1

توصیه مدیر تیمهای ملی ووشو به شاگردانش: تا می‌توانید انیمیشن “پاندای کونگ فوکار” را ببینید!

سینماژورنال: سینما فارغ از آن که همواره به عنوان صنعتی سرگرم کننده شناخته می شده است وجه آموزشی خود را هم داشته است.

به گزارش سینماژورنال این وجه آموزشی به واسطه ورود سینما به حوزه های محتلف زندگی بشریت از اخلاقیات و مذهب گرفته تا جامعه شناسی، علوم سیاسی، مباحث تاریخی و حتی موضوعات ورزشی ایجاد شده است.

در حوزه ورزش از دیرباز ژانری خاص در سینما ایجاد شده است و طی دوران طولانی عمر سینما این ژانر در کنار وجه سرگرم کنندگی خود هرازگاه محملی بوده است برای آموزش برخی ورزشها و بخصوص ورزشهای رزمی.

شاید برای همین باشد که بسیاری از ورزشکاران و مربیان زبده جهانی از آثار ورزشی-آموزشی سینما برای کمک به ارتقای کیفیت کار هنرجویان خود سود می جویند.

مربی تیم ملی ووشو در باشگاه ایرانا

مجید ملکی مدیر تیمهای ملی ووشوی ایران از جمله چنین کسانی است. ملکی که بعد از سالها ورزش حرفه ای به حیطه مربیگری روی آورده است این روزها وقت خود را در باشگاه ورزشی ایرانا می گذراند؛ اینکه او در این باشگاه چه می کند تربیت ووشوکاران زبده و البته کیک بوکسینگ کاران حرفه ای است اما نه به طریقی که همواره شاهد بوده ایم بلکه آموزش ورزش همراه با توصیه به هنرجویان جهت استفاده از آثار سینمایی ژانر رزمی برای پیشرفت در ورزش.

ملکی درباره متدی که برای تربیت هنرجویان در پیش گرفته به سینماژورنال میگوید: سعی میکنم در کنار آموزش فنون مبارزاتی به هنرجویانم و در اختیار گذاشتن تجربیاتم به آنها هرازگاه از آنها بخواهم فیلمهای مطرح سینمای رزمی را هم ببینم.

به هنرجویانم توصیه میکنم فیلمهای بروس لی را ببینند

وی ادامه میدهد: از جمله فیلمهای رزمی که توصیه میکنم فیلمهای کلاسیک بروس لی است که خیلی خوب فنون در آن اجرا میشود. در کنار آن فیلمهای جکی چان و جت لی هم می تواند آموزنده باشد. من بارها و بارها به هنرجویانم گفته ام حتی اگر در مسابقات جدی می خواهند شرکت کنند بد نیست به دامنه تصویری که چنین چهره هایی در سینما به جای گذاشته اند توجه داشته باشند.

مجید ملکی
مجید ملکی در حال تمرین با علیرضا رجبی

به پیشنهاد علیرضا رجبی این کلاسها را راه اندازی کردم

مجید ملکی درباره اینکه عموما بر چه مبنایی به تربیت هنرجو می پردازد می گوید: معمولا سعی میکنم به سراغ تربیت چهره هایی بروم که علاقه لازم برای این ورزشها را داشته باشند. من به پیشنهاد دوستم علیرضا رجبی که خود یک ورزشکار بااخلاق است کلاسهای عمومی و خصوصی تربیت ورزشکاران کیک بوکس و ووشو را در باشگاه ایرانا راه اندازی کردم و بواسطه امکانات خوبی که این مجموعه دارد فکر می کنیم ظرف دو سال آینده بتوانم چند استعداد مهم را پیدا کرده و به تیم ملی ببرم.

از هنرجویانم میخواهم تا میتوانند “پاندای کونگ فو کار” را ببینند

ملکی با اشاره به تعدادی از آثار سینمایی که همواره تماشای آنها را به هنرجویانش توصیه کرده بیان می دارد: بلحاظ آموزش فنون رزمی “پاندای کونگ فو کار” فوق العاده است. درست است که کار بصورت انیمیشن تصویرسازی شده و شاید خیلیها گمان کنند مخاطب اصلی آن کودکان هستند اما این انیمیشن کاملا با هدایت مربیان رزمی کار طراحی شده و شخصا پنج بار آن را دیده ام و در تمامی دوره های آموزشی تماشای آن را به شاگردانم توصیه می کنم و از آنها میخواهم تا می توانند این فیلم را ببینند.

مجید ملکی
مجید ملکی در کنار هنرجویانش

تکیه بر دیالوگ ویژه این انیمیشن

وی در تشریح فضای این انیمیشن بیان می دارد: در این انیمیشن دیالوگی وجود دارد با این مضمون که “در هنرهای رزمی هیچ رازی وجود ندارد و راز موفقیت فقط تمرین است” این مساله را روزی ده بار به شاگردانم توصیه می کنم.

“آی.پی.من” دیگر فیلمی است که دیدنش را توصیه میکنم

مدیر تیمهای ملی ووشو با اشاره به دیگر فیلم رزمی که به همراه شاگردانش آن را می بینید اظهار می دارد: فیلم “آی.پی.من” از محصولات سینمای هنگ کنگ از دیگر فیلمهایی است که دیدنش را توصیه می کنم. این فیلم هرچند هنرپیشه معروفی ندارد اما باز هم منطبق با اصول آکادمیک ورزشهای رزمی تولید شده و همین آن را اثری آموزشی می کند.

کارگردانان ایرانی به سراغ هنرهای رزمی بیایند

مجید ملکی در پایان گفتگوی خود با سینماژورنال با اشاره به اینکه سینما و تلویزیون می توانند کمکی فراوان کنند به بالا بردن وجه کیفی هنرهای رزمی بیان کرد: در سینمای و تلویزیون خودمان کمتر کارگردانی را دیده ایم که بصورت کاملا تخصصی به سراغ هنرهای رزمی رفته و تصویرسازی آنها را در آثار خود مورد توجه قرار دهد. در صورتی که اگر این اتفاق بیفتد هم ژانر ورزشی ما تکانی خواهد خورد و هم علاقمندان خواهند توانست با کیفیت بالای کار رزمی کاران کشور آشنا شوند.