1

توضیحات معاون نظارت درباره اتفاقات جلسه اخیر شورای صنفی نمایش⇐تمام اعضای شورا به جز محسن امیریوسفی به مرتضی شایسته رای دادند!/به‌مجرد اینکه شایسته رای آورد، امیریوسفی مدعی شد نماینده کانون کارگردانان نیست!!/امیریوسفی حدود دو ساعت و بیست دقیقه در شورا حضور داشت، در تمام مراحل رای گیری شرکت کرد و حتی رای هم داد ولی وقتی رای نیاورد تازه مدعی شد نماینده کارگردانان نیست!/ اگر امیریوسفی نماینده کانون کارگردانان نبود اصلا چرا در رای‌گیری شرکت کرد؟/امیدوارم امیریوسفی برای پنهان کردن برخی حواشی مالی خود، این جنجال‌ها را به پا نکرده باشد!

سینماروزان: انتخابات دوره تازه شورای صنفی نمایش با ریاست مرتضی شایسته و حذف محسن امیریوسفی از ریاست همراه بود؛ حذفی که با واکنش امیریوسفی و طرح ادعا درباره اینکه نماینده کارگردانان نبوده، همراه بوده است.

اینکه چرا محسن امیریوسفی قبل از حضور در جلسه شورای صنفی نمایش از این نگفته که نماینده کارگردانان است و در انتخابات شرکت کرده و بعد تازه یادش افتاده، نماینده کارگردانان نیست به‌شدت پرسش‌برانگیز شده به‌خصوص که اخیرا ماجرای بدهی امیریوسفی به فارابی هم درکانون توجه قرار گرفته بود.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد نظارت سینما درباره اتفاقات جلسه اخیر شورا به مهر گفت: جلسه امروز به منظور تقدیر و تشکر از اعضای سابق و شروع به کار اعضای جدید این شورا برگزار شد. از قبل هم این موضوع را به صنوف مختلف اعلام کرده بودیم. صنوف هم نمایندگان خود را کتبا معرفی کرده بودند، به جز ۲ صنف؛ یکی تهیه‌کنندگان و دیگری کانون کارگردانان.

وی افزود: درباره تهیه‌کنندگان که ما اصلا با آن‌ها نامه‌نگاری نکرده بودیم چون جامعیت صنفی ندارند و ما شورای عالی تهیه‌کنندگان، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل و… را داریم اما صنف واحد تهیه‌کنندگان نداریم. در نظام‌نامه اکران هم آمده است که تا زمانی که جامعیت صنفی وجود نداشته باشد، معاون ارزشیابی، کارشناس مربوطه را از آن صنف انتخاب می‌کند. تا زمانی که جامعیت صنفی به وجود بیاید و یک صنف بتواند نماینده خود را معرفی کند. از این منظر طبیعتا انجمن صنفی تهیه‌کنندگان نیاز به معرفی نماینده نداشت و ما هم مکاتبه‌ای نکرده بودیم. خود من محمدحسین فرحبخش را بعنوان نماینده انتخاب کردم چون در قانون هم عنوان شده که معاون ارزشیابی می‌تواند این کار را بکند.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: درباره صنف کارگردانان هم از قبل به امیریوسفی سپرده بودیم که نماینده خود را معرفی کنند. ایشان معرفی نکردند و خودشان به‌عنوان نماینده در جلسه حاضر شدند تا جایی که محمدرضا فرجی اعلام کردند، امیریوسفی نماینده کانون کارگردانان است. من هم حکم ایشان را در کنار احکام اعضای دیگر که قرار بود در جلسه حضور داشته باشند، آماده کردم.

وی افزود: جلسه که برگزار شد، از اعضای سابق تقدیر کردیم، نظام‌نامه اکران را بررسی کردیم و مورد تایید قرار گرفت و موارد اصلاحی را هم برطرف کردیم و تا اینجا هم آقای امیریوسفی در جلسه حضور داشتند و در بحث‌ها مشارکت می‌کردند. سپس زمان رای‌گیری برای انتخاب رییس شد. در اینجا سوالم از  امیریوسفی این است که اگر ایشان نماینده کانون کارگردانان نبود چرا در رای‌گیری شرکت کرد؟ چرا همان لحظه نگفت که من نماینده کانون کارگردانان نیستم؟ ایشان نشستند در بحث‌ها و رای‌گیری شرکت کردند و از خود و جایگاهشان دفاع کردند تا رای بیاوردند و در نهایت رای‌گیری انجام شد. در واقع خود من رای‌گیری را انجام دادم که رای‌گیری پنهان نبود و علنی بود. از تک تک اعضای جلسه سوال کردم که چه کسی مورد نظرشان است.

این مدیر سینمایی ادامه داد: مدنظر آقای امیریوسفی، گزینه کانون کارگردانان بود که رای نیاورد، دوستان دیگر آقای مرتضی شایسته را انتخاب کردند. در واقع همه به جز آقای امیریوسفی به آقای شایسته رای دادند و مرتضی شایسته با اکثریت قاطع آرا به جز یک رای محسن امیریوسفی، رای آورد. به مجرد اینکه آقای شایسته رای آورد، یعنی به فاصله چند ثانیه، آقای امیریوسفی بلند شد و پاکتی از جیبش دراورد و روی میز من گذاشت که در آن عنوان شده بود ایشان نماینده کانون کارگردانان نیست و آقای رضا درمیشیان است. من تعجب کردم چون ایشان در طول دو ساعت و نیم جلسه حدود دو ساعت و بیست دقیقه حضور داشت. تمام مراحل رای گیری شرکت کرد و رای داد ولی وقتی رای نیاورد پاکت نامه از جیبش درآورد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اظهار کرد: در واقع ایشان این رندی را می‌کرد که اگر رأی آورد، بگوید خودم نماینده‌ام ولی اگر رأی نیاورد، درمیشیان را به عنوان نماینده معرفی کند و زیر میز بزند. یعنی این اتفاق در نهایت ناراستی و نفاق رخ داد در حالی که ایشان در همان اول جلسه می‌توانست بگوید من نماینده نیستم و پاکت نامه را به من بدهد. اصلا چرا روز گذشته این نامه را نداد که ما درمیشیان را دعوت کنیم؟ ایشان گفته‌اند که نماینده کانون کارگردانان به جلسه دعوت نشده است، در حالی که این یک دروغ آشکار است. پنج دقیقه به پایان جلسه نامه آقای امیریوسفی به دست ما رسید. شاید هم امیریوسفی برای پنهان کردن برخی حواشی مالی خود، این جنجال‌ها را به پا می‌کند؟؟؟ امیدوارم این طور نبوده باشد.

وی در پایان گفت: رفتار شورای صنفی نمایش صد در صد قانونی بوده است، همه اعضا حضور داشتند و آن‌ها بر قانونی بودن جلسه و رای گیری صحه می‌گذارند. رای گیری را خود من انجام دادم و به آقای امیریوسفی گفتم که آیا با انتخاب آقای شایسته موافق است یا خیر که عنوان کرد خیر. اگر ایشان نماینده نیستند چرا در رأی گیری شرکت کردند، مگر نمی‌دانستند نماینده باید در رأی‌گیری شرکت کند؟