1

تهیه‌کننده “اخراجیها” که کاندیدای مجلس شده از همه چیز گفت⇐ از چگونگی همراهی همزمان با عارف و حدادعادل تا اهالی سینمایی که حتی یک بیمارستان ندارند، رأیی که ده‌نمکی به او خواهد داد و…

سینماژورنال: در میان کاندیداهای سینمایی مجلس شورای اسلامی تهیه‌کننده‌ای به نام حبیب‌ا.. کاسه‌ساز هم به چشم می‌خورد. تهیه‌کننده‌ای که هرچند از دهه شصت در سینمای ایران چه به عنوان سینماگر و چه مدیر فعالیت داشته اما این تولید کمدی-جنگی “اخراجیها” در اواسط دهه هشتاد بود که به ناگاه او را در کانون توجه مخاطبان عام قرار داد.

به گزارش سینماژورنال فارغ از “اخراجیها” کاسه ساز تهیه‌کنندگی آثاری چون “مزرعه پدری” و “ارابه مرگ” و سریالی چون “در چشم باد” را هم برعهده داشته است. در حوزه مدیریتی وی سابقه ریاست اداره نظارت ارشاد و مدیریت انجمن دفاع مقدس را داشته است.

به دنبال جلب نظر اهالی فرهنگ و هنر هستم

اصلی ترین سوال پیش روی کاسه ساز آن است که مخاطب هدفش در انتخابات پیش رو چه کسانی هستند؟ آیا باز هم به سراغ همان طیفی خواهد رفت که مخاطب سری “اخراجیها” بودند. این تهیه کننده در این باره به سینماژورنال گفت: در بحث جلب آرا در کنار سینماگران و اهالی سینما دوست دارم نظر اهالی فرهنگ و هنر را جلب کنم یعنی مجموعه آنها که کار هنری می کنند.

معیشت هنرمندان و ایجاد امنیت شغلی را به طور جدی پیگیری می کنم

وی ادامه داد: یکی از الویتهای اصلی من نیز بحث معیشت هنرمندان است و البته بحث امنیت شغلی اهالی هنر. سالهاست که صنف سینمای ایران و در مقیاسی کلی تر صنف هنرمندان ایران از ساده ترین مشکلات معیشتی رنج می برند و حتی بیمه ای ندارند که بتوانند حین دچار شدن به مشکل واقعا به آن اعتماد کنند.

این تهیه کننده با اشاره به کم کاریهای صنفی در سینمای ایران خاطرنشان ساخت: ما باید یک بار برای همیشه در مجلس مشکلات بودجه ای سینمای ایران را حل کنیم. باید ردیف بودجه‌ای منظقی برای سینما داشته باشیم و از همه مهمتر بودجه ای تخصیص دهیم برای حل مشکلات صنفی.

چرا صنف سینمای ایران حتی یک بیمارستان اختصاصی ندارد؟

کاسه ساز خاطرنشان ساخت: الان سالهاست که پرسنل ارگانهای مختلف از کارمندان وزارت نفت گرفته تا کارمندان بانکها و بسیاری دیگر از موسسات امکانات رفاهی دارند که به هنگام ایجاد مشکلات جسمی-معیشتی خیلی کمک حال آنهاست. بسیاری از ارگانها  بیمارستانهای اختصاصی برای پرسنل خود فراهم کرده اند که وقتی کارمندان شان دچار مشکلات جسمی می شوند علاوه بر درد بیماری، درد دیگری نداشته باشند اما در سینمای ایران هنوز که هنوز است چنین تمهیداتی اندیشیده نشده است. دلیل اصلی این مشکل هم آن است که سینمای ایران در بحث قانونگزاری جدی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: چرا سینمای ایران در قانونگزاری جدی گرفته نشده؟ چون نمایندگان اهالی سینما در مجلس حضور جدی نداشته اند و متأسفانه در همه این سالها اهالی سینمای ما دنباله‌روی کاندیداهای سیاسی بوده اند برای همین است که فکر می کنم الان شرایط ویژه‌ای پیش آمده که اهالی سینما باید بر روی کاندیداهای سینمایی که عزم مجلس کرده اند حساب باز کنند نه سیاسیونی که بارها امتحان خود را پس داده اند.

این تهیه کننده خاطرنشان ساخت: یکی از اصلی ترین برنامه هایم برای حضور در مجلس این است که به لحاظ قانونی بودجه مورد نیاز برای حل مشکلات صنفی اهالی سینما و یک گام بالاتر اهالی هنر را برطرف کنیم و البته دولت را موظف کنیم که بودجه را دقیقا برای حل مشکلات معیشتی خرج کند.

دلیل تأکید بیش از حد بر نام “اخراجیها”؟

 حبیب ا.. کاسه ساز در تبلیغات انتخاباتی خود بر روی نام “اخراجیها” خیلی مانور داده. وقتی از او پرسیدیم که آیا بلحاظ مضمونی هم در انتخابات به دنبال جمع کردن رأی آنهایی هستید که در این فیلم به عنوان اخراجی شناخته می شدند وی به سینماژورنال پاسخ داد: ببینید این یک واقعیت است که مردم نام فیلمها را بیشتر از نام کارگردان و تهیه کنندگان آنها می شناسند. درباره “اخراجیها” هم همین طور است. از یک طرف می‌خواستم با این کار به مردم آگاهی بدهم که در کنار ده ها دکتر و مهندسی که کاندیدا شده اند حالا کاندیدایی هم هست که فیلمی را تولید کرده که آنها ازش خاطره دارند و بعدش هم در نگاه بالاتر می خواستم به مردم بگویم به هر حال امسال اهالی فرهنگ و هنر هم نماینده دارند در میان کاندیداها.

از اخراجی تا غیراخراجی؛ به دنبال جلب همه هستم

وی ادامه داد: از اخراجی تا غیراخراجی؛ به دنبال جلب همه هستم. انشاءا.. اگر هم وارد مجلس شدم دنبال حل مشکلات همه هنرمندان هستیم و نه فقط آنها که از فیلمهای ما خوششان آمده است.

حبیب ا.. کاسه ساز
حبیب ا.. کاسه ساز

چطور می شود که کاسه ساز هم کنار عارف است و هم کنار حدادعادل؟

اگر کاسه ساز را بخواهیم به لحاظ خط مشی سیاسی بررسی کنیم او بیشتر در قالب اصولگرایان جای می‌گیرد تا اصلاح‌طلبان.

وقتی از او پرسیدیم چطور می شود کاسه ساز به عنوان کاندیدای مجلس هم نامش کنار محمدرضا عارف اصلاح طلب دیده می شود و هم کنار غلامعلی حدادعادل اصولگرا وی به سینماژونال گفت: دلیل اش این است که من آدم فرهنگی هستم و نه سیاسی. فکر می کنم هنرمندان هم وقتی به فعالیت سیاسی ورود پیدا می کنند نمی توانند اصول هنری خود را حفظ کنند و دچار تعارضات عمده می شوند. برای همین من سعی کردم با آدمهای مختلفی که در کلیدواژه احترام به فرهنگ مشترک هستند ائتلاف کنم نه احزاب سیاسی که ممکن است اهدافشان تاریخ مصرف داشته باشد.

ده‌نمکی هم شاید یک رأی به ما بدهد…

آخرین سوال سینماژورنال از حبیب ا.. کاسه ساز این بود که آیا مسعود ده نمکی کارگردان “اخراجیها” هم در زمره حمایت کنندگان وی است؟ کاسه ساز با قدری مکث پاسخ داد: ده‌نمکی هم شاید یک رأی به ما بدهد…