1

توصیه رامتین خداپناهی به مدیران رسانه ملی⇐برای نوروز هم که شده “باید” و “نباید” را فاکتور گیرید و اندرزهای آمرانه را طلاق دهید!!

سینماروزان: یکی از ویژگیهای سالیان رسانه ملی نگاه از بالا و آمرانه ایست که در اغاب برنامه های آن از بخشهای خبری تا تاک شوها دیده میشود. نگاهی که حتی برای ایجاد انبساط خاطر مخاطب به او دستور میدهند که بخندد!!!

رامتین خداپناهی بازیگر تلویزیون که اخیرا هم سریال “بانوی عمارت” را روی پرده داشت در اظهاراتی برای “جام جم” به نقد نگاه آمرانه رسانه ملی پرداخته است.

متن اظهارات خداپناهی را بخوانید:

نمیدانم تلویزیون سیاستگذاریهایش برای نوروز به چه منوالی است ولی اگر گروه خوبی، کار خوبی تولید کرده، تلویزیون هم باید هوشمندی به خرج دهد و برای موعد نوروز از چنین گروههایی حمایت کند.

مخاطب برای پرکردن اوقات فراغت نوروزی خود به سمت و سوی برنامه های تلویزیونی، چه داخلی و چه خارجی می رود و هیچ مرزبندی قایل نمی شود و مهم پرکردن اوقات فراغتش است ولی تجربه نشان داده شبکه های داخلی در الویت مخاطب هستند و اگر محصولات خوب عرضه کنند مخاطب سراغ ماهواره نمیرود.

اگر یک آمار میدانی بگیریم متوجه می شویم در نوروز در بخش خبر و کانال های سیاسی کمتر بیننده داریم تا کانالهایی که سرگرمی و سریال ارائه میدهند پس حتی در بخشهای خبری نوروز نیز باید دوز مفرح بودن را بالا برد و اخبار را از حالت خشک و تخت خارج کرد.

بخشهای سیاسی تلویزیون در نوروز باید برنامه هایی را تهیه و تدارک ببینند که افق دیدشان پر کردن وقت مخاطب به بهترین شکل باشد. مردم در نوروز به عنوان سرگرمی و فراغت و تفریح به تلویزیون نگاه می کنند و تلویزیون در نوروز باید یک مدیای عام باشد و برای مردم خاطره سازی کند.

در محتواهای نوروزی تلویزیون هم که شده تا حد ممکن “باید” و “نباید” را فاکتور بگیرند و بگذارند مخاطب خودش تصمیم بگیرد. از همه بهتر آن است که به جای توصیه مستقیم به مخاطب که به سمت ماهواره و فضای مجازی نرود با ارائه محتواهای سرگرم کننده و به طور غیرمستقیم کاری کرد که به سمت مدیاهای دیگر نرود.

فرقی نمیکند سریال نوروزی میسازند یا ویژه برنامه سال تحویل یا تاک شوی چهارشنبه سوری، مهم این است که نگاه اندرزگوی دستوری را کلا طلاق دهند و با مخاطب به مانند مخاطب حرف بزنند.

مردم خسته از گرفتاریهای اقتصادی حوصله شنیدن نصایح پدرانه ندارند. آنها تمدد اعصاب میخواهند و لذت که این دو عنصر هم با نگارش متنهای قوی و کارگردانی های شسته رفته ایجاد میشود. در نوروز باید تا میشود کار را به امتحان پس دادگان داد تا غلطها کم شود و میزان مخاطب رشد کند.