1

تهیه‌کننده درام ملتهب «پشت دیوار سکوت» بیان کرد⇐اگر قانون مراعات می‌شد باید نوروز روی پرده می‌رفتیم نه در آستانه محرم و صفر!!/چرا اکران ما را به تعویق انداختند؟ به خاطر افشای پشت پرده ورود خونهای آلوده به ایران؟؟/چرا مسئولان سیاسی در قبال قربانیان خونهای آلوده فرانسوی سکوت کرده‌اند؟/چون آنها سکوت کرده‌اند پس سینماگران هم نباید حرفی بزنند؟

سینماروزان: بعد از بیش از سه دهه از ورود خونهای آلوده به ویروس اچ.آی.وی به ایران از طریق یک شرکت فرانسوی به نام «مریو» و سرنوشت تراژیکی که بعد از تزریق این خونهای آلوده به بیماران هموفیلی رقم خورد، مسعود جعفری جوزانی فیلمی به نام «پشت دیوار سکوت» را ساخت که به گونه ای واقع‌گرایانه از پشت پرده این ماجرا میگوید.

«پشت دیوار سکوت» دو سال بعد از تولید و بعد از سنگ اندازیها در مسیر اکران بالاخره بناست ظرف روزهای آینده در گروه آزادی روی پرده برود. محمد خزاعی که در کنار فتح الله جعفری جوزانی تهیه کنندگی این درام افشاگرانه را برعهده داشته به هنگام رونمایی فیلم در جشنواره فجر از سنگ اندازیهای وکیل شرکت فرانسوی واردکننده خون برای عدم تولید و رونمایی فیلم سخن گفته بود.

خزاعی حالا در آستانه اکران هم با تأکید بر آن که اکران نوروز حق قانونی این فیلم بوده از تلاشهای مشکوک برای عقب انداختن فیلم گفته است. خزاعی به «جوان» می گوید: ببینید! «پشت دیوار سکوت» سال ۹۵ در جشنوار فیلم‌فجر حضور داشت و ما تمام برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده بودیم تا بتوانیم آن را در سال‌۹۶ اکران کنیم. بعد از تغییر و تحولاتی که در آذر سال‌۹۶ رخ داد و یکی، دو تا فیلم بدون مراعات و طی کردن مسیر قانونی در بین فیلم‌های منتظر اکران جا داده شدند. این مسئله باعث شد که برنامه‌های اکران فیلم‌ها و سینما‌ها به طور کلی به هم ریخت. بعد از این اتفاقات اوضاع به گونه‌ای شد که فیلم ما بایستی در نوروز امسال اکران می‌شد.

