1

جوانی که ۲ میلیارد تومان در ۳ فیلم از جواد نوروزبیگی هزینه کرده⇐ دیگر در سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کنم

سینماروزان: این روزها فیلمی با بازی نیکی کریمی و روزبه بمانی ترانه سرای موسیقی پاپ روی پرده است با عنوان “ربوده شده”؛ فیلمی که کارگردانی آن را بیژن میرباقری برعهده دارد.

به گزارش سینماروزان تهیه کنندگی “ربوده شده” را جواد نوروزبیگی برعهده داشته است. روزبه حسینی‌کارگر جوانی است که به عنوان سرمایه گذار در “ربوده شده” حضور داشته است.

این جوان به جز “ربوده شده” در دو فیلم دیگر با عناوین “ماحی” و “جاودانگی” نیز به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته است و جالب اینکه تهیه‌کنندگی این دو فیلم را هم نوروزبیگی برعهده داشته است.

روزبه حسینی‌کارگر در گفتگو با “ایلنا” در کنار گلایه از صداوسیما به خاطر عدم پخش تیزرهای “ربوده شده” از سرمایه گذاری 2 میلیاردی در سه فیلم “ربوده شده”، “ماحی” و “جاودانگی” سخن گفته است و بر این امر تأکید کرده است که با وضعیت پیش آمده برای “ربوده شده” ممکن است دیگر قید سرمایه گذاری در سینما را بزند.

متن کامل گفتگوی این سرمایه گذار جوان با “ایلنا” را بخوانید:

روزبه حسینی کارگر، سرمایه‌گذار سه فیلم “ربوده شده” به کارگردانی بیژن میرباقری، “ماحی” به کارگردانی داود خیام و “جاودانگی” به کارگردانی مهدی فرد قادری گفت: در بخش تبلیغات، صداوسیما نقش مهمی دارد و در ابتدای امر با ما برای پخش تیزر‌ها صحبت‌های خوبی می‌شود و قول همکاری داده می‌شود اما وقتی زمان عمل فرامی‌رسد؛ به تیزر‌ها ایراد می‌گیرند و عملا تیزر فیلم‌ها پخش نمی‌شود.

وی ادامه داد: این رفتار صداوسیما از چند دست بودن قانون نشأت می‌گیرد یعنی ما در سینما با یک نهاد و ارگان روبرو نیستم و هر ارگانی فقط به قانون خودش عمل می‌کند.

حسینی افزود: مثلا بعد از ساخت فیلم “ربوده شده” تقاضای پخش تیزر از تلویزیون را دادیم ولی صداوسیما اعلام کرد به دلیل حضور روزبه بمانی امکان پخش تیزر‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: سوال من این است که اگر روزبه بمانی ممنوع‌التصویر است چرا وزارت ارشاد به وی مجوز داده است؟ و اگر ایشان می‌تواند در فیلم‌ها بازی کند پس چرا تبلیغات فیلم از تلویزیون پخش نمی‌شود؟

حسینی کارگر  که در مجموع ۲میلیارد تومان در سه فیلم سرمایه‌گذاری کرده است؛ افزود: چنددستگی و نبود یک قانون واحد در سینما باعث شده امنیت سرمایه‌گذاری از بین برود زیرا علاوه بر بخش تبلیغات؛ در زمان اکران یک فیلم نیز نهادهای مختلف براساس سلیقه خود عمل می‌کنند.

حسینی کارگر افزود: اگر قرار باشد وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند و قانون مشخصی وجود نداشته باشد؛ دیگر در سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کنم زیرا اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود یک سرمایه‌گذار در یک بازار پول خود را سرمایه‌گذاری کند؛ امنیت آن بازار است.

وی ادامه داد: من و بسیاری از فعالان اقتصادی دوست داریم در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم اما زمانی که ریسک بازار فرهنگ بسیار بالا باشد و احتمال بازگشت سرمایه وجود نداشته باشد؛ قطعا سرمایه از سینما خارج می‌شود.

سرمایه‌گذار فیلم “ربوده شده” با اشاره به اینکه عملکرد نهاد‌ها و سازمان‌ها باعث پشیمانی سرمایه‌گذاران از کار در سینما‌ می‌شود؛ گفت: مسئله دیگر این است که چرا در حوزه فرهنگ وقتی یک فیلم مجوز پروانه ساخت و نمایش می‌گیرد؛ نباید به این مجوز اعتماد و اطمینان کرد و مجوز سازمانی مانند وزارت ارشاد چرا نباید برای سازمان‌های دیگر مانند صداوسیما اعتبار داشته باشد؟

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلاتی که برای پخش تیزرهای تلویزیونی وجود دارد؛ هزینه تبلیغات محیطی نیز بسیار بالاست و فیلم‌های سینمایی نمی‌توانند از بیلبوردهای شهری و امکانات شهری به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و هم اینکه بیشتر این امکانات در دست نهادهای دولتی‌ست؛ استفاده کنند.

وی ادامه داد: تنها فضایی که برای تبلیغات فیلم‌ها باقی می‌ماند فقط فضای مجازی است که خوشبختانه ما تا امروز در فضای مجازی برای فیلم ربوده شده خوب عمل کرده‌ایم.

روزبه حسینی کارگر
روزبه حسینی کارگر