1

جوان اول کمدی پرفروش “توکیو بدون توقف” یک درام حادثه‌ای با مضمون اختلاس تولید می‌کند+توضیحات این بازیگر درباره دو سال تلاش برای دریافت پروانه ساخت این فیلم و خط داستانی آن

سینماژورنال: حدودا سیزده سال قبل یک کمدی با عنوان “توکیو بدون توقف” در برنامه اکران نوروزی سینماها قرار گرفت؛ این کمدی که جزو معدود حضورهای سینمایی مهران مدیری بود دو بازیگر جوان را در رأس خود داشت.

یکی از این بازیگران پانته‌آ بهرام بود که در سالهای بعد فعالیتهای سینمایی اش امتداد یافت و دیگری حسن شکوهی‌عارف که علاوه بر ایفای نقش جوان اول فیلم به عنوان سرمایه‌گذار و مدیر تولید نیز در کار حضور داشت.

موفقیت همه جانبه “توکیو بدون توقف” در اکران نشان از آن داشت که فعالیتهای شکوهی در سینما امتداد خواهد یافت اما او بعد از آن کمدی فقط یک کمدی دیگر با نام “هر چی تو بخوای” را به عنوان مدیر تولید و شریک سرمایه گذار روی پرده فرستاد که این فیلم دوم هم نتوانست موفقیتهای فیلم قبلی را تکرار کند.

حالا شکوهی یک دهه و اندی بعد از “توکیو بدون توقف” بار دیگر تصمیم گرفته درگیر تولید یک فیلم سینمایی شود. این فیلم “دیوانگی” نام دارد که پروانه ساخت آن به تازگی با موضوع کلاهبرداری و اختلاس صادر شده است.

تهیه کنندگی “دیوانگی” را شکوهی برعهده دارد و رضا قهرمانی کارگردانی که در سالهای دور آثاری چون “ارابه مرگ” را ساخته بود به عنوان کارگردان در کنار شکوهی خواهد بود.

دو سال درگیر دریافت پروانه ساخت بودیم

شکوهی درباره شرایط دریافت پروانه ساخت این فیلمنامه به سینماژورنال می گوید: حدودا دو سال درگیر دریافت پروانه ساخت “دیوانگی” بودیم. این فیلمنامه اولین بار دو سال پیش به اداره نظارت ارائه شد و در این مدت مدام در حال رایزنی و آمد و شد و اعمال اصلاحات مصوب بودیم تا بالاخره توانستیم پروانه ساخت اثر را بگیریم.

وی ادامه می دهد: درباره جزییات موارد اصلاحی نمی توانم چیزی بگویم اما همین قدر بدانید که فیلمنامه چندین بار اصلاحیه خورد تا پروانه اش صادر شد و انشاءا.. در برنامه مان است که ظرف دو هفته آینده وارد پیش تولید شویم.

در “دیوانگی” دنبال کار خوب از منظر مخاطب عام هستم

حسن شکوهی که حتی در انتخاب آثار سینمایی برای ایفای نقش هم بیشتر به سراغ آثاری تجاری مانند “چک” می رود با اشاره به اینکه حضور “دیوانگی” در جشنواره سی و چهارم به اندازه اقبال مخاطبان اهمیت ندارد بیان می دارد: بسیاری از فیلمها بودند که در جشنواره مورد توجه هیأت داوران قرار گرفتند و حسابی هم سیمرغ دار شدند اما در اکران عمومی به آنها توجهی نشده و داشته ایم فیلمهایی را که هم در جشنواره و هم اکران پرمخاطب بوده اند. هدفم در “دیوانگی” آن است فیلمی را بسازیم که اول از همه بتواند مخاطبان را به سینماها بکشاند. دنبال کار خوب از منظر نگاه مخاطب هستم.

داستان “دیوانگی” چیست؟

این تهیه کننده و سرمایه گذار با اشاره به مضمون “دیوانگی” بیان می دارد: این یک درام حادثه ای است که زمینه ای ماجرایی دارد و در بطن آن داستان پسری به نام “اشکان” روایت می شود که در تقابل با مادر، روبروی همسر وی قرار گرفته و همین است که ماجراهای مختلفی از کلاهبرداری تا اختلاس را رقم می زند.

توکیو بدون توقف
حسن شکوهی(چپ) در کنار پانته آ بهرام و ساعد هدایتی در “توکیو بدون توقف”

بعد از “توکیو…” درگیر تولید “پاورچین”، “نقطه چین” و “شبهای برره” شدم

حسن شکوهی درباره وقفه ای که میان فعالیتهای سینمایی اش بعد از “توکیو بدون توقف” روی داد بیان می دارد: فارغ از پاره ای مشکلات جسمی که در سالهای اخیر گریبانگیرم شد بعد از “توکیو…” مدتی را به کار در تلویزیون مشغول شدم و به همراه شرکایم در تولید سریالهایی چون “پاورچین” و بعدتر “نقطه چین” و “شبهای برره” حضور فعال داشتم. خوشبختانه تمامی این سریالها نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

هیچ وقت مشکل بازگشت سرمایه نداشته ام

وقتی از شکوهی می پرسیم در غلبه علاقه مخاطب به کمدی چطور جرأت کرده بر یک درام ماجرایی کاملا جدی سرمایه گذاری کند وی به سینماژورنال می گوید: هیچ وقت مشکل بازگشت سرمایه نداشته ام و خوشبختانه در اغلب کارهایی که سرمایه گذاری کرده ام توانسته ام نتیجه مثبت را بگیرم چون سعی کرده ام به مخاطب احترام بگذارم. “دیوانگی” نیز با احترام کامل به مخاطب تولید خواهد شد و به احتمال 70 درصد مورد توجه قرار می گیرد.

این بازیگر ادامه می دهد: یادم می آید قبل از اینکه وارد فاز تولید سریال “به کجا چنین شتابان” شوم هم بسیاری از دوستان مرا از مشارکت در تولید سریالی جدی برحذر می داشتند اما دیدید که آن سریال که ذره‌ای کمدی نداشت هم مخاطب پسند بود.

حسن شکوهی درباره تیم بازیگران “دیوانگی” به سینماژورنال بیان می دارد: مذاکراتی را با برخی از چهره های شناخته شده انجام داده ایم اما تا قطعی شدن تیم بازیگران که ده روز آینده است اجازه بدهید در این باره چیزی نگویم.