1

توضیحات مهدی هاشمی درباره دلایل حضور در سریالهای روتین و کلیشه‌پرداز تلویزیون

سینماژورنال: مهدی هاشمی بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و تلویزیون در چند سال اخیر در سریالهایی چون “دردسرهای عظیم” ظاهر شده است که به لحاظ کیفیت چیز تازه ای برای مخاطب نداشته اند و بیشتر حضور امثال مهدی هاشمی بوده که به سربالها وزن داده است.

به گزارش سینماژورنال این بازیگر نوروز امسال هم سریالی با نام “زعفرونی” را روی آنتن داشت که همه چیز آن برمبنای کلیشه ها پیش می رفت و برای همین چنان که باید نتوانست توجه مخاطبان را جلب کند و البته که در نظرسنجی سیما هم وضعیت خوبی را تجربه نکرد.(اینجا را بخوانید)

نمی توانم همه چیز را رد کنم

مهدی هاشمی در گفتگو با بهناز شیربانی در “شرق” درباره دلایل ایفای نقش در چنین سریالهایی می گوید: روز اولی که بازیگری را با تئاتر آغاز کردم کاملا به جنبه هنری کار نگاه می‌کردم. وقتی وارد عرصه وسیع‌تری به اسم سینما و تلویزیون شدم، دیدم سرمایه‌ای پشت کار است و انضباط مالی، زمانی و… اینجا دقیق است.

وی ادامه می دهد: من بازیگرم، نمی‌توانم همه چیز را رد کنم. نمی‌توانم کنار بنشینم و بگویم تا کار مطلوب و صددرصد نباشد، من بازی نمی‌کنم، در این صورت من تمرین بازیگری را از دست می‌دهم و نمی‌توانم خودم را اداره کنم. این یک جنبه است که تمامی همکارانم این را درک می‌کنند و نکته دوم و جدی‌تر این است که زمانی در کاری بازی می‌کنی که می‌دانی اختصاصا برای جشنواره‌هاست و مردم عادی یا متوسط‌تر خیلی حوصله دیدن آن را ندارند، زمانی دیگر فیلمی بازی می‌کنید که عامه مردم و طیف وسیع‌تری این فیلم را می‌بینند؛ بنابراین شما وقتی در این فضا قرار گرفتید باید در آن سطح بازی کنید و نگاهتان در آن سطح باشد.

تأثیر اخلاقی نیکو بر مخاطب

مهدی هاشمی خاطرنشان می سازد: سریال‌های تلویزیون برای عامه مردم ساخته می‌شود. ارتباطات معمول زندگی، عواطف و احساسات، علاقه و جنگ و دعوا‌هایی که در محیط بسته وجود دارد و با طیف وسیع‌تری ارتباط برقرار می‌کند و روی آنها تأثیرات اخلاقی نیکو می‌گذارد، عمده‌ترین اتفاقاتی است که در این سریال‌ها تصویر می‌شود.

این بازیگر درباره سریال “زعفرونی” بیان می دارد: مثلا سریالی که به‌تازگی بازی کردم، «زعفرانی» یک‌جور مفهوم زیبازیستن و زندگی را لحظه به لحظه لمس‌کردن دارد و تمامی این مفاهیم از زاویه نگاه کارگردان جوان و خوش‌اخلاق ما حامد محمدی به‌خوبی به تصویر کشیده شد. به‌نظرم اگر بتوان با کاری روی مردم تأثیر مثبت گذاشت و با سطح قابل‌قبولی از تکنیک کار را به مردم ارائه داد، کار مهمی انجام شده است.