1

تیتر رسانه اصولگرا⇐بازگشت یواشکی شبکه “بازار” در آزمون و خطای تلویزیون!

سینماژورنال: حضور محمد سرافراز در ریاست رسانه ملی مواجه شد با حذف برخی از شبکه ها مانند “بازار” و “تماشا”؛ اقدامی که البته بیش از هر چیز با انتقاد پرسنل چنین شبکه هایی مواجه شد.

به گزارش سینماژورنال با آمدن عبدالعلی علی عسکری به جای سرافراز هرچند ابتدا گمان می شد که همچنان و در جهت حل معضلات مالی رسانه ملی، سیاست کوچک سازی این رسانه دنبال شود اما روزنامه اصولگرای “جوان” به تازگی گزارشی ارائه داده با تیتر «بازگشت یواشکی شبکه “بازار” در آزمون و خطای تلویزیون!»

گزارشی که در آن با اشاره به افتتاح یک پروژه سخت افزاری تازه توسط علی عسکری و البته مرور وعده های او در جهت ایجاد شبکه ای جدید با رويكرد صنايع كوچك و متوسط این پرسش طرح شده که آیا این وعده به معنای بازگشت مجدد شبکه بازار با نامی تازه نیست.

متن کامل گزارش “جوان” را بخوانید:

مطالبه رهبری رو به فراموشی است؟

افتتاح يك پروژه سخت افزاري ديگر در كنار وعده ايجاد شبكه‌اي جديد با رويكرد حمايت از صنايع كوچك و متوسط زودبازده، خبري بود كه روز گذشته در خراسان شمالي از زبان علي عسگري، رئيس صداوسيما جاري شد؛ وعده‌اي كه با توجه به بر زمين ماندن مطالبه چندساله رهبر انقلاب در باب اقتصاد مقاومتي در اكثر دستگاه‌هاي كشور، خبر اميدواركننده‌اي به نظر مي‌رسد، اما اختصاص يك شبكه به موضوعي كه تنها بخشي از اقتصاد را در برمي‌گيرد خيلي كارشناسانه به نظر نمي‌رسد.

توسعه سخت‌افزار‌محور و فن‌سالار، رويكردي بود كه باعث شد نزديك به 15 سال پيش رهبر معظم انقلاب را بر آن دارد كه به لزوم تحقق يك جنبش نرم افزاري در كشور تأكيد كنند. نياز به تحرك نرم‌افزاري ناشي از عقب‌ماندگي علوم انساني در كشور بود، اما اين مطالبه رهبري نيز مانند بسياري از مطالبات ايشان پس از يكي دو سال كه لقلقه دهان مديران كشور قرار گرفت، به تدريج رو به فراموشي گذاشت.

سوال بااهمیتی که پاسخ به آن زود است
رويكرد نامتوازن صداوسيماي دوره ضرغامي كه با شدت و قدرت در زمينه توسعه سخت‌افزاري و بزرگ كردن طولي سازمان همراه با عقب‌ماندگي نرم‌افزاري اين سازمان رقم خورد به وضوح نمونه‌اي از ناكامي در اين زمينه محسوب مي‌شود. چند ماه پيش كه زمزمه‌ها از روي كارآمدن عبدالعلي علي‌عسکري به عنوان رئيس جديد صداوسيما به گوش مي‌رسيد، بيش از همه تخصص و تحصيلات اين مدير نگاه‌ها را به خود جلب كرد؛ «كارشناس مهندسي الكترونيك و دكتراي سيستم و بهره‌وري و معاون فني سازمان صدا و سيما در زمان رياست عزت‌الله ضرغامي».

اينكه علي‌عسکري چقدر در معالجه بيماري نرم‌افزاري سازمان صداوسيما موفق عمل خواهد كرد، سؤال با اهميتي است كه البته پاسخ به آن از حالا قدري زود است، اما خبرهايي كه از گوشه و كنار فعاليت‌هاي رئيس جديد صداوسيما به گوش مي‌رسد، بيشتر از غلبه همان گرايش سخت افزارمنشانه‌اي حكايت دارد كه به نوعي پا گذاردن بر جاي پاي سلف او قلمداد مي‌شود.

انتظار پیشروی از صداوسیما

پس از موضوع مغفول‌مانده جنبش نرم‌افزاري كه علي‌القاعده بايد دستگاه‌هاي فرهنگي، رسانه‌اي و آموزشي بيش از همه خود را مخاطب آن قلمداد مي‌كردند، در سال‌هاي اخير ترجيع‌بند سخنان رهبري حول اهميت اقتصاد با كليد واژه اقتصاد مقاومتي دور مي‌زند.

به طور طبيعي انتظار مي‌رود صداوسيما جزو دستگاه‌هايي باشد كه در تبيين، تشويق و تدوين اصول راهبردي كه رهبري بر آن تأكيد دارند پيشرو بوده و بازتاب‌هاي عملي مطالبات رهبري به سرعت از اتاق‌هاي‌فكر اين سازمان در قالب برنامه‌هاي مختلف و متنوع بروز و ظهور يابد، اما آنچه در سال‌هاي اخير از اين سازمان در باب اقتصاد مقاومتي به منصه ظهور رسيده چيزي جز تعدادي ميزگرد و گفت و گو در چند برنامه پراكنده نبوده است.

توليد و پخش برنامه نسبتا دغدغه‌مندي چون “ثريا” نيز كه با نگاهي هدفمند‌تر و روزآمدتر به بحث اقتصاد مقاومتي ورود پيدا كرده را نيز بايد بيش از تحرك و خلاقيت مديران ناشي از تلاش و خواست تعدادي جوان دانست كه به شكلي انفرادي پيگير برنامه‌سازي در بحث اقتصاد مقاومتي بوده‌اند.

آیا “بازار” با نامی دیگر بازخواهد گشت؟

اينكه صداوسيما پس از سال‌ها عاقبت به اين نتيجه رسيده كه بايد براي مبحث مهمي چون اقتصاد مقاومتي گام‌هاي مؤثر‌تر و محكم‌تري بردارد، جاي اميدواري دارد، اما از محتواي بيان علي عسگري اينطور برداشت مي‌شود كه نگاه به مسئله تا حدي سطحي و بدون كارشناسي لازم انجام شده است. دو سال پيش و در ابتداي صدارت سرافراز بر صداوسيما به شبكه 5 سيما كه تا آن زمان مختص به مسائل شهر تهران، برنامه توليد و روانه پخش مي‌كرد، در راستاي سياستي كه از آن با عنوان چابك‌سازي ياد مي‌شد، مأموريت داده شد كه با رويكرد اقتصاد ملي به توليد برنامه اقدام كند. نتيجه اين تصميم نيز توليد تعدادي برنامه گفت‌وگو‌محور بود كه اثر آن به دليل موفق نبودن در ارتباط‌گيري با توده مردم در اقتصاد كشور نامعلوم است. مدتي بعد سرافراز شبكه 5 سيما و شبكه بازار را با مأموريت پرداخت به مسائل اقتصادي با هم ادغام كرد.

حالا و با اعلام اين خبر از سوي علي عسگري كه شبكه‌اي جديد با رويكرد صنايع كوچك و متوسط متولد خواهد شد، جدا از اينكه بايد اين رويكرد را ادامه راه مبتني بر رهيافت سخت‌افزارمحور مديريت عزت‌الله ضرغامي دانست، اين سؤال به ذهن متبادر مي‌شود كه آيا اين اقدام بازگرداندن شبكه “بازار” با عنواني ديگر است و قرار است بر پاشنه همان آزمون و خطاهاي پيشين قرار بگيرد؟