1

توضیحات وزیر ارشاد درباره تغییر اعضای شورای پروانه نمایش و تازه‌ترین وضعیت “فروشنده”، “بارکد” و البته “…آلبالو”

سینماژورنال: بعد از درگیری لفظی که میان علی جنتی وزیر ارشاد و حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت بر سر “50 کیلو آلبالو” پیش آمد شنیده هایی طرح شد مبنی بر آن که اعضای شورای پروانه نمایش به زودی دستخوش تغییر می شوند.

به گزارش سینماژورنال علی حنتی وزیر ارشاد اما امروز نوزدهم خردادماه در حاشیه نشست امضای تفاهمنامه بین وزارت ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی به صراحت از این گفت که مورد “50 کیلو آلبالو” یک مورد خاص بوده است و تصمیمی برای تغییر اعضای شورای پروانه نمایش نگرفته است.

من چنین دستوری نداده ام

جنتی در پاسخ به سوالی درباره حاشیه های «۵۰ کیلو آلبالو» و اینکه گفته می شود بعد از این مسایل دستور تغییر اعضای شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش را داده است، عنوان کرد: خیر من چنین دستوری نداده ام.

وی در جایی دیگر از گفته های خود گفت: شورای صدور پروانه ساخت از افراد حرفه ای تشکیل شده است که نسبت به فیلمنامه و فیلم توجه و دقت زیادی دارند. بعد از آن شورای صدور پروانه نمایش را داریم که از افراد فرهیخته ای تشکیل شده و به درستی کار نظارت بر آثار سینمایی را بر عهده دارند.

«۵۰ کیلو آلبالو» از دست شورای صدور پروانه نمایش در رفته

وی ادامه داد: باید بگویم فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» از دست شورای صدور پروانه نمایش در رفته و به اشتباه مجوز اکران دریافت کرده است. در طول یک سال نزدیک به ۲۰۰ فیلم ساخته می شود که من همه آنها را نمی بینم اما بعد از اکران و اعتراض هایی که در مطبوعات نسبت به فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» دیدم، تصمیم گرفتم فیلم را ببینم و بعد از دیدن فیلم متوجه شدم اعتراض ها درست است چراکه ما در کشور تلاش می کنیم تا در مورد تحکیم خانواده صحبت کنیم اما در این فیلم روابط ناسالم و نامتعارف که مغایر با ارزش های قومیتی و اسلامی است و همچنین آرایش های غلیظ و الگوسازی های غلط دیده می‌شود.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر قبلا این فیلم را دیده بودم اجازه صدور پروانه نمایش نمی‌دادم اما به هر حال فیلم مجوز نمایش گرفته بود و ما نمی‌توانستیم آن را از پرده پایین بکشیم به همین دلیل من باید درباره فیلم اظهارنظر می‌کردم تا نشان دهم با آن موافق نیستم و فیلم را تایید نمی‌کنم. البته در مورد اکران فیلم در شهرستان ها و شبکه نمایش خانگی فکر دیگری خواهیم کرد.

“فروشنده” و “بارکد” از منظر محتوایی مشکل ندارند

جنتی همچنین درباره فیلم «بارکد» که تیتراژ پایانی آن با صدای یک خواننده زیرزمینی ضبط شده است و همچنین فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی اظهار کرد: من هر دو فیلم را دیده ام و هیچ کدام از آنها از نظر محتوایی ایرادی ندارند اما حالا که شما به موسیقی تیتراژ فیلم «بارکد» اشاره کردید باید آن را پیگیری کنم چون من زمانی که فیلم را دیدم به موسیقی تیتراژ دقت نکردم و شما باعث شدید که این مساله را مورد پیگیری قرار دهم.