1

جاودانگی دکتر ژیواگو؛ جاودانگی عمر شریف

سینماژورنال/حمید لازمی: عمر شریف هم به دیار باقی شتافت. در 83سالگی.

بازیگر مصری سینما که ابتدا نامش “میشل دیمیتری شلهوب” بود و بعد از ازدواج با بازیگر مسلمان آن سالها “فاتن حمامه” به اسلام گروید و عمرالشریف شد.

بازیگری که در فیلمهای بزرگی سعادت بازی داشت و او را بیشتر از همه نقش ها با دکتر ژیواگو می شناسیم و دوست دارم به این بهانه از فیلم دکتر ژیواگو بگویم که عمر شریف جاودانه اش کرد .

دیوید لین بزرگ این فیلم بزرگ را بر مبنای رمان معروف بوریس پاستر ناک به تصویر کشید . روایتی قصه دار از یوری ژیواگو و به بهانه اش نمایش تاریخ آن زمان روسیه تزاری که با انقلاب 1917 و پیروزی بلشویک ها اتفاقات گوناگونی به خود دید.

زمان حال : برادر ناتنی ژیواگو که ژنرال یوگاف است با دختر کارگری که یافته و نامش تونیا است صحبت می کند و قراراست برایش اثبات شود او دختر گمشده دکتر یوری ژیواگوی مرحوم است و به این بهانه وارد داستان می شویم.

زمان گذشته به حال : بازیگر نقش کودکی یوری ژیواگو را فرزند خود عمر شریف بازی می کند . کودکی که یتیم می شود و با ساز بالالایکایی که به او ارث رسیده در دامان خانواده ای دیگر بزرگ می شود و به پزشکی و شاعری می پردازد و سالهایی از عمرش را به سختی در خدمت ارتش های مختلف می گذراند و در این میان دچار دو عشق مختلف قرار می گیرد . یکی تونیا همسرش ( جرالدین چاپلین ) و دیگری لارا ( ژولی کریستی ) که دومی با وجود ممنوعه بودن مقدس تر تصویر شده است.

عشق و زندگی، فقر و آوارگی، شستشوی مغزی، جنگ، آرمان، فقدان ، دوری و اسارت عناصر داستانی این فیلم را تشکیل می دهند و البته یک تکامل خاص که هم شخصیت اصلی دچارش می شود و هم بیننده که حدود سه ساعت تایم فیلم را لطیف و زیبا و دوست داشتنی و پر کشش می بیند و پایان بندی فیلم نیز با همین بالالایکا تمام می گردد ( سازی بومی که موریس ژار بزرگ جهت روسی کردن فضای فیلم از آن بهره فراوان برد ).

زمان حال : بیننده و یوگاف جز خود تونیا متوجه می شوند که تونیا فرزند دکتر ژیواگو از دنیا رفته است و یکی از نشانه های مهمش این است که ساز بالالایکا خوب می نوازد .

یوگاف : تو بالالایکا بلدی بزنی ؟

نامزد تونیا : اون یه هنرمنده . خیلی خوب هم بلده

یوگاف : کی بهش یاد داده ؟

نامزد : کسی بهش یاد نداده

یوگاف : پس تونیا فرزند دکتر ژیواگوی از دنیا رفته است و یکی از نشانه های مهمش این است که ساز بالالایکا خوب می نوازد.

یوگاف : تو بالالایکا بلدی بزنی ؟

نامزد تونیا : اون یه هنرمنده . خیلی خوب هم بلده

یوگاف : کی بهش یاد داده ؟

نامزد : کسی بهش یاد نداده

یوگاف : پس ارثیه.