1

تیتر رسانه اصولگرا⇐تشکيل تيمي براي رفع سوتي‌هاي “معماي شاه”

سینماژورنال: سریال “معمای شاه” محمدرضا ورزی تقریبا از همان هفته اول نمایش اش انتقادات مختلفی را موجب شد.

به گزارش سینماژورنال انتقاداتی که در نهایت سبب ساز آن شده که رییس مرکز فیلمنامه نویسی سیما از تشکیل تیمی برای بازبینی مجدد سریال خبر دهد.

روزنامه اصولگرای جوان با تیتر «تشکيل تيمي براي رفع سوتي‌هاي “معماي شاه”» به استقبال از این اقدام مرکز فیلمنامه نویسی سیما رفته است.

سینماژورنال متن کامل  گزارش “جوان” در این باره را ارائه می دهد:

مشکلات مالي گريبان سريال ورزي را هم گرفت

26 دي‌ماه سال 91 خبر آغاز تصويربرداري «معماي شاه» دو ماه و نيم پس از شروع نگارش فيلمنامه‌اش بر خروجي خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري قرار گرفت. هرچند که برآوردهاي زماني از اتمام اين سريال لااقل يک سال پس از آغاز فيلمبرداري سخن مي‌گفتند، اما در نهايت مشکلات مالي‌اي که در سال‌هاي اخير گريبانگير بسياري از پروژه‌هاي تلويزيوني شده، گريبان سريال ورزي را هم گرفت و اطاله روند در نهايت سريال ‌‌ورزي را به آنتن 15 آبان شبکه اول سيما رساند.
انتقادات مختلف به تطابق نداشتن فيلمنامه با وقايع تاريخي
هنوز مدت زماني از آغاز پخش اين سريال نگذشته بود که انتقادات مختلف به تطابق نداشتن فيلمنامه با وقايع تاريخي و سوتي‌هايي که در نگارش فيلمنامه و طراحي صحنه و پرداخت دراماتيک وجود داشت، در رسانه‌ها شنيده شد. انتقادات به «معماي شاه» در ادامه با اعتراضات مورخان و استادان دانشگاه و کساني که در زمينه تاريخ دستي بر آتش داشتند ادامه پيدا کرد و کار به جايي رسيد که برخي از مخاطبان براي پيدا کردن سوتي‌هاي جديد، قسمت‌هاي بعدي سريال را دنبال مي‌کردند.
رفع نواقص و ايجاد اصلاحات
تداوم اين روند در نهايت باعث شد رئيس مرکز گسترش فيلمنامه‌نويسي صداوسيما از رفع نواقص و ايجاد اصلاحات کار سخن بگويد. امين صديقي با بيان اينکه برخي از نقدها پيش از اين قابل پيش‌بيني بود، درباره برخي انتقاداتي که قابل پيش‌بيني نبوده است، مطرح کرد: بخشي از انتقادها از طرف دوستان تعجب‌برانگيز بود. ما از دشمن انتظاري جز دشمني کردن نداريم. نقد دوستان هم مي‌توانست با ذکر ايرادات و حرفه‌اي انجام شود که اين اتفاق کمتر رخ داده است.
انتظار داشتيم با «معماي شاه» منصفانه برخورد شود
وی ادامه داد: اگر خود آقاي ورزي، محور نقد است، پس چرا مجموعه «تبريز در مه» او مورد هجمه قرار نگرفت؛ بنابراين اينها واقعيتي است که نبايد آن را ناديده بگيريم. نمي‌خواهيم سياسي‌کاري کنيم، ولي انتظار داشتيم با «معماي شاه» منصفانه برخورد شود. حتي از طرفي، تيم کار هم بايد در قبال نقدهاي سازنده رفتار منطقي‌تري انجام دهند. ايرادات متعدد به محتواي سريال بيگ پروداکشن «معماي شاه» در حالي با چنين حجمي اتفاق مي‌افتد که دست‌اندرکاران امر بايد پيش از ارائه مجوز ساخت به فيلمنامه کار به چنين نواقصي پي مي‌بردند تا اين همه سال پس از کليد خوردن کار و زماني که چند ماهي از پخش مي‌گذرد، کار به آنجا نرسد که يک کميته رفع نقص براي سريال روي آنتن تشکيل شود!