1

حبیب اسماعیلی اظهار داشت⇐بیش از آلودگی هوا یا ناآرامیهای اخیر، این تراکم اکران و تعدد فیلمهای روی پرده بود که به اکران نیمه دوم سال ضربه زد/اکران امسال از دست رفت و دیگر نمی‌شود برایش نسخه‌ای پیچید/اگر به فکر آینده سینما هستند اصلاح آیین‌نامه اکران۹۷ را از همین امروز آغاز کنند

سینماروزان: در حالی که افت مخاطب سینماها در پاییز امسال بنا به آمارهای مختلف تأییدشده است برخی تحلیلها به دنبال ربط این افت مخاطب به آلودگی هوا و اعتراضات اخیر هستند بی توجه به آن که آلودگی هوا معضل چندساله کشور ماست و البته که ایام مرتبط با اعتراضات به ده روز هم نرسیده است.

مشکل اصلی اکران پاییز تراکم فیلمهای روی پرده بود؛ اتفاقی که از همان هفته‌های آغازین فصل پاییز و باز کردن ورودی اکران و روی پرده فرستادن ده‌ها فیلم با انتقاد رسانه‌های مستقل مواجه شد.

حبیب اسماعیلی از پخش‌کنندگان قدیمی و مدیر موسسه پخش رسانه‌فیلمسازان با اشاره به مقطعی بودن مشکلاتی مانند آلودگی هوا به سینماروزان گفت: مسائلی مانند آلودگی هوا یا ناآرامیهای اخیر مقطعی است و البته تأثیر مقطعی خود را بر اکران می‌گذارد. این را هم باید دانست که فیلم خوب اگر روی پرده باشد در هر زمانی حداقلی از مخاطب خود را داراست اما اتفاقی که در پاییز امسال افتاد فراوانی فیلمهای روی پرده بود که باعث شد برخی از فیلمها اصلا سانس چندانی برای دیده شدن نداشته باشند.

این پخش کننده ادامه داد: شورای صنفی نمایش اکران 96 را با 6 فیلم آغاز کرد و در نیمه اول سال سعی زیادی شد که در هر تایم اکران بیشتر از شش فیلم روی پرده نباشد اما از جایی به بعد و به خصوص وقتی وارد نیمه دوم سال شدیم مدام حجم فیلمهای روی پرده افزایش پیدا کرد و ناگهان به جایی رسیدیم که بیش از 20 فیلم همزمان روی پرده بود. این تعدد فیلمها به نوبه خود باعث شد اغلب فیلمها نتوانند به ماکزیمم مخاطبی که برایشان انتظار می رفت برسند.

اسماعیلی که سابقه سالها تهیه کنندگی را هم در کارنامه دارد افزود: تعدد فیلمهای روی پرده عامل اصلی افت مخاطب در نیمه دوم سال و شکست بسیاری از فیلمهایی است که در تراکم اکران جز سانسهای گردشی بهشان نمی رسید و در کنار این امر آلودگی هوا یا ناآرامیهای پیرامونی هم مزید بر علت شد به خصوص درباره سینماهای مرکزی شهر مانند سینماهای میدان انقلاب که مثلا اغتشاشات باعث تعطیلی آنها در سانسهای عصرگاهی شده است.

مدیر موسسه پخش رسانه فیلمسازان با بیان اینکه برنامه اکران امسال دیگر چیده شده و نمیتوان انتظار ایجاد تحول در آن را داشت به سینماروزان گفت: اکران امسال از دست رفت و دیگر نمی‌شود برایش نسخه‌ای پیچید. باید برای اکران سال بعد برنامه ریزی کرد. بی برنامگی اکران باعث شد نیمه دوم امسال سینماها نتوانند مخاطب قابل قبولی داشته باشند و در این شرایط اصلی ترین راهکار آن است که شورای صنفی نمایش آیین نامه اش را اصلاح کند.

وی ادامه داد: جشنواره فجر را پیش‌رو داریم و فیلمها در حال انعقاد قرارداد اکران نوروزی هستند پس زمان زیادی نداریم و اصلاح آیین نامه برای اکران97 باید هر چه زودتر اجرایی شود. اگر می‌خواهیم اکران نیمه دوم سال آینده به مشکلات امسال دچار نشود باید از همین حالا با اصلاح آیین نامه توزیع فیلمها را قاعده‌مند کرد.