1

جنجال استعفاي “بازيگر- مشاور” جشنواره به آن سوي آبها كشيد…

سینماژورنال/ورتا چمانی: در حالی که شگفتی سه شنبه 15 دی ماه جشنواره فیلم فجر مربوط می‌شد به استعفای شهاب حسینی از جشنواره فیلم فجر، بنگاه خبرپراکنی بریتانیا هم به گونه ای خاص به مخابره خبر این استعفا پرداخت.

به گزارش سینماژورنال ساعاتی بعد از انتشار گزارشی مبنی بر حذف سه فیلم “آشغالهای دوست داشتنی”، “سایه های موازی” و “امتحان نهایی” از آثار شهاب حسینی از جشنواره امسال از طریق سینماژورنال(اینجا را بخوانید) متن استعفای این بازیگر سینمای ایران منتشر شد.

شهاب حسینی دلیل اصلی استعفایش را اطلاق معضل به فیلم “آشغالهای دوست داشتنی” توسط دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرده بود.(اینجا را بخوانید)

بازتاب استعفا در رسانه های جهانی

این استعفا بازخورد فراوانی در رسانه های ایران داشت و عصر سه‌شنبه نیز بی.بی.سی که عموما در انتشار اخبار سعی زیادی در جهت‌گيري هاي خاص خود دارد، خبر استعفا را از منظر خود بازتاب داد.

فارغ از سیاستهای خاص اين رسانه، شاید یکی از دلایلی که باعث سوءاستفاده بی.بی.سی از این ماجرا شده، نبودن شفافیت در آیین نامه دوره  های مختلف جشنواره فجر است.

در این مسأله شکی وجود ندارد که طبق آیین نامه جشنواره سی و چهارم “آشغالهای دوست داشتنی” به دلیل آن که در یکی از دوره های جشنواره رد شده بود نمی‌توانست مجددا توسط هیأت انتخاب بازبینی شود اما مسأله اینجاست که طی این سالها آیین‌نامه‌های جشنواره های مختلف فجر با تغییر دبیران خود مرتب دستخوش تغییر شده اند و همین امر بوده که اسباب گلایه فیلمسازان و حتی استعفای مشاوری چون شهاب حسینی را فراهم آورده است.

“همه چیز برای فروش” هم یک سال رد شد و سال بعد در بخش مسابقه بود

برای اینکه قضیه شفافتر شود فقط یک مثال از سالیان اخیر کافیست.

دومین فیلم بلند امیرحسین ثقفی با عنوان “همه چیز برای فروش” جزو آثاری بود که در هیأت انتخاب جشنواره سی و یکم فیلم فجر یعنی آخرین جشنواره ای که در دولت احمدی نژاد برگزار شد، دیده شد و البته رد شد اما همین فیلم در جشنواره سی و دوم فیلم فجر که اولین جشنواره دولت اعتدال بود، مجددا دیده شد و البته وارد بخش مسابقه شد و در چهار رشته فیلمبرداری، موسیقی، صدابرداری و چهره پردازی کاندیدای دریافت سیمرغ شد.

همین یک مثال کافی است تا ایمان بیاوریم به اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات جشنواره سی و چهار ساله فیلم فجر ناشی از عدم ثبات آیین نامه آن است.

هرچه زودتر آیین نامه را به ثبات برسانید

همین عدم ثبات است که باعث می شود فیلمی که به زعم دبیرخانه جشنواره یک بار رد شده این حق را به خود بدهد که مجددا وارد جشنواره شود و وقتی این اتفاق نمی افتد مشاور جشنواره استعفا دهد.

سینماژورنال پیشنهاد می دهد که هر چه زودتر برای تثبیت آیین نامه جشنواره فکری شود. حتی اگر تثبیت بلندمدت این جشنواره به دلیل تغییر دولتها امکان پذیر نباشد، میتوان برای هر چهار سالی که یک دولت روی کار می آید آیین نامه را به ثبات رساند.