1

حجت‌ا.. ایوبی: هر سرمایه گذاری را که می‌بینید نشانی مجتمع کورش را بدهید/با همراهی “نورتابان” به‌دنبال تجهیز مجتمع‌های بیشتری هستیم/سینمای ایران را در دنیا با نام “هنروتجربه” می‌شناسند

سینماژورنال: حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی در دومین اجلاس سراسری مدیران کل ارشاد استانها به ارائه آماری از فعالیتهای سازمان تحت مدیریت خویش پرداخت.

به گزارش سینماژورنال این مدیر سینمایی حین این آماردهی نکات جالبی را درباره “هنروتجربه”، مجتمع کوورش و همکاری سازمان سینمایی با موسسه نورتابان بیان کرد.

ایوبی در این مراسم با اشاره به برگزاری جلسات مشترک میان مدیران کل ارشاد و مدیران سینمایی اظهار کرد: این جلسات امید بخش و نوید بخش است و بوی امید را همه احساس می کنند.
وی یادآور شد: اگر چه سفر های استانی من زیاد نیست اما باید فایل سازمان سینمایی را متفاوت ببینید و این سازمان در بین دیگر معاونت های وزارت ارشاد، به دلیل تنوع مشکلات و بحران های متعدد و پی در پی شرایط متفاوتی دارد. شاید نتوانستیم خدمت خیلی از دوستان در استان های مختلف برسیم اما خدمت هریک از دوستان رسیدم و مدیران فرهیخته ای را دیدم.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: قاطبه مدیران از مشروعیت کافی بین نخبگان و اهالی فرهنگ برخوردارند و خود نخبه هستند و این مهم در های فرهنگ را باز می کند.
ایوبی خطاب به مدیران کل ارشاد ادامه داد: همدلی بین شما و مردم و مدیران و استانداران و شهرداران وجود دارد نوید بخش روزهای خوبی برای فرهنگ و هنر است.

انتظاری که وجود دارد این است که پروژه های مانده به اجرا برسد

وی عنوان کرد: ما و شما به میانه راه رسیدیم و انتظاری که وجود دارد این است که پروژه های مانده به اجرا برسد و این روحیه درشما دیده می شود.
معاون وزیر ارشاد در امور سینمایی اضافه کرد: به رغم اینکه می دانیم دنیای ارتباطات است بسیاری از کارهای انجام شده باید بیشتر مورد گفت وگو قرار گیرد و در جلساتی مشترک هر روز یک معاونت با مدیران کل ارشاد ارتباط داشته باشد و شما با حضور در موسسات مختلف و خانه سینما و گفت وگو با دبیران جشنواره های مختلف، با آنان در مسیرهای مختلف گفت وگو کنید و با هنرمندان و سینماگران برجسته به بحث بنشینید.
ایوبی گفت: یکی از خوشبختی های ما این است که توضیح دادن اهمیت فیلم و سینما دیگرضرورت ندارد و علما و روحانیون و مراجع و نمایندگان و مدیران به این مهم اذعان دارند.
وی تصریح کرد: اگر به دو سال پیش برگردیم فضای بدگمانی و تردید در مدیریت سیاسی کشور به دلیل اتهام زنی ها درباره سینما به وجود آمده بود و عده ای می خواستند بخشی از نظام را به نتیجه برسانند که سینما نمی خواهیم اما امروز وقار به سینما برگشته و ادبیات سینمای امروز را با سال های گذشته مقایسه کنیم.

 اختلافات تهیه کنندگان در شرف حل و رو به اتمام است
رییس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به فعالیت های انجام شده در عرصه سینما اظهار کرد: اختلافات تهیه کنندگان در شرف حل و این اختلاف عمیق شده و بی مورد تهیه کنندگان رو به اتمام است.
ایوبی ادامه داد: پروژه بزرگی که به کمک مدیران کل ارشاد می تواند به سرانجام برسد اقتصاد سینما است؛ در چهار سال  دولت دهم، عدد مخاطبان به زیر ۷ میلیون تن و فروش سینماهای سراسر کشور به زیر ۳۰ میلیارد تومان رسیده بود که این زنگ خطر و یاس کامل برای سرمایه گذاران محسوب می شد.
وی توضیح داد: در سال ۹۳ ، ۷۰ درصد افزایش مخاطب داشتیم و نفر اول در دنیا در این زمینه هستیم که چنین افزایش مخاطبی داشتیم و چین و ترکیه در رده های بعدی قرار دارند.
معاون وزیر ارشاد تاکید کرد: این در حالی است که این افزایش مخاطب در چین با سینمای هالیوود انجام شده اما ما با سینمای ملی این اتفاق را رقم زدیم.
ایوبی افزود: وقتی آمدیم زیر ۲۰۰ سینمای فعال در سراسر کشور داشتیم و امروز ۳۲۲ سینمای فعال داریم و چند سالن از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است.

