1

جوزاني به خاطر “كوروش کبیر” به اتاق بازرگاني رفت

سینماژورنال: ساخت فيلم درباره كوروش هخامنشي داستاني است كه سري دراز به درازاي يك دهه را دارد. بحث ساخت فيلم درباره كوروش از اواخر دهه 80 مطرح شد و بعد از آن هر چه اتفاق افتاد نااميدي و سردرگمي از بابت تأمين هزينه‌هاي ساخت فيلمي بود كه بايد از نظر فني، ساختار و شكل و محتوا به بهترين شكل ممكن از آب در مي‌آمد.

به گزارش سینماژورنال كارگرداناني چون مسعود جعفري جوزاني، پرويز شيخ طادي و عزيزالله حميد‌نژاد هر كدام در يك مسير فيلمسازي افتادند و خواستند درباره كوروش اثري بسازند، دريغ از اينكه هيچ كدام به نتيجه مشخصي نرسيدند. مشكلات مالي مانع بزرگ بر سر راه ساخت اين پروژه‌ها بوده است.

اكنون از بين اين كارگردان‌ها جعفري جوزاني تنها هنرمندي است كه هنوز به ادامه راه و تلاش براي ساخت فيلمي درباره كوروش اميدوار است. او اين بار به اتاق بازرگاني تهران مراجعه كرد تا با حضور در كميسيون گردشگري آن پيشنهاد همكاري و مشاركت در پروژه ساخت فيلم كوروش كبير را به فعالان بخش خصوصي ارائه دهد.

بخش خصوصي بايد وارد حيطه فيلمسازي شود
جوزاني در گفت‌وگو با سايت خبري اتاق تهران گفته است: «بخش خصوصي بايد وارد حيطه فيلمسازي شود، فيلم به عنوان كاري‌ترين ابزار رسانه امروز كه مي‌تواند ما را معرفي كند شناخته مي‌شود. ما در دنياي امروز اگر تصوير خوبي نداشته باشيم، وجود نداريم، اگر توليد فرهنگي نداشته باشيم و رؤياها و تاريخ بزرگ كشورمان را تبديل به تصوير نكنيم، جايي در جهان نخواهيم داشت.

براي معرفي كشور و تاريخمان بخش خصوصي بايد وارد شود، اينكه فقط همه چيز در سينما بخواهد از طريق دولت انجام شود و يا كار را فقط به رسانه ملي بسپاريم كه بخواهد كار تاريخي انجام دهد، درست و عملي نيست؛ بنابراين بخش خصوصي بايد وارد اين حيطه شود و تا زماني كه بخش خصوصي وارد نشده سينما نمي‌تواند رشد مناسب خود را داشته باشد.

«كوروش كبير» كاملاً توجيه اقتصادي دارد
به اعتقاد جوزاني پروژه «كوروش كبير» كاملاً توجيه اقتصادي دارد و مي‌تواند زيرساختي را به وجود بياورد كه مورد استفاده گردشگري قرار بگيرد: «الان نقشه راه ما كاملاً آماده شده است و من تا اينجا از بودجه شخصي كار را شروع كرده‌ام و حالا به دنبال آن هستيم كه براي ادامه كار از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي كمك بگيريم.»

کوروش کبیر
فیلمنامه “کوروش کبیر” که چندی قبل رونمایی شد

در انتظار مساعدت بخش خصوصی
مسعود جعفري جوزاني از كارگردانان و تهيه‌كنندگان مشهور كشور است كه پيش از اين فيلم‌ها و سريال‌هايي همچون «در چشم باد»، «شيرسنگي»، «در مسير تندباد»، «جاده‌هاي سرد» و… را ساخته و توليد كرده است. تمركز او بر ساخت پروژه سينمايي «كوروش» به تهيه‌كنندگي علي معلم از سال 90 آغاز شد. معلم پيشتر در انتظاري ملال‌آور براي كسب جواز ساخت فيلمش حتي مصمم به ارسال نامه‌اي براي محمود احمدي نژاد، رئيس‌جمهور سابق كشور شده بود.

جوزاني اكنون منتظر است تا بخش خصوصي نظر خود را درباره پيشنهادش در اتاق بازرگاني تهران هر چه زودتر اعلام كند. يكي از پيشنهادهايي كه او در اتاق بازرگاني مطرح كرده، مشاركت بخش خصوصي در توليد لوكيشن‌هاي فيلم و هزينه‌هايي از اين دست بوده است. به گفته جوزاني، لوكيشن‌هاي اين فيلم هم مي‌تواند به صورت ديجيتالي و هم با جلوه‌هاي ويژه ساخته شود و هم اينكه به صورت لوكيشن دائمي كار شود. ورود بخش خصوصي به اين پروژه و سرمايه‌گذاري روي آن و سپس استفاده از لوكيشن‌ها به عنوان هتل، مجتمع‌هاي تفريحي، فرهنگي از ديگر پيشنهادهاي او در اين جلسه بوده است.