1

اظهارات تند و تیز تهیه‌کننده «ضیافت» و «پری» روی آنتن زنده⇐چرا یک فیلم را سه ماه روی اکران نگه می‌دارند و فیلم دیگر به ۳ هفته نرسیده پایین کشیده میشود؟/چرا برای نگه داشتن کف فروش یک فیلم خاص، صدها بلیت را یکجا می‌خرند و از آن طرف سالن نمایش فیلمشان خالی است؟!!/تهیه کننده‌ای که هم پخش دارد و هم شریک فلان پردیس است در شورای اکران چه می‌کند؟ همین آدم در تلویزیون می‌گوید قانون همان مافیاست!!!/چرا باید «آینه بغل» بیش از صد سالن داشته باشد و فیلمی دیگر فقط ۴ سالن؟؟/چرا شهردار جلوی بی‌قانونی صورت گرفته در توقیف نمایش فیلمهای مجوزدار در پردیسهای شهرداری نمی‌ایستد؟/شک نکنید که دو فیلم ارگانی در اکران نوروز روی پرده خواهند رفت و هیچ کس هم نمی‌تواند جلوی اینها بایستد!/شورایعالی تهیه‌کنندگان به‌دنبال ارائه طرحی مدون برای برخورد با تخلفات شورای اکران است و از همین حالا فشارها آغاز شده تا نگذارند این طرح اجرایی شود

سینماروزان: نابسامانی اکران در نیمه دوم امسال که ناشی بود از باز کردن ورودی اکران و روی پرده رفتن همزمان بیش از بیست فیلم همچنان محل گلایه و اعتراض بدنه سینماست.

به گزارش سینماروزان برنامه «حوض نقره» رادیوایران به بهانه این نابسامانی گفتگویی را ترتیب داد با امیرحسین شریفی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون.

امیرحسین شریفی با اشاره به ضعفهای اکران در نیمه دوم سال بیان داشت: مشکل بزرگ اکران که از دیرباز بوده و هست و خواهد بود این است که برخی افراد منفعت‌طلب در شورای صنفی نمایش حضور دارند و اینها بیش از بدنه سینما به فکر خودشانند. همین امسال دیدیم که در شش ماه اول سال فیلمهای خودشان را روانه اکران کردند و در نیمه دوم سال بیش از بیست فیلم را همزمان روی پرده فرستادند برای بالا بردن بیلان کار بدون اینکه توجه کنند به رخداد پدیده ای به نام فیلمسوزی.

شریفی ادامه داد: در همین تراکم اکران حجم تخلفات هم بالاست؛ از خرید بلیت سینماهای سرگروه برای حفظ کف فروش تا توزیع بلیتهای فله‌ای در ارگانها و نهادها. چرا باید برای نگه داشتن کف فروش صدها بلیت را یکجا بخرند و از آن طرف سالن نمایش فیلمشان خالی باشد؟!!

امیرحسین شریفی با اشاره به چیدمان شورای اکران بیان داشت: تهیه کننده‌ای که هم پخش دارد و هم شریک فلان پردیس است در شورای اکران چه می‌کند؟ او آنجا نشسته و همه چیز را از کانال منفعت شخصی پیش می‌برد؛ اسم خودشان را هم نماینده صنف تهیه کنندگان گذاشته اند در صورتی که فردی باید نماینده تهیه کنندگان باشد که تک شغله باشد یعنی فقط و فقط تهیه‌کننده باشد و نه تهیه‌کننده-پخش‌کننده-سینمادار. همین آدم در تلویزیون می‌گوید قانون همان مافیاست!!! آخر این دیگر چه تعریفی است؟!

تهیه کننده «ضیافت» و «پری» خاطرنشان ساخت: الان چند فیلم روی پرده است؟ 27 فیلم!!! مگر می‌شود؟ با کدام سالن این حجم فیلم را اکران کرده اند؟؟؟ با سانسهای محدود که نتیجه اش فیلمسوزیست! چرا باید «آینه بغل» بیش از صد سالن داشته باشد و فیلمی دیگر فقط 4 سالن؟؟

شریفی با اشاره به آفات انحصارگرایی در اکران بیان داشت: همین غلبه منفعت شخصی در اکران است که از نزدیک به 30 دفتر پخش فقط 5 دفتر فعالند و بقیه بیکار و ورشکسته‎‌اند. چرا همه پخش کنندگان نمی توانند کار کنند؟ به هر حال باید یک بار برای همیشه جلوی این روند گرفته شود.

این تهیه کننده ادامه داد: باید شورای صنفی نمایش به قواعد پای بند باشد؛ وقتی قرارداد فیلمی برای 4 هفته است باید ظرف 4هفته پایین بیاید نه اینکه چون فلان ارگان و بهمان پخش‌کننده پشت فیلم است به فیلم اضافه اکران دهند. چرا یک فیلم را سه ماه روی اکران نگه می دارند و فیلم دیگری به 3 هفته نرسیده پایین کشیده میشود؟؟

تهیه کننده «اشک سرما» با اشاره به مشکلات چندلایه اکران در سینمای ایران اظهار داشت: از یک طرف نمایندگان بخش دولتی در شورای اکران نفوذ دارند و از سوی دیگر نمایندگان یکی دو پخش کننده خاص و همین می‌شود که به فیلمهای ارگانی و فیلمهای پخش‌های خاص حال حسابی می‌دهند و بقیه می‌سوزند. به جز این با نهادهایی مانند شهرداری و حوزه روبروییم که پروانه نمایش ارشاد برایشان مهم نیست و فیلمهای مجوزدار را در سالنهایشان نمایش نمی دهند. چرا اینها به قوانین پای‌بند نیستند؟ چرا آقای شهردار جلوی این وضع را نمی‌گیرد؟ چرا شهردار جلوی بی‌قانونی صورت گرفته در توقیف نمایش فیلمهای مجوزدار در پردیسهای شهرداری نمی‌ایستد؟

شریفی درباره شنیده های مرتبط با اکران آثار ارگانی در نوروز که بهترین زمان اکران است اظهار داشت: شک نکنید که دو فیلم ارگانی در اکران نوروز روی پرده خواهند رفت و هیچ کس هم نمی‌تواند جلوی اینها بایستد. ابتدا شایعه می‌کنند تا فضا را بسنجند و بعد قرارداد اکران ثبت میشود و فیلمها را روی پرده می فرستند.

این تهیه کننده با اشاره به تلاشهای برخی تهیه کنندگان برای حل معضلات اکران گفت: شورایعالی تهیه کنندگان به دنبال اجرای طرحی مدون برای شورای اکران است تا عدول از قوانین در شورا با برخوردهای سفت و سخت نظارتی مواجه شود.  از همین حالا فشارها آغاز شده که نگذارند این طرح اجرایی شود اما امیدواریم که بتوانیم این قانون را برای سال آینده اجرا کنیم.