1

توضيحات دبيرخانه مجمع تشخيص مصلحت نظام در پي درج گزارش فيلم “شهيد آمريكايي”

سینماژورنال: انتشار گزارشی در سینماژورنال درباره بخشی از سخنان محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در برنامه “تیتر امشب” شبکه خبر که در آن به پروژه ای سینمایی با مفهوم شهید آمریکایی اشاره کرده بود(اینجا را بخوانید) سبب ساز ارسال جوابیه ای از سوی روابط عمومی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت شد.

در این جوابیه این طور آمده که پروژه سینمایی که رضایی از آن سخن گفته متفاوت است با پروژه ای به نام “باسکرویل” که مسعود جعفری جوزانی مدتی درگیر تولید آن بوده است اما درباره این پروژه هیچ توضیح دقیقی داده نشده است.

متن کامل جوابیه دبیرخانه مجمع تشخیص مصحلت نظام را در ادامه بخوانید:

اخیراً دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت در شبکه خبر ضمن بررسی ابعاد پروژه نفوذ، به ساخت فیلمی به نام شهید آمریکایی اشاره نمودند که یکی از سایت هنری که علی‌القاعده باید اطلاعات بیشتری از این آثار داشته باشند با برداشت نادرست قضاوت غلطی را در این باره داشتند.

دراین‌باره یادآور می‌شود فيلم باسكرويل و فیلم شهيد آمریکایی دو فیلم جداگانه‌ای است كه هرچند شخصيت تاريخي يكساني دارد ولي با دو متن و دو منظور و به‌توسط دو تهیه‌کننده جداگانه تهيه شده است.

اولي را يك كارگردان متعهد و براي ارتباط بين دو ملت ايران و امريكا تهیه‌کرده است ولي دومي را سازمان سيا سفارش داده است آن‌ها كارگرداني را در سفر به امريكا اغوا و آموزش داده و براي فريب افکار عمومی ايران تقاضاي ساخت آن را می‌نمایند.

جاي تعجب است كه يك سايتي مدعي هنر و براي اهالي هنر چگونه تفاوت دو فيلم را متوجه نشده است و بدون تحقيق به نفي اظهارنظر يك مقام مسئول دست‌زده است درحالی‌که بحث درباره فيلم شهيد آمریکایی سفارشي سازمان سيا و نسبت دادن آن به يك كارگردان متعهد خطاي ديگري بوده است كه سايت مذكور مرتكب شده است.

از مسئولان سايت مذكور می‌خواهیم كه ضمن اصلاح و عذرخواهی دراین‌باره بدون كسب نظر و تحقيق اظهارنظری نكنند و اگر كسي از آن‌ها خواسته است كه چنين بنويسند شایسته است به مقامات امنيتي اطلاع دهند.

پی نوشت سینماژورنال:

فارغ از آن که سینماژورنال صرفا به گمانه زنی درباره مصداقهای موجود در گفته های دبیر مجمع تشخیص مصلحت پرداخته بود و منطبق با همین مصداق ها گزارش خود را تنظیم کرده بود اینکه در جوابیه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت این طور آمده “اولی(باسکرویل) را یک کارگردان متعهد برای ارتباط بین دو ملت ایران و امریکا تهیه کرده است” کمی عجیب به نظر می رسد.

چراکه پروژه اولی که ناظر بر همان “باسکرویل” مسعود جعفری جوزانی است اصلا تهیه نشده است و حتی به پیش تولید هم نرسیده که بشود برای توصیف آن از واژه “تهیه کرده است” استفاده شود.

نه فقط در سینما که در عالم ادبیات هم در سی سال اخیر به غیر از فیلمنامه ای که مسعود جعفری جوزانی درباره “هاوارد باسکرویل” ملقب به “شهید آمریکایی” نگاشته است متنی از يك نويسنده ايراني كه در ايران زندگي كند وجود ندارد و بدیهی است که اشاره به پروژه ای سینمایی با این مضمون ذهن را بیش از هر جای دیگر اول به سمت پروژه جوزانی ببرد.

از همه اینها گذشته در گزارش مذکور اتفاقا مسعود جعفری جوزانی از اینکه درگیر پروژه ای در تطهیر آمریکا شود مبرا شده بود. پس اینکه در جوابیه چنین متبادر شده که سینماژورنال به دنبال نسبت دادن این مقوله به جوزانی بوده هم درست نیست.

سینماژورنال از آنجا که رئوس فرهنگی اشاره شده از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را مهم می داند به انعکاس گفته های ایشان در “تیتر امشب” پرداخت و ضمن انتشار جوابیه کامل دبیرخانه، بنا به رسالت خویش آمادگی خود را برای ذکر توضیحات کافی از سوی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت درباره پروژه ای که با مضمون شهید آمریکایی و با سفارش سیا بنا بوده تولید شود نیز اعلام می دارد.