1

هشدارهای حبیب اسماعیلی درباره چینش اکران نوروزی⇐امیدواریم در چینش اکران نوروزی شاهد بی‌عدالتی نباشیم/نباید تمام سبد نوروز را به فیلم کمدی اختصاص داد/نباید کاری کرد که هر کس که سینما دارد فیلمهایش در الویت اکران قرار گیرد/باید آیین‌نامه اکران۹۷ به نفع فیلمسازان تنظیم شود

سینماروزان: در آخرین ماه سال به سر می‌بریم و حرف و حدیثها درباره اکران نوروز و فیلمهایی که در نوروز روی پرده میروند فراوان است.

به گزارش سینماروزان اکران نوروزی به عنوان یکی از بهترین موعدهای اکران همواره با دامنه ای قابل توجه از تقاضاها برای اکران مواجه است اما در نهایت فقط معدودی از آثار اغلب متصل(!!) میتوانند اکران نوروزی بگیرند.

حبیب اسماعیلی از پخش کنندگان باسابقه و مدیر موسسه رسانه فیلمسازان در گفتگو با «اعتماد» برخی از شمول ویژگیهای اکران نوروز را برشمرده است.

متن گفته های اسماعیلی را بخوانید:

يكي از اكران‌هاي مهم سينما به آغاز فصل بهار و ايام نوروز مربوط مي‌شود؛ شايد در قديم مهم‌ترين زمان نمايش فصل پاييز بود اما در حال حاضر اكران نوروز مهم‌ترين زمان براي نمايش فيلم‌هاست. دليل اين امر به تعطيلات و روحيه شاد و نشاطي كه خانواده‌ها و جامعه از آن برخوردار مي‌شود، مرتبط است و در اين ايام مردم تمايل بيشتري به سينما رفتن دارند.

نكته‌ حايز اهميت اين است كه به دليل اينكه شرايط و روحيه مردم بانشاط و با طراوت است،

نبايد همه فيلم‌هايي كه در سينماها به نمايش گذاشته مي‌شوند، كمدي باشند. اينجاست كه مساله چينش و نسبت فيلم‌ها در اكران نوروزي اهميت زيادي دارد.

اميدواريم فيلم‌هايي كه قرار است تركيب نمايش فيلم‌هاي نوروزي را تشكيل دهند، به ‌گونه‌اي انتخاب شوند كه اولويت‌بندي صورت بگيرد و شاهد بي‌عدالتي نباشيم، بحث مافيا در اكران مطرح نشود و اين گونه نباشد كه هركسي سينما دارد، فيلم‌هاي خود را زودتر نمايش دهد.

درگذشته زماني كه پنج فيلم اكران به يك دفتر پخش تعلق داشت، اين مساله باعث از بين رفتن رقابت بين پخش‌كنندگان سينما مي‌شد اما در حال حاضر اينگونه نيست و شرايط تغيير كرده است.

طبق قانون، هر دفتر نهايتا دو فيلم مي‌تواند اكران كند اين امر باعث مي‌شود كه رقابت اكران بين فيلم‌ها به وجود بيايد و دفاتر براي نمايش بهتر فيلم‌هاي‌شان تلاش بيشتري كنند. نكته ديگر آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش است كه معمولا هر دو سال يك‌بار بازنويسي مي‌شود ولي مدتي است كه تغييري در آيين‌نامه شاهد نيستيم به همين جهت قرار است هفته آينده (جاري) آيين‌نامه جديد شوراي صنفي منتشر شود.

با نظرخواهي كه از تعدادي سينماگران همچون كانون پخش‌كنندگان يا انجمن سينما داران و ديگر انجمن‌ها انجام‌ شده است، اميدواريم شاهد تنظيم آيين‌نامه خوبي به نفع فيلمسازان باشيم.