پول دولت ولی در نهایت نمایش فیلم در سالنهایی با حداقل مخاطب است، یادگاریست که از او برای تاریخ سینمای ایران باقی خواهد ماند.

به جای علم الهدی این جعفر صانعی مقدم است که به عنوان مدیر هنروتجربه معرفی شده است. صانعی مقدم که از بدو تأسیس هنروتجربه در شورای سیاستگزاری آن بود بیش از همه به واسطه ریاست اداره نظارت در زمان معاونت سینمایی محمدحسن پزشک در ابتدای دهه هشتاد شناخته میشود.

اینکه صانعی مقدم خواهد توانست گروه هنروتجربه را از رخوتی که گریبانش را گرفته جدا سازد یا نه را آینده است که مشخص میدارد ولی آنچه هویدا است اینکه استخدام کارمند و منتقد و انتشار مجله و راه اندازی سایت در این پنج سال، کمترین کمکی به جلب مخاطب برای این گروه نکرده و صانعی مقدم اگر میخواهد سیستمی چابک را شکل دهد قدم اول رهایی از این وزنه های سنگینی است که جز تخصیص ردیف بودجه، فایده ای برای سینمای آلترناتیو ایران نداشته اند.