این تهیه‌کننده سینما می‌افزاید: در واقع این تعویق و عدم مراعات قانون از سوی دیگران ظاهراً به نفع «پشت دیوار سکوت» چیده شد، اما دوستان شورای صنفی اکران بالاخره امکان اکران نوروزی این فیلم را به ما نمی‌دادند. آن‌ها اعتقاد داشتند که مضمون و محتوای این فیلم مناسب فضای اکران نوروزی نیست! در واقع دوستان عزیز، با آثاری که قرار بود در بازه زمانی اکران نوروزی روی پرده سینما‌ها بروند، توافقات‌شان را قبلاً انجام داده‌بودند. این باعث شد که اکران فیلم ما به امسال موکول شود و الان هم ما منتظریم که بعد از فیلم «خاله قورباغه» از روز چهارشنبه هفته آینده اکران عمومی فیلم «پشت دیوار سکوت» آغاز بشود. البته از آنجایی که «خاله قورباغه» و فیلم «پشت دیوار سکوت» در سرگروه سینما آزادی قرار دارند باید منتظر باشیم که در هفته آینده بعد از «خاله قورباغه» اکران ما با سرگروهی سینما آزادی اتفاق بیفتد و به این ترتیب به جای نوروز فیلم ما در آستانه محرم و صفر روی پرده میرود.
تهیه کننده «پشت دیوار سکوت» با اشاره به اینکه وقتی به دلایل مختلف اکران فیلم‌ها به تعویق می‌افتد مشکلاتی هم برای فیلمساز درست می‌شود، خاطر نشان می‌کند: مثلاً یک‌هفته به خاطر برگزاری جام جهانی فوتبال به اکران فیلم‌های روی پرده اضافه شد و یک هفته اکران فیلم‌های در نوبت اکران به تعویق افتاد. با همین تعویق‌ها فیلم ما در بازه زمانی اکرانش با ایام ماه محرم همزمان می‌شود و همانطور که همگان می‌دانند آمار فروش سینما‌ها در ماه‌های محرم و صفر به شدت کاهش می‌یابد. این نه فقط در مورد فیلم «پشت دیوار سکوت» بلکه همه فیلم‌هایی که در آن ایام اکران می‌شوند، شکل می‌گیرد. این اتفاق باعث پایین آمدن فروش فیلم‌ها و به تبع آن با از دست دادن کف اکران یا همان حداقل فروش اکران در سرگروه و دیگر سینما‌ها را از دست می‌دهد و اکرانش به اتمام می‌رسد. به همین دلیل من فکر می‌کنم که شورای محترم صنفی اکران باید برای حل این مشکل به صورت عاجل یک فکری بکند. در واقع نظر من این است همان اتفاقی که موجب شد اکران فیلم‌ها در ایام جام جهانی، یک‌هفته بیشتر ادامه پیدا کند همین مسئله را در مورد آثاری که در ایام اکران با دهه اول‌ماه محرم همزمان می‌شوند، بدون هیچ‌گونه نگاه یا اقدام تبعیض‌آمیزی اجرا کنند. این تدبیری است که دوستان شورای اکران لازم است آن را انجام بدهند.
خزاعی می‌گوید: من آثار زیادی را در ژانر اجتماعی کار کرده‌ام که فکر می‌کنم تعدادشان بیشتر از شش‌یا هفت‌فیلم باشد، اما در این اواخر بیشتر در حوزه تولید و ساخت آثار استراتژیک متمرکز بوده‌ام، اما ساخت فیلم «پشت‌دیوار سکوت» از دو جهت برایم بسیار با اهمیت است. یکی اینکه ما در این فیلم یک نقد و موشکافی درباره یک بیماری که اغلب با تغافل یا کم‌کاری مواجه شده‌است را مطرح می‌کنیم. اگر اتفاقات اینچنینی و جریانات موجود در آن‌ها مورد یک موشکافی یا جراحی قرار بگیرد بهتر از این است که روی آن‌ها سرپوش گذاشته بشود. مطمئناً ما در این رابطه و در آینده با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهیم شد همچنان که الان شده‌ایم. خوشبختانه امروزه به دلیل رشد تکنولوژی و راه‌های متکثر انتشار اخبار، آگاهی مردم در حال رشد و بالندگی است. خیلی اوقات پیش آمده است که به دلایل مختلفی از جمله دلایل سیاسی، اجتماعی و… درباره یک چنین مشکلاتی سکوت کرده‌ایم یا از کنارشان به سادگی عبور کرده‌ایم. من فکر می‌کنم فیلم‌های متعددی باید در این زمینه برای آگاهی بخشی به مردم تولید و ساخته شود. بحث ایدز و بیماری‌های اینچنینی موضوعی است که همه دنیا با آن درگیر هستند و کشور ما هم در این زمینه استثنا نیست.
وی با اشاره به تعویق بی دلیل اکران این فیلم از نوروز تا آستانه محرم ادامه می‌دهد: جهت دوم اهمیت این فیلم برای من این است که بسیاری از مردم به خاطر رخ دادن اشتباهاتی در یک دوره‌ای قربانی مسئله خون‌های آلوده‌ای شدند که از فرانسه به کشورمان وارد شده بود. متأسفانه این پرونده با شکل‌گیری یک سکوت عجیب و غریب مختومه اعلام شد و کسی هم ادعایی را مطرح نکرد تا اینکه خانواده‌های قربانیان دست به یک سری اعتراضات زدند. حتی حق و حقوق این خانواده‌ها هم داده نشد. در یک برهه‌ای که حالا اسمش روابط سیاسی یا دست‌های پشت‌پرده یا هر چیز دیگری بود کلاً پرونده ورود خون‌های آلوده به ویروس ایدز از فرانسه به ایران با سکوت خیلی‌ها مواجه شد. «پشت دیوار سکوت» واگویه پشت پرده اتفاقاتی است که چند سال پیش در کشورمان رخ داده‌اند و ما در این فیلم از مسئولان سیاسی می‌پرسیم که چرا سکوت کرده‌اند؟ اگر آنها سکوت کنند سینماگران هم نباید حرفی بزنند؟ چرا هیچ بازخواستی از افراد و بخش‌های مختلفی که در ورود و توزیع این خون‌ها مقصر بودن انجام نشد؟ چرا به خانواده قربانیان هیچ غرامتی پرداخت نشد؟
خزاعی در پایان با اشاره به اینکه با مسعود جعفری جوزانی در حال تدارک و زمینه‌سازی برای انجام یک کار دیگر بود که همان موقع فیلمنامه «پشت دیوار سکوت» را ارائه کردند و تصویب شد، می‌افزاید: جوزانی آثار قابل اعتنایی در سینمای کشور ما دارد و برای بنده یک تجربه خیلی خوبی بود. می‌توان گفت: این فیلم که یک فیلم اجتماعی ملتهبی است. شاید قصه و جنس روایت ما به مذاق برخی مخاطبانی که این روز‌ها مدام در حال دیدن آثار کمدی است خوش نیاید و به دلیل انعکاس مشکل و گرفتاری خانواده قربانیان خون‌های آلوده در آن قدری تلخ باشد، اما سعی کرده‌ایم که در این فیلم فضای نشاط و امید در پایان قصه دیده بشود. ما سعی کردیم با این فیلم ادای دینی به خانواده‌های قربانی ایدز انجام داده باشیم.