1

جمال شورجه بیان کرد⇐فيلمساز اگر ارتباط تنگاتنگي با علماي دين برقرار كند، اتفاق درویش-«رستاخیز» تکرار نخواهد شد

سینماروزان: دشواری تولید فیلمهای تاریخی-مذهبی به غیر از ریشه‌هایی که در نیازمندی به منابع مالی هنگفت دارد به تعابیر مختلفی که درباره چگونگی پرداختن به شخصیتهای مذهبی و اتفاقات مذهبی وجود دارد هم بازمیگردد.

شاید اینکه فیلمی مانند «رستاخیز»احمدرضا درویش چهار سال بعد از رونمایی در جشنواره هنوز نتوانسته راهی پرده های سینما شود ناشی از مورد دوم باشد.
جمال شورجه کارگردان سینمای ایران که بنا دارد کارگردانی سریال «موسی(ع)» را انجام دهد به تازگی در گفتگو با «جوان» راه حل جلوگیری از مشکلاتی که برای امثال «رستاخیز» به وجود آمده را ارتباط نزدیک فیلمساز با علمای اسلام دانسته است.
جمال شورجه گفت: يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه ما در حوزه توليد فيلم‌هاي تاريخي و مذهبي با آن مواجه هستيم اين است كه اين نوع آثار قاعدتاً بايد توسط بخش دولتي سرمايه‌گذاري و ساخته شوند چراكه بخش خصوصي تنها براي تجارت وارد سينما شده و رغبتي براي پرداختن به اين نوع فيلم‌ها و آثار ندارد، اما متأسفانه بخش دولتي هم هيچ حركت جدي و مثمرثمري در اين راستا انجام نداده و همين باعث مي‌شود تا ما در اين سينما دچار انفعال شديد شويم.
وي ادامه داد: دولت بايد در زمينه توليد آثار تاريخي و مذهبي بسيار فعال‌تر باشد؛ ما بايد همه ساله شاهد تخصيص بودجه قابل توجهي براي توليد اين نوع فيلم‌ها كه مي‌توانند تأثيرات مؤثر و مثبت فرهنگي در جامعه و به خصوص براي نسل جوان داشته باشند، باشيم. مسئولان تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي وابسته به دولت موظف هستند از فيلمسازان و هنرمندان دغدغه‌مند براي پرداختن به موضوعات ديني و مذهبي دعوت به عمل آورند و از آنها بخواهند فيلم‌هاي ارزشمندي در اين حوزه توليد كنند اما متأسفانه تا به امروز هيچ‌گونه حركت جدي و مثبتي از سوي مسئولان دولتي در اين راستا صورت نگرفته است.
شورجه سپس با تأكيد بر اينكه فيلمسازان متعهد بسياري در كشور وجود دارند كه علاقه شديدي براي ساخت آثار ارزشمند ديني و مذهبي در آنها موج مي‌زند اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستيم كه به اين دسته از فيلمسازان توسط مسئولان دولتي بهاي چنداني داده نمي‌شود و اغلب آنها بيكار و خانه‌نشين شده‌اند و اين اتفاق بسيار تأسف‌برانگيز است. بنده معتقدم نهادهاي مرتبط با توليد فيلم و صاحبان بودجه در تمامي ارگان‌ها و سازمان‌ها موظف هستند براي ترويج و توسعه تفكرات ديني و مذهبي گام‌هاي اساسي و جدي بردارند و نگذارند سبد سينماي كشور خالي از فيلم‌هاي ارزشمند ديني بماند.
اين سينماگر در پاسخ به اين سؤال كه براي جلوگيري از اتفاقاتي نظير آنچه براي «رستاخيز» به وجود آمد چه بايد كرد؟ تصريح كرد: فيلمسازان و هنرمندان اگر ارتباط تنگاتنگي با علماي بزرگ دين برقرار كنند و همواره با اهل قرآن، تفسير، روايات و دين ارتباط داشته باشند ديگر شاهد اتفاقاتي نظير آنچه براي آقاي درويش به وجود آمد نخواهيم بود؛ استفاده از نظرات كارشناسان ديني باعث مي‌شود علماي اعلام هم از اين نوع فيلم‌ها حمايت كنند و نقش مؤثري براي تشويق بيشتر مردم معتقد و مذهبي كشور براي تماشاي اين نوع فيلم‌ها در سينما داشته باشند.
كارگردان فيلم سينمايي «سي و سه روز» با اشاره به «رستاخیز» تأكيد كرد:  مسائل ديني و مذهبي همواره بسيار حساسيت‌برانگيز هستند و ما  نبايد با عبور از برخي خطوط قرمز و ارزش‌ها جامعه را دچار تشويش كنيم؛ حضور كارشناسان و صاحب‌نظران بزرگ ديني در زمان توليد فيلم‌هاي تاريخي و مذهبي باعث مي‌شود تا هرگز ديگر شاهد اتفاقاتي مشابه نباشيم. ما بايد آگاه باشيم اگر در روند توليد فيلم‌هاي ديني و مذهبي غفلت كنيم يا  به نظرات كارشناسان ديني تن ندهيم قطعاً علماي ديني و ساير افراد جامعه در مقابل فيلم ما  موضع منفي خواهند گرفت.
شورجه خاطرنشان كرد: اگر ما در توليد فيلم‌هاي ديني و مذهبي دو نكته را رعايت كنيم مي‌توانيم شاهد دستاوردهاي مهمي در اين حوزه باشيم؛ اول آنكه نظام توليد فيلم‌هاي ارزشي و ديني در تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي كشور جا بيندازيم و همه دستگاه‌ها را موظف كنيم تا براي توليد آثاري با مباحث ديني و ارزشي اهتمام ويژه و جدي نشان دهند و دوم آنكه ممارست و مجالست ميان هنرمندان و روحانيت و اهل كتاب و دين را فراموش نكنيم.
اين كارگردان در خاتمه اين گفت‌وگو متذكر شد: به اعتقاد بنده علماي ديني حتي در نگارش ديالوگ‌هاي فيلمنامه‌ها هم بايد دخالت داشته باشند؛ همچنين بنده اميدوارم روند توليد فيلم‌هاي ارزشمند ديني و مذهبي روز به روز افزايش پيدا كند تا مردم كشور ما بتوانند به خوبي توسط آثار فرهنگي و هنري هرچه بيشتر نسبت به زندگي معصومين (ع) آشنايي پيدا كنند.