1

حجت‌ا.. ایوبی: جعفر پناهی از همه مواهب زندگی آزادانه برخوردار است

رییس سازمان سینمایی در نامه ای خطاب به دبیر جشنواره برلین نوشت: خوشوقتم اعلام کنم که سازنده فیلم “تاکسی”(جعفر پناهی) به رغم آنچه در جشنواره برلین گفته شد، در ایران سوار بر قطار پرشتاب زندگی خویش است و از همه مواهب زندگی آزادانه خود برخوردار است.

سینماژورنال: حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی با نگارش نامه ای خطاب به دبیر جشنواره برلین به مواضع این جشنواره نسبت به نمایش فیلمهای ضدایرانی در آن واکنش نشان داده است.

ایوبی که بیشتر سعی میکند خودش را آدمی اهل مدارا نشان دهد در جایی از این نامه به صراحت بر این امر تاکید کرده جعفر پناهی فیلمساز ایرانی که با فیلم “تاکسی” در تازه ترین دوره این جشنواره حضور دارد آدمی است که در ایران از همه مواهب زندگی آزادانه برخوردار است.

سینماژورنال متن کامل نامه ایوبی به دبیر جشنواره برلین را ارائه میدهد:

جهانی که قربانی سوء تفاهمات است

سالهاست که جشنواره برلین با حضور قدرتمند سینماگران ایرانی برگزار می شود. برلین به تدریج در بین مردم سینمادوست ایران به نامی آشنا تبدیل شده ؛جایی برای دیده شدن فیلم، فضایی برای گفت و گو. گفت و شنیدی که جهان امروز به شدت به آن نیازمند است. گفت و شنودی که اگر بود، امروز ما و شما گرفتار امواح هراسناک سوتفاهمهای کنونی نبودیم.

جناب آقای کاسلیک! بپذیریم جهان امروز قربانی این سوءتفاهمات است. آنها که در کوچه پس کوچه های زندگی غریو مرگ سرمی دهند قربانیان سوءتفاهمند. قرون وسطای تاریخ اروپا گویی در حال تکرار است. درست مانند آن روزگاران انسانها به جرم داشتن عقیده سوزانده می شوند، سرهاشان بریده می شود و به وحشیانه ترین شکل در بغداد و سوریه و لبنان شکنجه می شوند. در چنین روزگاری هنر می تواند روزنه امیدی باشد برای آینده ای بهتر. و در این روزگار سینما می تواند و باید وسیله ای باشد برای رفع سو برداشتها و فرصتی برای گفت و گو. گفت و گویی چشم در چشم و چهره به چهره.

جعفر پناهی سوار بر قطار پرشتاب زندگیش است و از زندگی آزادانه، برخوردار!

و جا دارد که ابراز تاسف عمیقم را از گفته هایتان در طول جشنواره برلین اعلام کنم. متاسفم از اینکه شما به بهانه فیلمِ فیلمسازی که به موجب قانون کشورش فعلا نمی تواند فیلم بسازد (گرچه دارد می سازد ) می خواهید همه را سوار تاکسی سوء تفاهم های تازه ای بر علیه مردم ایران نمایید. اما خوشوقتم اعلام کنم که سازنده فیلم تاکسی به رغم آنچه در جشنواره برلین گفته شد، در ایران سوار بر قطار پرشتاب زندگی خویش است و از همه مواهب زندگی آزادانه خود برخوردار است. به عنوان رئیس سازمان سینمایی ایران، از کارنکردن هیچ سینماگری خرسند نیستم. اما این را نیز خوب می دانم که تسلیم در برابر قانون تنها راه کامیابی هر ملتی است.

جشن قدرت نمایی جوانان ایرانی

شما یقینا سینمای ایران را خوب می شناسید و با موفقیت هایش در جهان آشنایید. ما هم همزمان با شما در حال برگزاری جشنواره بزرگ سینمایی فجریم. به قول آقای ژیل ژاکوب سینما در خون مردم ایران جاری است. کاش می دانستید که جشنواره فجر 33 جشن قدرت نمایی جوانان ایرانی است. موجی از جوانان ایرانی که به سوی سینما آمده اند و همه در شگفتیم از این همه قدرت آفرینش و خلاقیت. آیا فضای سیاسی فرهنگی کشوری چنین می تواند آن گونه باشد که جشنواره شما نشان می دهد؟

سینمای ایران به گواه حضور قدرتمند جوانانش ادامه خواهد داشت. سینمای ایران یک راه است. یک نگاه است. سینمای ایران به پیش می رود چون ریشه در اندیشه های درخشان پیامبر اسلام دارد. پیامبری که فرمود: « آمده ام تا نیکی های اخلاق را به اوج رسانم». پیامبر مهربانی وصلح و دوستی و عشق. سینمای ایران پیش می رود چون ریشه در اندیشه های درخشان مولانای رومی، حافظ و سعدی و فردوسی بزرگ دارد. سینمای ایران پیش می رود چون سینماگران ایرانی در فضایی پر از اعتماد، احترام با دولت برخاسته از آرای خود زندگی می کنند.

صدای سیاست را در برلین شنیدم

من هم مانند میلیون ها علاقه مند به سینما، صدای مهیب پای سیاست را در جشنواره برلین می شنوم. من هم مانند همه آنها دوست داشتم برلین یادآور فرهنگ وهنر باشد. اما گویی شما سیاست را بر هنر ترجیح دادید. صدای پای سیاست می آید؛ و آجرهایی که در جشنواره شما روی هم قرار می گیرد به سرعت دیوار برلین تازه ای برگرد جشنواره شما خواهد کشید. دیواری که می تواند به مراتب بلندتر از دیوار چین باشد؛ و سیاست یعنی جدایی؛ یعنی دیوار برلین… و فرهنگ و سینما اما، یعنی برچیدن پرچین ها و دیوارها…