1

جمیله خواهر فردین: مخملباف مجوز فعالیت دوباره فردین را پاره کرد؛ البته مخملباف هم تنها نبود/مسئولان سینمایی وقت مدام با فردین در ارتباط بودند/فردین می‌گفت اینکه از حلبی‌آباد فیلم بگیریم و به خارج بفرستیم مانند این است که از بی‌پولی خانواده‌مان فیلم بگیریم و اکران کنیم!

سینماژورنال: جمیله فردین تنها خواهر زنده یاد محمدعلی فردین بازیگر سرشناس وطنی است.

جمیله فردین که سابقه بازیگریش به سالها پیش و دهه 60 بازمی گردد که با نام فاطمه نوری در تعدادی فیلم مانند “جستجوگر” بازی کرد این روزها با نمایش “غرب واقعی” داریوش مهرجویی روی صحنه رفته است.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال جمیله فردین که سابقه بازی در سریال تلویزیونی “کیف انگلیسی” را هم دارد در سالهای اخیر در فیلم اپیزودیک “طهران تهران” هم ایفای نقش کرده بود.

فاطمه پاقلعه‌نژاد روزنامه‌نگار توانای هفته‌نامه “تماشاگران امروز” به تازگی و به بهانه اجرای نمایش “غرب واقعی” سراغ جمیله فردین رفته و درباره فعالیتهای بازیگریش و البته برخی شنیده ها پیرامون برادرش از او پرسش کرده است.

سینماژورنال بخشهای خواندنی این گفتگو را ارائه می دهد:

خودم فکر می کردم توانایی این را ندارم که نام فردین را حفظ کنم

جمیله در چرایی اینکه بعد از انقلاب اسلامی با نام خانوادگی همسرش فعالیت بازیگری کرده گفته است: كسي به من نگفت نام فردين ممنوع است. ولي من خودم معتقد بودم فردين براي اسمش خيلي زحمت‌كشيده و شايد من آن توانايي لازم را نداشته باشم كه بتوانم اين اسم را حفظ كنم. براي همين با نام همسرم وارد شدم و اولين بار در فيلم “طهران تهران” از نام خانوادگي خودم استفاده كردم و اين تئاتر هم دومين بار است که با نام خودم حاضرم.

من هم شنیدم مخملباف مجوز بازی فردین را پاره کرده

خواهر فردین درباره ماجرای مجوزی که احمد نجفی و برخی از آشنایان فردین برای حضور دوباره او در سینمای بعد از انقلاب گرفته بودند و اینکه آیا این مجوز توسط محسن مخملباف پاره شده است بیان می دارد: درست است. من خودم نديدم ولي از چندين نفر شنيدم كه ايشان{مخملباف} اين كار را كرده و بارها و بارها هم اين مسئله را شنيدم.. همه متفق القول مي‌گويند كه او اين كار را كرده. من خودم نديدم و نمي‌توانم بگويم، ولي اين حرف را همه قبول دارند.

البته مخملباف هم تنها نبود

وی ادامه میدهد: البته اين را هم بگويم ايشان تنها هم نبود، كسان ديگري هم بودند كه مخالفت مي‌كردند. يك كارهايي كه واقعاً وقتي يادش مي‌افتم غمگين مي‌شوم كه چرا يك چنين تفكري بايد باشد. چون هر كس يك حرفه و شغلي دارد نمي‌شود كه آدم‌ها را به خاطر تفكرشان ممنوع الكار يا ممنوع التصوير يا…. كرد.

به گزارش سینماژورنال جمیله فردین درباره همراهان مخملباف در جلوگیری از فعالیت مجدد فردین می گوید: يكي دو نفر از آنها از دنيا رفته‌اند كه چون نمي‌خواهم پشت‌سر مرده حرف بزنم اسمشان را نمي‌گويم. البته هيچ‌وقت هم نتوانستم آنها را ببخشم.

فردین در فیلمهایش اصول اخلاقی را رعایت می کرد اما برخی…

خواهر فردین در جایی از گفتگویش با اشاره به اینکه فردین حتی در آثار قبل از انقلاب هم اصول اخلاقی را رعایت می کرد اظهار می دارد: فردين در فيلم‌هايش حتي يك بوسه ندارد و ديگران شايد فيلم‌هاي پورنو هم بازي كردند، آنها بايد مي‌رفتند و عذرخواهي مي‌كردند. ولي فردين كار بدي نكرده بود{که اجازه بازی به وی ندادند}.

مسئولین سینمایی با فردین در ارتباط بودند

یکی از نکات جالب گفتگوی جمیله فردین جایی است که از مسئولين سينمايي دهه های شصت و هفتاد به عنوان کسانی که مرتب با فردین در ارتباط بودند گفته و اظهار می دارد: آنها كماكان با فردين در ارتباط بودند، ولي به اين صورت كه رسانه‌اي شود يا صداي آنها به گوش ديگران برسد، نه. ولي به خانه‌‌اش زنگ مي‌زدند مي‌آمدند مي‌رفتند.