به هر سرمایه گذاری که می بینید نشانی پردیس کوروش را بدهید
وی یادآور شد: ما به یک جمع بندی قطعی رسیدیم که پردیس هایی مانند کوروش می توانند به اقتصاد سینما کمک کنند و هر سرمایه گذاری را که می بینید نشانی مجتمع کورش را بدهید. آمدن بخش خصوصی به سینما نوید بخش است و در این صورت ارتباط مردم با سینماگران موثر بوده و فیلمسازان برای مردم فیلم خواهند ساخت.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: همه سینماهای کشور با همراهی ادارات کل دیجیتال شد که اتفاق خوبی بود و سالن دار هایی که همواره در شهرستان ها ناراضی بودند امروز به دلیل فروش آثار سینمایی راضی هستند.
ایوبی ادامه داد: این نشانه هایی است که سینما به سبد خانوار در حال بازگشت است. سینما جایی برای کانون خانواده است تا اعضای خانواده به تماشای فیلم های ایرانی بنشینند. این خلایی است که جهان مجازی ایجاد کرده و نیازمند آن هستیم.

سینمای ایران را در دنیا با این سینما (هنر و تجربه) می شناسند
وی با بیان اینکه گروه هنر و تجربه از کارهای خوب این دوره است گفت: سینمای ایران در دنیا با این سینما (هنر و تجربه) می شناسند. این سینما را نمی توان از اکران محروم کرد و اکران گسترده این آثار نیز مشکلاتی ایجاد می کرد و از این رو گروه هنر و تجربه تشکیل شد و امروز اکران فیلم های هنر و تجربه موجب به وجود آمدن پاتوق های بسیار خوب برای سینماگران است و اگر در جایی در استانی این ظرفیت وجود داشته باشد می توانیم شاهد تشکیل چنین پاتوق هایی باشیم.
رییس سازمان سینمایی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای احیای سینمای کودک اشاره کرد و یادآور شد: در سینمای کودک شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان تشکیل شده و جلسات هر هفته این شورا به دبیری فرشته طائر پور برگزار می شود. ایوبی افزود: بزرگان سینما در این جلسات حضور دارند و خروجی های این شورا مشخص است و یکی از نتایج این شورا، جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان است.
ایوبی با اشاره به برگزاری المپیاد در همدان ادامه داد: برگزاری این المپیاد کار بسیار خوبی است و شور و شوق بسیار قابل توجهی ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: قصد داریم سینمای کودک و خانواده را جدا کنیم و از فیلم های کودک و خانواده در قالب کودک و مستند حمایت کنیم و امیدواریم اتفاق خوبی در این زمینه رخ دهد و این سینما دوباره احیا شود.

سینمای ایران در جایی قرار دارد که تجربه اش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند
رییس سازمان سینمایی درباره تاسیس مدرسه ملی سینما نیز گفت: سینمای ایران در جایی قرار دارد که تجربه اش را باید برای نسل بعدی نهادینه کند و تجربه سینمای ایران به کشورهای همسایه و کشورهای دیگر صادر شود و بسیاری از کشورهای اروپایی دوست دارند بدانند که سینمای ایران چگونه به این جایگاه رسیده است.
ایوبی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به شبکه نمایش خانگی گفت: از کارهایی که در حال پیگیری است اقدامات ستاد صیانت از محصولات سینمایی در مقابله با قاچاق آثار است . قاچاقچیان روزگار خوبی داشتند اما با فعالیت ستاد این روزگار تمام شده است. اگر سینمای خانگی راه بی افتد و ۵۰۰ میلیارد تومانی که در بازار قاچاق می چرخد به سینمای ایران بازگردد اتفاق خوبی خواهد افتاد.
وی یادآور شد: این در حالی است که فروش سینمای ایران سالانه ۶۰ میلیارد تومان است.
رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق فیلم به دبیری سید مصطفی ابطحی در سه چهار ماه گذشته اقدامات خوبی در تهران انجام داده و فضا برای قاچاقچیان در تهران ناامن شد اما در شهرستان ها، شبکه های قانونی کار نمی کنند و در استان ها شبکه مویرگی عقیم است.
ایوبی تاکید کرد: در برخی استان ها قرار است کار مبارزه با قاچاق فیلم شروع شود و اگر این اتفاق در استان ها نیز رخ دهد این اتفاق کار بزرگی خواهد بود.

