1

تهیه‌کننده “خط ویژه” و “قاتل اهلی” متذکر شد⇐ سرمایه‌ای که صرف ابتذال هنر شود، قطعاً مشکوک است!/کجای دنیا، اکران آنلاین، جای سینما را گرفته که اینجا بگیرد؟/دوازده پلت‌فرم آنلاین داریم با ۵۰۰هزار کاربر که قطعا نمی‌توانند جای سینما را بگیرند!/افرادی که به‌خاطر پول به‌دنبال تولید یا اکران کمدی هستند بهتر است که کلا شغل‌شان را عوض کنند و آشکارا، صرافی بزنند

سینماروزان: منصور لشکری‌قوچانی تهیه‌کننده‌ای که آثاری همچون “خط ویژه”، “عصر یخبندان” و “هفت ماهگی” را در کارنامه دارد دو سال بعد از تولید و اکران “قاتل اهلی” هنوز فیلم تازه‌ای را تولید نکرده؛ اتفاقی که به اقتصاد شکننده سینما به‌خصوص برای تولیدکنندگان فیلمهای غیرکمدی بازمی‌گردد.

منصور لشکری‌قوچانی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد ندارد تغییر ژانر داده و مانند سایر تهیه‌کنندگان به تولید یا پخش آثار طنز بپردازد به هنرآنلاین گفت: به نظرم اگر کسی به خاطر پول سبک و سیاقش را جابه‌جا کند و برای سودآوری به سراغ تولید یا پخش کمدی‌های سبک برود، اشتباه کرده است. هنرمند جایگاه اجتماعی دارد که مهم‌تر از اقتصاد است. در چنین شرایطی اگر کلاً شغل را عوض کند و مثلا آشکارا صرافی بزند، خیلی بهتر است. این فیلم‌هایی که به روی پرده سینماها رفتند کمدی نیستند چرا که ساخت فیلم کمدی کار بسیار سختی است. ما امروز یکسری ناهنجاری را به تصویر می‌کشیم و نام آن را کمدی گذاشته‌ایم در حالی که این‌گونه نیست.

تهیه‌کننده فیلم “خط ویژه” در ادامه به اکران آنلاین اشاره کرد و بیان کرد: از نظر من نمایش یک فیلم، سبک خاصی ندارد. یکی دوست دارد فیلم را در سالن سینما ببیند و دیگری دوست دارد آن را در خانه ببیند. نمایش فیلم در هرجایی خوب است چون دیده می‌شود. در شرایطی که امروز درگیر آن شدیم مجبور بودیم که به شیوه آنلاین فیلم‌ها را در معرض دید عموم قرار دهیم، اما اکران آنلاین اتفاق جهانی نیست که بخواهد جای سینما را بگیرد، همان‌طور که در دنیا این اتفاق نیفتاده است. کجای دنیا اکران آنلاین جای سینما را گرفته که اینجا بگیرد؟

این تهیه‌کننده ادامه داد: اکران آنلاین نمی‌تواند به‌تنهایی مخاطب کلی فیلم را پیدا کند و به درآمد برسد، ضمن این که زیرساخت‌های آن در کشور ما هنوز وجود ندارد. ما 12- 13 پلتفرم داریم که مخاطبان آن در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن 500 هزار کاربر خواهند شد و با این میزان کاربری و قاچاق لحظه‌ای که نمیتوان سود کرد. سینما هم حداکثر دو میلیون مخاطب دارد و هرچند در مقابل جمعیت 85 میلیون نفری این رقم بسیار اندک است ولی در اکران آنلاین این میزان مخاطب باز هم کاسته می‌شود و این شیوه اکران به‌تنهایی نمی‌تواند به سینما کمک کند. باید زندگی با کرونا را یاد گرفت چون تجربه جدیدی در جهان است و به این زودی از بین نمی‌رود، سینماها نیز باید باز شوند و به کار خود ادامه دهند. اما با شیوه مدیریت مناسب سینما پربارتر می‌بود و زندگی در آن جاری می‌شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است. ما نیازمند نیروهای متخصص هستیم که در این زمینه دانش کافی داشته باشند اگر می‌خواهیم هنر در کشور ما جاری شود، سرمایه‌داران و نیروهای متخصص باید وارد این عرصه شوند.

او افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما همان‌طور که اشاره کردم اهمیت ندادن به نخبگان است، سینماها باید باز شوند اما نه با این شیوه؛ مدیران سینمایی ما مقصر هستند که در طی این مدت برنامه‌ریزی درستی انجام ندادند و اگر حمایت درستی می‌شد و تبلیغات خوبی برای آثار صورت می‌گرفت، امروز شاهد این نبودیم که در آستانه اکران تهیه‌کنندگان از اکران انصراف دهند و بعد با هزار منت به سمت اکران بیایند. بها ندادن به تخصص و سرمایه، بزرگ‌ترین مشکل ما در این جامعه است.

لشکری قوچانی با بیان این که ما در سینما به سرمایه‌دار و نخبه نیاز داریم، افزود: ما نیازمند حضور سرمایه‌داران علاقه‌مند به سینما هستیم تا به کمک سینما بیایند. در شرایطی که دولت پول ندارد تا از هنرمندان حمایت کند، افراد دلسوزی حضور دارند که می‌توانند وارد این جریان شوند، در امریکا و اکثر کشورها نیز دولت حمایتی جدی از هنر ندارد و سرمایه‌داران علاقه‌مند به این عرصه از راه‌های مختلف این حمایت‌ها را انجام می‌دهند. ما سرمایه‌دارانی داریم که عاشق سینما هستند و می‌توانند به این عرصه کمک کنند چون به دنبال افزایش سرمایه نیستند، بلکه به دنبال توسعه هنر هستند. به عبارتی اولویت اصلی آن‌ها کمک مالی به هنر است.

تهیه‌کننده “کوچه بی‌نام” متذکر شد: اگر سرمایه‌ای به بخش ابتذال هنر تزریق شود، قطعاً مشکوک است؛ اما سرمایه‌گذار متخصص کمک به فرهنگ ناب ایرانی را می‌شناسد و در راستای توسعه این فرهنگ نیز گام برمی‌دارد. از نظر من کمک به هنر حتی از کمک به آموزش و ساختن مدرسه نیز ارزش بالاتری دارد، چون هنر در تاریخ اعتبار مملکت را زنده نگه می‌دارد. امیدوارم در کشور ما روزی به آدم‌های متخصص و سرمایه‌دار بها داده شود و به کمک تخصص و سرمایه پاک، سینما و بخش‌های دیگر مملکت سر و سامان بگیرد.

 

منصور لشکری قوچانی
منصور لشکری قوچانی