1

توضیحات تکمیلی مدیرعامل فارابی درباره فیلمسازی با مضمون “ستایش”

سینماژورنال: در حالی که دیروز خبری منتشر شده بود مبنی بر آن که دو فیلمنامه با مضمون قتل “ستایش” دختر افغان برای حمایت به فارابی رسیده است(اینجا را بخوانید) اما طی تماس فارابی با سینماژورنال مشخص شد که این تعبیر کامل نبوده است.

به گزارش سینماژورنال گویا علیرضا تابش مدیرعامل فارابی درباره ارائه فیلمنامه هایی با مضمون توصیه های رفتاری امام خمینی(ره) با مهاجران افغان به نهاد ذیربطش سخن گفته که معنای فیلمسازی درباره “ستایش” از آن متبادر شده است.

فیلمنامه هایی که به دست ما رسیده درباره نگاه امام به پناهجویان افغان است

تابش در این باره گفت: در سخنان كوتاه من ،نگاه امام خميني به مهاجران افغاني و سيره ايشان مورد تاكيد قرار گرفت؛ فيلمنامه اي هم كه به دست ما رسيده بر همين نكته تاكيد دارد كه نگاه امام و نخبگان جامعه به پناه جويان افغاني، چه بوده است.

علیرضا تابش ادامه داد: معتقدم رسانه ها و آثار هنري مي توانند دو نوع نگاه به مهاجران و همزيستي شان را ترويج كنند. نوع دوستي و همدلي و در عين حال مصائب و دشواري هاي اين پديده و در نگاهي ديگر سياه نمايي و حس نفرت را. نگاهي كه متاسفانه در جامعه و حتي برخي رسانه هاي فارسي زبان خارج از كشور به آن دامن زده مي شود.
همراهی شخصیتهای ملی با این مصیبت قابل توجه است
وی در ادامه یادآور شد: ابراز همدردی اخير آيت الله حاج سیدحسن خمینی درباره فاجعه ای که برای ستایش رخ داد تاثیرگذار بود. با توجه به عشق و احترام افغانستانی ها به امام خميني و رهبری معظم انقلاب ، همراهی شخصیت های ملی با این مصیبت قابل توجه است. به نظرم یادآوری اين نكته در رسانه ها که رهبر فقید ایران در زمان جنگ تحمیلی و رهبری انقلاب در این دوره چگونه با مهاجران افغانستانی و فرزندانشان برخورد کرده و می کنند ، حس مي شود.
وی افزود: متاسفانه مدتهاست تلاشی جهت دار در رسانه های فارسی زبان با هدف شکاف و تفرقه و دشمنی میان دو ملت شروع شده است. رسانه ها و هنرمندان ميتوانند با هوشياري و درك درست این فاصله ها و دشمنی ها را کم کنند و پیامی روشن به جامعه بدهند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی همچنین گفت: احتمال خشونت و دشمني افغانستانی ها علیه ایران را می شود پیش بینی کرد اما این فاجعه میتواند تا پنجاه سال دیگر رخ دهد. علتش نه فقط مسائل سیاسی و منطقه ای، و نه فقط جرم و جنایت دو ملت-مهاجران، میزبان- علیه هم هستند، بلکه رسانه ها بستر این جنگ را فراهم خواهند کرد. مسئولان کشور و نخبگان و گروههای مرجع و رسانه ها نقش شان در اين زمينه مهم است.