1

توجیه جالب یک عضو تدوین آیین‌نامه جشن خانه سینما درباره گاف بزرگ جشن⇐استفاده از «یا» به جای «ویرگول» باعث این گاف شد!!!

سینماروزان: اعلام نامزدهای رشته های مختلف جشن خانه سینما از همان ساعات ابتدایی گافهای متعددی را پیش رو قرار داد؛ از کاندیداتوری برخی داوران در جشن(اینجا را بخوانید) تا زیر سوال رفتن آیین نامه با کاندیداتوری «نفس» و «برادرم خسرو» که در هیچ کدام از رشته های بهترین فیلمنامه و کارگردانی کاندیدا نبودند.

به گزارش سینماروزان این مسأله که موجب شد تورج منصوری رییس آکادمی علوم و فنون سینما نام «نفس» و «برادرم خسرو» را از فهرست کاندیداهای بهترین فیلم حذف کند(اینجا را بخوانید) با واکنش غلامرضا موسوی نماینده تهیه کنندگان در آکادمی مواجه شده که توجیهی غریب را درباره این گاف ارائه کرده و از جابجایی «یا» با «ویرگول» به عنوان دلیل گاف سخن گفته است.

غلامرضا موسوی به «ایلنا» گفت: برای تدوین و دستیابی به آیین‌نامه انجمن فنون و علوم هنرهای سینمایی، جمعی به عنوان هیات رئیسه این انجمن از طرف اصناف انتخاب شدند که بعد به عنوان سرشاخه کار را در هیات رئیسه ادامه دادند. درباره این آیین‌نامه 10 جلسه ممتد در ساعت‌های طولانی برگزار و جزئیات آن بررسی شد و درباره شرایط و مسائل مختلف بحث‌ها و گفتگوهای زیادی شد.

موسوی ادامه داد: یکی از بندهایی که گفتگو شده بود و درباره آن بحث‌های زیادی صورت گرفت، ضوابط انتخاب بهترین فیلم بود. در این زمینه چند نکته مطرح شد اول آنکه فیلمی که به عنوان بهترین فیلم معرفی می‌شود نمی‌تواند اثری باشد که نامزد سایر جوایز نباشد. یکی از نکات دیگر این بود که فیلمی که به عنوان بهترین فیلم معرفی می‌شود باید حداقل نامزد بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی یا بهترین فیلمنامه یا بهترین کارگردانی باشد.

موسوی ادامه داد: از آنجا که همه عوامل فیلم توسط تهیه‌کننده انتخاب می‌شوند در این بخش بحثی دیگری نیز صورت گرفت که امکان دارد فیلمی عوامل سایر بخش‌های آن قوی باشد که بتواند در همان بخش‌ها نامزد شود مانند موسیقی، فیلمبرداری، تدوین یا عوامل دیگر پس باید یک تصمیم عادلانه گرفت.

 رئیس شاخه داوری تهیه‌کنندگی ادامه داد: در مباحث مطرح شده قرار شد اگر فیلمی در فیلمنامه یا کارگردانی نامزد نشده بود اما نامزد دو جایزه دیگر از سه جایزه اصلی و مهم مانند تدوین، فیلمبرداری، بازیگری بود بازهم بتواند در بخش بهترین فیلم کاندیدا شود.

وی ادامه داد: به ظاهر در جلسه‌ای که برای تدوین آیین نامه  باید نتیجه‌گیری می‌شد؛ قرار بود این «یا» در متن وجود داشته باشد اما «یا» وجود نداشت و دوستان شاخه تهیه‌کنندگی نیز بر همین مبنا آرای خود را اعلام کردند و فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» هر دو فیلم‌های ارزشمندی بودند که اگرچه نامزد فیلمنامه یا کارگردانی نبودند اما در سایر بخش‌ها نامزد شده بودند.

 موسوی ادامه داد: در آیین‌نامه‌ای که توزیع شده به جای کلمه «یا» از «ویرگول» استفاده شده است یعنی به جای جمله  «الزاماً در شاخه بهترین کارگردانی یا فیلمنامه نویسی و نیز دست‌کم در دو شاخه از سه شاخه فیلمبرداری یا بازیگری یا تدوین نامزد شده باشد» باید ازجمله “الزاماً در شاخه بهترین کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و یا دست‌کم در دو شاخه از سه شاخه فیلمبرداری، بازیگری، تدوین نامزد شده باشد” استفاده می‌شد و همین اشتباه مشکل ایجاد کرده بود.

 موسوی ادامه داد: دوشنبه 12 شهریور ماه دوستان در خانه سینما جلسه اضطراری داشتند و بحث‌های متعددی شد و باتوجه به آیین‌نامه‌ای که منتشر شده، نتیجه‌گیری شد که دو فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» در این بخش نمی‌توانند نامزد شوند. البته همه تهیه‌کنندگانی که حضور داشتند بر قوت فیلم‌های «نفس» و «برادرم خسرو» تأکید داشتند و امیدوارم بزودی از تهیه‌کنندگان این دو فیلم در مراسم دیگری تجلیل کنیم و بسیار متأسفیم که این اتفاق افتاده است اما ما برای عمل به آیین‌نامه باید این کار را می‌کردیم و چاره دیگری نداشتیم.

 وی ادامه داد: ما باید حداقل 5 فیلم و حداکثر دو فیلم را انتخاب می‌کردیم که داوران شاخه تهیه‌کنندگی هفت فیلم «دختر» رضا میرکریمی، «رگ خواب» حمید نعمت‌الله، «فروشنده» اصغر فرهادی، «لانتوری» رضا درمیشیان و «ماجرای نیمروز» سیدمحمود رضوی را انتخاب کردند.

 موسوی ادامه داد: فیلم‌هایی که به عنوان نامزد معرفی شدند در مرحله نهایی مورد داوری قرار می‌گیرند و حدود 380 نفر می‌توانند به بهترین فیلم رای بدهند یعنی انتخاب نامزدها با شاخه‌هاست. در مرحله دوم همه به اضافه داوران جدید به نامزدها رای می‌دهند.