1

سالها پس از رپ‌خواني عطاران در سيما⇐رپ به بهانه انتخابات به سيما می‌آید؟

سینماژورنال: محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما به تازگی گفتگویی را با خبرگزاری “ایسنا” انجام داده است؛ گفتگویی که در پیش درآمد آن گفتگوکننده چنین جمله ای را نوشته است: گفت‌وگویمان با پخش سه قطعه موسیقی با مضون انقلابی و انتخاباتی آغاز شد؛ خودش می‌گفت به‌زودی از تلویزیون پخش می‌شوند؛ تعجب کردم؛ رَپ، آن هم در صداوسیما؟!

به گزارش سینماژورنال البته که در هیچ جای دیگر گفتگو این مدیر رسانه ملی به صراحت از ساخت قطعات رپ در صداوسیما صحبت نکرده است اما از این گفته که همواره بین نیاز مردم و محصولات موسیقایی سازمان فاصله وجود داشته و وی قصد دارد این فاصله را بردارد ولی به کار بردن دو کلیدواژه یکی “انتخاباتی” و دیگری “رپ” در پیش درآمد گفتگو، این ظن را پیش رو می گذارد که نکند در آستانه انتخابات بناست قطعات رپ انتخاباتی روی آنتن رود.

البته که سابقه رپ در تلویزیون به سریالهایی برمیگردد که با حضور رضا عطاران تولید شد. “قطار ابدی” از جمله سریالهایی بود که در ابتدای برخی آیتمهای آن قطعاتی کم و بیش شبیه به آثار رپ خوانده می شد. “خانه به دوش” دیگر سریالی با حضور عطاران بود که قطعه ای رپ در تیتراژ آن شنیده می شد.

اما برسیم به گفته های مدیر دفتر موسیقی صداوسیما…

محمد باقر معلم درباره تولید آثار جدیدی در سبک‌های رپ، پاپ و تلفیقی در دفتر موسیقی سازمان صداوسیما به “ایسنا” اظهار کرد: همیشه تولید سازمان با تولید بیرون تفاوت داشت و فاصله زیادی بین آن چیزی که سازمان تولید می‌کرد با نیاز روز مردم احساس می‌شد و به همین علت هم بسیاری از کارهای تولیدی سازمان در گذشته دیده نمی‌شدند.

مردم دیگر مثل گذشته سه ماه را با یک قطعه موسیقی سپری نمی‌کنند

او با بیان اینکه در گذشته در سازمان صداوسیما بیشتر تولید کارخانه‌ای اتفاق می‌افتاد، سخنانش را اینگونه ادامه داد: این کار از لحاظ فنی ایرادی نداشت، ولی شرایط موسیقی برخلاف جریان روز ایستا بود؛ دیگر موسیقی‌های صداوسیما مثل گذشته در میان مردم زمزمه نمی‌شدند. روزگار عوض شده و مردم دیگر مثل گذشته سه ماه را با یک قطعه موسیقی سپری نمی‌کنند.

مدیر دفتر موسیقی صداوسیما با اشاره به افزایش رسانه‌ها و افزایش تنوع‌طلبی مخاطبان اظهار کرد: صداوسیما تلاش دارد تا از مرکبی که در جامعه وجود دارد بهره بگیرد؛ چراکه اگر بتوانی از هر امکانی نهایت بهره درست را ببری، انگار جهان را بر نظم اولیه چیده‌ای؛ ما هم در دفتر موسیقی سازمان محتوای خودمان را در ظرف مورد استقبال مردم ریختیم. اگر آن چیزی که درست است عرضه شود دیگر چه فرقی می‌کند رپ، پاپ یا تلفیقی باشد؟

می توان از امکانات جدید بهره گرفت

معلم با اشاره به سبک‌های جدید آثار تولیدی صداوسیما گفت: می‌توان امکانات جدید جامعه را حذف کرد یا می‌توان از آن بهره گرفت و درست استفاده کرد؛ اگر گزینه حذف را انتخاب کنیم در واقع هیچ چیزی دستمان را نمی‌گیرد و فقط صورت مساله را پاک کرده‌ایم ولی از طرفی هم می‌توان از آن امکانات به درستی بهره گرفت و پیشرفت کرد.

او تاکید کرد: محتوای آثار تولید شده توسط دفتر موسیقی سازمان صداوسما اگرچه در قالبی جدیدی ارائه می‌شوند، اما محتوای آنها قابل دفاع است. این سه قطعه‌ای که به‌زودی از سازمان صداوسیما پخش می‌شوند، هر کدام مضمون خودباوری دارند؛ اینکه باید خودمان را باورکنیم، چراکه اگر منتظر باشیم تا دستی از غرب یا شرق به کمکمان بیاید تا همیشه ثابت می‌مانیم و هیچ‌گاه پیشرفت نخواهیم کرد.