فردین 40 کودک را سرپرستی می کرد

جمیله فردین پیرامون فعالیتهای انساندوستانه محمدعلی فردین می گوید: ايشان 40بچه را سرپرستي مي‌كرد آن زماني كه مد نبود‌‌‌؛ الان مد است. فردين از بدو تولد اين بچه‌ها را سرپرستي كرد و كليه مخارجشان دارو، درمان، تحصيل، تغذيه، پوشاك…. را مي‌پرداخت و خصوصاً روي تحصيل اين‌ها بسيار حساس بود و بعضي‌هايشان تا مقطع دكترا هم رفتند.

خواهر فردین با اشاره به اینکه بچه‌ها خودشان مي‌دانستند فردين پدر معنوي اينهاست، بیان می کند: فردين هر ماه به آنها سر مي‌زد. 40پسر، از زماني كه كوچك بودند تا زماني كه در بهترين دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل شدند. فردين با همراهي آقاي رضا عبدي كه دوبلور راديو هستند، اين كار را مي‌كردند.

غرب واقعی
جمیله فردین در پوستر نمایش “غرب واقعی”

اینکه از حلبی آباد پول بگیرم و به خارج بفرستم مانند این است که از بی پولی خانواده ام فیلم بگیرم و اکران کنم!

یکی از نکات جالب گفته های خواهر فردین جایی است که از نگرش منفی فردین به آن دسته از آثار موسوم به جشنواره ای می گوید که با نشان دادن بدبختیهای مردم ایران در آن سوی آبها مشتری جمع می کنند. به گزارش سینماژورنال جمیله فردین بیان می دارد: يادم است که فردین درباره بعضي از فيلم‌ها نظر خوبي نداشت. مي‌گفت در هر خانواده‌اي ممكن است يك زماني بي‌پولي باشد و اين اجتناب ناپذير است. من اگر بيايم از حلبي آباد فيلم بگيرم و براي خارج از كشور بفرستم، مثل اين است كه از خانواده‌ام موقع بي‌پولي يا دعوايم فيلم بگيرم يا بروم به مردم بگويم. فردين مي‌گفت آبروي مملكتمان را نبايد با فيلم‌هايي{فیلمهای جشنواره‌ای} كه مي‌سازيم ببريم.

سعید پسر فردین بعد از فوت وی، زیاد نماند…

مرگ یکی از فرزندان فردین بعد از فوت او دیگر نکته ای است که این خواهر درباره اش حرف می زند. وی می گوید: فردین 4 فرزند داشت؛ دو پسر و دو دختر داشتند. متأسفانه بعد از رفتن فردين سعيد فردين خيلي غصه خورد از اينكه پدر و مادرش از دست رفتند و مي‌گفت آنها رفتند من هم مردم و انگار روح ندارم و يك مرده متحرك هستم و بعد هم زياد نماند.

یک فرش فروشی داشت که بخشی را از وی گرفتند

جمیله فردین درباره وضعیت زندگی فردین و اینکه او در سالهای آخر زندگی خود را چگونه می گذراند اظهار می دارد: اول يك فرش فروشي داشتند، بعد يك بخشي از فرش فروشي را از او گرفتند و ايشان آنجا را تبديل به قنادي كرد و كج دار مريز در همان قنادي بود.

فردین گفت نویسنده “کیف انگلیسی” مرد بسیار درست و بااخلاقی است

جمیله فردین درباره حضورش در سریال “کیف انگلیسی” و تأیید کارگردان این کار توسط فردین می گوید: زماني كه سناريوي “کیف انگلیسی” سيدضياءالدين دري را پيش فردين بردم، گفت نويسنده چه كسي است؟ گفتم آقاي دري، گفت مرد بسيار درست و با اخلاقي است و براي اولين بار نظرش را گفت و گفت من به ايشان خيلي اعتماد و اعتقاد دارم و اگر خودت دوست داري كار كن. بنابراين من با يك دلگرمي بيشتري اين كار را قبول كردم و كار كردم. بعد از اين سريال 6سال براي تلويزيون كار نكردم، براي اينكه شايد بهتر باشد بگويم نمي‌گذاشتند كار كنم.

حدس می زنم که چه کسی نمی گذاشت من کار کنم اما نمی خواهم اسم ببرم

وی ادامه می دهد: سناريو مي‌آمد، ولي زماني كه قرار بود كار شروع شود، به يك صورتي بهانه‌‌گيري مي‌كردند. حالا چه كسي و به چه نحوي اين كار را مي‌كرد، نمي‌دانم. ولي اين اتفاق افتاد. البته حدس مي‌زنم چه كسي اين موش دواني‌ها را مي‌كرد اما نمي‌خواهم اسم ببرم، اميدوارم خدا به راه راست هدايتش كند.