1

تهیه کننده «بالشها» که در کنداکتور نوروزی شبکه دو قرار گرفته، اظهار داشت⇐ بنا نیست جای «کلاه قرمزی» را بگیریم!/«بالشها» مختص کودکان است ولی «کلاه قرمزی» بر نوستالژی جمعی چند نسل بنا شده!/«بالشها» هیچ بدآموزی ندارد!!/اگر بدآموزی داشت، اصلا تلویزیون آن را نمی‌خرید

سینماروزان: مجموعه «کلاه قرمزی» به دلیل کمبود بودجه امسال اصلا به تولید هم نرسید تا نوروز بدون «کلاه قرمزی» سپری شود ولی در همین روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر جایگزینی مجموعه «بالشها» با «کلاه قرمزی»!!! خبری که چندان منطقی نمی نمود چون جایگزینی در فضایی قابل تعریف است که یک مجموعه «موجود» با مجموعه «موجود» دیگر جایگزین شود در حالی که «کلاه قرمزی» اصلا به تولید نرسیده بود که بخواهد پخش نشود و مجموعه ای دیگر با آن جایگزین شود.

مسلم آقاجانزاده تهیه کننده «بالشها» که پیشتر در شبکه خانگی هم عرضه شده بود در گفتگو با «شهروند» با اشاره به همین مسأله به انتقاد از شیطنتهایی پرداخته که میخواهند مجموعه او را بنوازند.

 متن گفته های تهیه کننده «بالشها» را بخوانید:

ظاهرا قرار شده برنامه‌تان در کنداکتور تعطیلات نوروز تنها سریال کودکانه شبکه دو شود.

درست است؛ بالش‌ها را می‌گویید دیگر؟

بله. رسانه‌ها اعلام کردند که امسال هم سریال «کلاه‌قرمزی» منتفی شده و قرار شده که بالش‌ها روی آنتن برود.

البته داستان کمی با این روایت شما فرق دارد. ما جای کلاه‌قرمزی را در کنداکتور نوروز نگرفته‌ایم، بلکه جای خودمان را داریم.

ولی به ‌هرحال هرشبکه‌ای ظرفیت محدودی برای سریال‌های کودک دارد و وقتی قرار می‌شود در عید «بالش‌ها» پخش شود، به این معناست که دیگر قرار نیست که کلاه‌قرمزی روی آنتن برود دیگر…

شاید در این زمینه حق با شما باشد، اما این‌جور گفتن این مسأله چندان نمی‌تواند به نفع ما باشد. حقیقتش در این‌که کلاه‌قرمزی پخش شود یا نشود، ما تقصیری نداریم، نقشی هم نداریم. بگذریم از این‌که اصلا جنس مخاطبان ما کاملا با آن برنامه متفاوت است. «بالش‌ها» یک سریال کودکانه است، اما «کلاه‌قرمزی» را بیش از این‌که بشود یک سریال کودکانه نامید، کاری است که بر نوستالژی جمعی چند نسل بنا شده.

بالاخره قرار شده شما باکس ساعت 8 تا 9شب را داشته باشید دیگر. نه؟

درست است، ولی این‌گونه نبوده که بگویند ما شما را جای «کلاه‌قرمزی» می‌خواهیم.

پس ماجرا چیست؟

سریال ما، سریال موفقی بود و مدیران تلویزیون هم این را می‌دانند و از خود برنامه هم خوششان آمده. بنابراین قرار شده که یک‌ساعت پخش مناسب به ما اختصاص دهند و در باکس نوروز هم این ساعت جزو ساعت‌های خوب است. ما نمی‌خواستیم با پخش در ساعت سه یا چهار بعدازظهر به‌دست خودمان بخشی از تماشاگران بالقوه سریال را از دست بدهیم.

…این همان سریالی نیست که چندماه پیش در شبکه نمایش خانگی عرضه شد؟

چرا.

این‌که برنامه‌ای، اول در شبکه نمایش خانگی منتشر شود و بعد تلویزیون بیاید آن را در بهترین زمان کنداکتورش پخش کند، به ‌نظرتان اتفاق نرمالی است؟

نمی‌خواهم به این پرسش شما پاسخی دهم که مثل حکم صادرکردن باشد. شاید یک ماجرا در ظاهر یک جلوه‌ای داشته باشد، اما در باطن قضیه حکایت کاملا متفاوت است. حقیقت این است که وقتی ما در شبکه خانگی پخش شدیم، با این‌که استقبال خوبی از کار شد، ولی به ‌هرحال نمی‌توان این را انکار کرد که شمار بینندگان یک کار در شبکه نمایش خانگی قابل مقایسه با تلویزیون نیست و مثلا همین «بالش‌ها» را شاید بیش از یک‌میلیون نفر ندیده باشند.

ولی آن موقع می‌گفتند که استقبال خوبی از «بالش‌ها» شده…

درست است، اما من منظورم ظرفیت‌های هر مدیوم بود، وگرنه از کار ما استقبال خوبی به ‌عمل آمد و حتی در بدترین هفته‌ها هم از رده دوم پرفروش‌ترین‌های شبکه خانگی پایین نیامدیم. جالب این‌که رسانه‌ها نیز از «بالش‌ها» استقبال خوبی کردند و حالا دلیل این شیطنت‌ها را در رسانه‌ای که اول‌بار این خبر را منتشر کرد، نمی‌فهمم.

منظورتان کدام شیطنت‌هاست؟

این‌که آن رسانه محترم شیطنت کرده، گفته ما جای «کلاه‌قرمزی» می‌آییم، این‌که گفته از کار ما در شبکه نمایش خانگی استقبال خوبی نشد یا این‌که نوشته کار ما به‌ دلیل بدآموزی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

ولی من خودم تمام قسمت‌های «بالش‌ها» را دیده‌ام و بدآموزی ندیده‌ام.

نه‌تنها شما بلکه هیچ‌کس دیگری متوجه بدآموزی در آن سریال نشده است. اصلا ادعای ما هیچ؛ شما بروید به پیج اینستاگرام ما، اگر فقط یک کامنت درباره بدآموزی در سریال بالش‌ها وجود داشته باشد، من حرفم را پس می‌گیرم. اصلا تلویزیون با قواعد سختگیرانه‌ای که در مسائل و موارد اخلاقی دارد، مگر می‌آید کاری را که بدآموزی دارد، خریداری کند؟

   بگذریم؛ فکر می‌کنید «بالش‌ها» رضایت تماشاگران را جلب خواهد کرد؟

قطعا. ما در شبکه نمایش خانگی بازخوردهای خوبی گرفتیم و هر هفته پرفروش بودیم. در رسانه‌ها نیز از کارمان استقبال شده بود. گذشته از این، خودمان هم می‌دانیم که کارمان کیفیت بالایی دارد و در واقع اولین سریال کودک هستیم که کار را جدی گرفته و استانداردهای یک تولید خوب را رعایت کردیم. تازه؛ وقتی با آن نمایش محدود نمایش خانگی، وقتی با آن تماشاگران محدودتر در قیاس با تلویزیون، یک سریال به ‌جایی می‌رسد که حتی عروسک‌هایش نیز به بازار می‌آید و از آنها هم استقبال می‌شود، چه تعبیر دیگری جز موفقیت می‌توان از این اتفاق داشت؟