1

جواد شمقدری رییس اسبق سینما اظهار داشت⇐سینما در مشت ماست!!/در پنج سال اخیر عمدا به مردم اطلاعات کامل درباره اتفاقات مختلف داده نمیشود!!/چرا سند سینما را به جای اجرا، بایگانی کردند؟؟/پیشنهاد قانونی شدن خانه سینما ذیل وزارت ارشاد را نپذیرفتند تا صنف کارگری شوند؟؟  

سینماروزان: جواد شمقدری که در دولت دوم محمود احمدی نژاد به مدیریت سینما رسید بعد از جدایی از ارشاد در دولت اول اعتدال هم به سراغ سریال سازی درباره تسخیر سفارت رفته و هم کتابی با نام “سینمانامه” را نوشته است.

“سینمانامه” در 532 صفحه شامل گفتگوها ، سخنرانی ها ، نامه ها ، اظهارات و یادداشت های جواد شمقدری درباره سینمای ایران و اتفاقات آن در دوران مدیریت چهارساله وی از سال 1388 تا 1392 است.

جواد شمقدری در مراسم رونمایی “سینمانامه” با اشاره به وضعیت سینمای ایران گفت: اگر ما در مقطعی مانند دهه شصت درباره غالب و محتوای فیلم ها و رابطه ارزش های انقلاب اسلامی و سینما با هم بحث می کردیم ، اما امروز با رشدی که سینمای ایران کرده و حجم انبوه کارهایی که شده سینما در مشت ماست و با تولید بیش از 2 هزار فیلم در طی سالهای گذشته به نوعی بعد از انقلاب سینما را مال خود کرده ایم و به یک پختگی در سینما رسیده ایم.

شمقدری با اشاره به دلایل نگارش کتاب سینمانامه گفت: زمانی که دوران کاری من در سازمان سینمایی تمام شد ابتدا نگارش فیلم نامه یک  سریال تلویزیونی را  آغاز کردم و بعد از گذشت چند مدت با یک ذهن شفاف و صادقانه تر به سمت جمع آوری اطلاعات و اتفاقاتی که در آن چهارسال رخ داده بود رفتم .

وی ادامه داد: بسیار خوب است که هر مدیری کارهای انجام شده دوره مدیریت خود را بنویسید تا برای آیندگان بماند و مورد قضاوت قرار بگیرد. یکی از دلایلی که من این کتاب را نوشته ام این بود که احساس کردم حتی گروهی کارهای مثبتی که صورت گرفته را منفی جلوه می دهند.

شمقدری با اشاره به اینکه کتاب سینمانامه دو فصل کلی دارد و هر فصل نیز دو بخش دارد به برخی از بخش های کتاب اشاره کرد و گفت: بخش اول از فصل اول شامل رویکردهای اجرایی و ظرفیت ها و چالش های سینمای ایران است و در بخش دوم از فصل اول به بحث سینما در مدار حقیقت یا غفلت و نگاه انقلاب اسلامی به سینما توجه شده است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین گسست ها در سینمای ما این است که متاسفانه فیلمسازان ما با عقبه فرهنگی خود فاصله دارند و باید این فاصله کاهش پیدا کند.

شمقدری با اشاره به فصل دوم کتاب “سینمانامه” ادامه داد: فصل دوم کتاب بر جریان شناسی سینما ایران از بدو تولد و توجه به برخی پیوندها و روابط شکل گرفته شده و ناگفته ها در سینمای ایران با انتشار اسناد و مدارک است همچنین در بخشی از این فصل به عقبه سینما در ابتدای انقلاب و بعد از آن پرداخته شده است.

وی با  اشاره به همکاری هوشنگ توکلی  و مهدی کلهر در بخش کالبدشکافی معماران سینما بعد از انقلاب گفت: یکی از مقاطع مهم در سینما بعد از انقلاب کالبد شکافی عملکرد کسانی است که به عنوان معماران سینمای ایران شناخته می شوند و برخی از این گروه ها و افراد حداقل 10 سال در سینما مدیریت کردند.