وقتی یک خانواده به راحتی به تاریخ هزاران فیلم سینمای ایران دسترسی داشته باشند سینمای ایران احیا خواهد شد
وی درباره راه اندازی” وی او دی “در کشور به همراهی وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد اسلامی توضیح داد: این کار درخشانی است که ساختارهای آن ایجاد شده و همه مردم با اپراتورهای مختلف می توانند فیلم های سینمای ایران را با هزینه های اندک که قابل مقایسه با خرید سی دی نیست انتخاب کنند.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی یک خانواده به راحتی به تاریخ هزاران فیلم سینمای ایران دسترسی داشته باشند سینمای ایران احیا خواهد شد.
ایوبی درباره تمرکز زدایی در عرصه فرهنگ و هنر یادآور شد: نماد تمرکز زدایی شما(ادارات کل فرهنگ و هنر) هستید و بخش هایی از فعالیت ها را باید به شما واگذار کنیم. حاضریم بخشی دیگر از فعالیت ها را به شما واگذار کنیم.
وی درباره ضرورت برگزاری جشنواره ها در استان های مختلف نیز گفت: سالانه در سینمای ایران نزدیک به ۵۰ فیلم به نمایش می رسد و سالانه ۴۰۰ فیلم با احتساب آثار ویدیویی تولید می کنیم و جشنواره ها فضای مناسبی برای دیده شدن این آثار است از این رو آماده تفویض اختیارات و برگزاری جشنواره های مختلف در استان ها هستیم.
رییس سازمان سینمایی ادامه داد: تمام استان هایی که فکر می کنند که ظرفیت صدور مجوز ویدیویی را دارند به آقای حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت آثار سینمایی اعلام کنند. ما به دنبال تقویت فیلمسازی در استان ها هستیم و تولید فیلم های ویدیویی کم هزینه است و این اتفاق در استان ها مناسب خواهد بود.
ایوبی درباره جشنواره های ملی توضیح داد: این انگیزه وجود دارد که این رویدادها در استان های مختلف برگزار شود؛ جشنواره کودک در اصفهان برگزار خواهد شد و المپیاد تخصصی نوجوانان در همدان برپا می شود.

با همراهی بنیاد مستضعفان و شرکت نور تابان به دنبال تجهیز مجتمع های بیشتری هستیم
وی درباره استفاده از مجتمع های فرهنگی به عنوان سالن سینمایی یادآور شد: در کشوری که ۳۲۲ سالن دارد یک سالن هم غنیمت است. تاکنون ۱۵ مجتمع فرهنگی را تجهیز کردیم. امسال در حرکتی بزرگتر با همراهی بنیاد مستضعفان و شرکت نور تابان به دنبال تجهیز مجتمع های بیشتری هستیم و اگر موانعی پیش نیاید و بنیاد و شرکت نور تابان به تعهدات خود عمل کنند ۱۰۰ مجتمع تا ۳ ماه آینده به سالن ها افزوده می شود.
رییس سازمادن سینمایی تاکید کرد: باید برای اداره این مجتمع ها فکر کنیم و آداب سینما شدن و مدیریت سینما شدن این مجتمع ها در استان های مختلف باید مشخص شود. این سالن ها زیر نظر شما و در عین حال توسط نهادهای با انگیزه اداره شود تا سینماگران احساس کنند ۱۰۰ سالن به سینماها افزوده شده است.
ایوبی گفت: در جلسات متعدد با دیوان محاسبان در استان های مختلف اعلام شد که استفاده از این مجتمع ها ایرادی ندارد و این مجتمع ها می توانند بلیط بفروشند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.
وی توضیح داد: آقای بابک رضایی به عنوان مشاور امور استان ها معرفی شده و وی رابط ما با شما است و آقای رمضانعلی حیدری خلیلی قائم مقام امور اجرایی سازمان نیز پیگیر امور هستند.
رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: فرصت های مدیریتی به سرعت می گذرد و قدیمی های ارشاد می دانند که این جلسات برگزار شده و می گذرد و امیدوارم با همدلی و همراهی در این عرصه مهجور فرهنگ با محوریت افراد فرهیخته در استان های مختلف، اقدامات ماندگار کنیم و از این دوران کوتاه مدیریتی یادگاری بر جای بماند.
ایوبی ادامه داد: گاه مدیران دوران عمر کوتاه مدیریتی خود را صرف آیین نامه ها می کنند؛ من بیشتر عمل گرا هستم . خطر را به جان پذیرفتیم و اعلام کردیم که برنامه های پیش رو چیست از این رو درخواست داریم دفترچه سیاستگذاری سازمان سینمایی را مطالعه کنید.
وی توضیح داد: اگر مجتمع های فرهنگی از سوی انجمن های سینمای جوان اداره شود قطعا موفقیت هایی حاصل خواهد شد. الگوی پیشنهادی برای تشویق بخش خصوصی در سالن سازی داریم که به مدیران کل پیشنهاد خواهیم کرد.

رونمایی از فیلم های خوب در شهرستان ها به فروش آن کمک می کند
رییس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها نیز اظهار کرد: جشنواره فیلم فجر، هم جشنواره است و هم جشن ملی سینمای ایران و جذاب ترین برنامه ایام دهه فجر، جشنواره فجر است. بسیاری از تهیه کنندگان موافق نمایش فیلم ها در ایام این رویداد در استان ها نیستند اما من موافق این مهم نیستم و معتقدم رونمایی از فیلم های خوب در شهرستان ها به فروش آن کمک می کند و سالی که جشنواره در استان ها برگزارشده شاهد رونق سینما در آن شهر بوده ایم.
ایوبی تصریح کرد: اعتبارات لازم را از استان های خود بگیرید و امیدوارم با مذاکرات و رایزنی ها بتوانیم امسال شاهد برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان ها باشیم.