شمقدری مخاطبان کتاب “سینمانامه” را مدیران سینمایی ، سینماگران و اهالی رسانه دانست و افزود: هدف ما اطلاع رسانی درباره اتفاقاتی است  که در سینما رخ داده است در پنج سال اخیر یکی از محدودیتهای عمدی که دولت ایجاد کرده محدودیت اطلاع رسانی است  و سیاست دولت این است که اطلاع رسانی شفاف صورت نگیرد و عمدا به مردم اطلاعات کامل درباره اتفاقات داده نمی شود در حالی که در دوران مدیریت ما و احمدی نژاد به جز موارد بسیار محرمانه اطلاع رسانی شفاف صورت می گرفت و ما معتقد بودیم که مردم باید در جریان کارها و امور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: یکی از امور مهمی که ما پیگیری کردیم تدوین سندی برای سینما بود برای تدوین این سند جلسات زیادی تشکیل شد و حتی یک سال نگارش نسخه  نهایی آن به طول کشید و سند سینما در 32 ماده آماده شد اما متاسفانه بعد از ما به جای آن که این سند در شورای عالی فرهنگی مطرح و تصویب شود در دبیرخانه بایگانی شد.

شمقدری با اشاره به اتفاقاتی که در دوره وی برای خانه سینما رخ داد گفت: قرار شد اساسنامه جدیدی برای خانه سینما نوشته شود و 7 نفر برای نگارش این اساسنامه وقت گذاشتند و اساسنامه نوشته شد ولی وقتی به فرایند اجرایی رسید افرادی که در خانه سینما مخالف این  اساسنامه بودند حاشیه هایی ایجاد کردند و سنگ اندازی کردند و در عمل به این اساسنامه مخالفت به خرج دادند و البته موفق هم شدند.

شمقدری افزود: ما می خواستیم خانه سینما به عنوان یک نهاد صنفی و سینمایی در ذیل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کاملا قانونی شود اما امروز شاهدیم که خانه سینما ذیل وزارت کار قرار گرفته است.
پیشنهاد قانونی شدن خانه سینما ذیل وزارت ارشاد را نپذیرفتند که صنف کارگری شوند؟؟

شمقدری با اشاره به نامه ای که در نخستین روزهای مدیریتش در سازمان سینمایی به مقام معظم رهبری نوشته بود گفت: بعد از شش ماه حضور در سازمان سینمایی نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتم و تقاضای برگزاری جلسه کردم و ایشان نیز عنایت کردند و بعد از مدت کوتاهی در تیرماه موافقت کردند و جلسه ای خوبی برگزار شد و 70 دقیقه درباره سینما در آن جلسه بیانات خوبی فرمودند.

شمقدری افزود: من بعد از پایان دیدار مقام معظم رهبری انتظار داشتم بیانات ایشان بازتاب پیدا کند اما به ما گفتند که این بیانات محرمانه است و حتی بعد از شش ماه که کل متن سخنان ایشان به دست ما رسید باز هم بر روی آن مهر محرمانه زده بودند اما من تلاش کردم در مسیر اجرایی شدن آن بیانات کار کنم.

رییس اسبق سازمان سینمایی ادامه داد: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در آن جلسه درباره سینما فرمودند این بود که دشمن برای سینمای ما برنامه دارد ما باید به نقد درون گفتمانی توجه کنیم و نقد درون گفتمانی شروع شود اما نقد برون گفتمانی هرگز نباید باشد. از سوی دیگر سینماگران مومن و انقلابی نباید بیکار بمانند و همچنین دفاع مقدس و ارزش های آن نباید در محدوده ملی و میهنی محدود شود من تلاش کردم به سهم خود در راستای این فرمایشات عمل کنم.

وی ادامه داد: اگر در جایی از کتاب “سینمانامه” درباره فردی یا فیلمی مطلب خطایی نوشته شده  که نیاز به اصلاح دارد حتما به من بگویید تا در چاپهای  بعدی اصلاح کنم.