1

تهیه‌کننده‌ای که با ۶ فیلم از جشنواره حذف شده⇐دبیر جشنواره می‌گوید حق شما ضایع شد

سینماژورنال: جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما سال قبل با “من دیه گو مارادونا هستم”، “بهمن” و “اعترافات ذهن خطرناک من” در جشنواره حضور داشت؛ فیلمهایی که اغلب آنها با حمایت مالي  بانک پاسارگاد ساخته شدند.

به گزارش سینماژورنال اما هیچ کدام از این فیلمها در اکران عمومی  موفق نبودند و دو فيلم از اين مجموعه سه تايي اكران محدود “هنروتجربه” اي را تجربه كرد.

این یک بدبیاری بزرگ برای نوروزبیگی بود كه عليرغم تاييدات هيات داوري جشنواره سال قبل كه او در جریان تقدیر از خود در اختتامیه این جشنواره، دست رييس اين هيات را هم بوسید، تاييدات مردمي شامل حال فيلم هاي او بخصوص كمدي پر بازيگرش نشد، با این حال نوروزبیگی دست از تولید برنداشت و امسال هم 6 فیلم تولید کرد و به جشنواره ارائه داد.

ولی هیچ کدام از 6 اثر او در جشنواره پذیرفته نشدند تا پازل بدبیاریهای این تهیه کننده تکمیل شود.

تکمیل فرم برای یک فیلم بلند+4فیلم اولی+یک فیلم مستند

«ربوده شده» به کارگردانی بیژن میرباقری و همچنین چهار فیلم اولی به نام‌های «ماحی» به کارگردانی داود خیام، «جاودانگی» ساخته مهدی فردقادری، «کژال» به کارگردانی نیما صالحیان و «صداهای خاموشی» ساخته سهی بانو ذوالقدر و فیلم مستند «باتلاق وان» آثاری به تهیه کنندگی نوروزبیگی بودند که متقاضی حضور در جشنواره بودند اما هیچ کدام از آثار در جشنواره پذیرفته نشدند.

نوروزبیگی خود در گفتگویی  با “ايسنا” پیرامون این حذف از جشنواره به این نكته عجيب  اشاره کرده که چون تهیه کننده ای متعلق به بخش خصوصی است از جشنواره کنار گذاشته شده است.

همه فیلمهای دولتی انتخاب شدند اما به بخش خصوصی رحم نشد
او بدون اشاره به مصداق خاصي مي گويد: متأسفانه جایگاه بخش خصوصی را در این دوره پایین دیدم، در حالی که همه فیلم‌های بخش دولتی حتی آن‌هایی که کیفیت پایین داشتند انتخاب شدند اما رحمی به بخش خصوصی نکردند.

همينطور ادامه مي دهد: طبیعتا بخش خصوصی در این اوضاع کشور چراغ سینما را روشن نگه داشته اما این سهم در جشنواره نادیده گرفته شد و این جای سوال دارد.

مسولان سینمایی این اجحاف در بخش خصوصی را چگونه جبران می‌کنند؟/دبیر جشنواره می‌گوید حق شما ضایع شد

این تهیه‌کننده خاطر نشان مي كند: من تقریبا هر سال در جشنواره فیلم داشته‌ام و با دقتی که روی فیلمنامه‌ها می‌کنم، سعی می‌کنم کار خوب انجام دهم. با دبیر جشنواره هم صحبت کردم می‌گوید حق شما ضایع شد اما متأسفانه کار از کار گذشته و معتقدم اشتباه بزرگی رخ داده است و نمی‌دانم مسولان سینمایی این اجحاف در بخش خصوصی را چگونه جبران می‌کند.

اولین ضعف جشنواره امسال پایین آوردن بخش خصوصی است

نوروزبیگی در پايان با بیان اینکه این روند در کار حرفه‌ای تهیه‌کنندگان بخش خصوصی تأثیر منفی خواهد گذاشت نتيجه مي گيرد: عدم انتخاب فیلم‌های ما آسیب جدی به فعالیت آینده‌مان زده است و معتقدم اولین ضعف جشنواره امسال پایین آوردن بخش خصوصی است که امیدوارم جبران شود و به روال سال‌های قبل فیلم‌هایی که شایستگی دارند به جشنواره اضافه شوند.

پی‌نوشت سینماژورنال

اینکه جواد نوروزبیگی که در همه سالهای اخیر و در تولید آثار خود حمایتهای ارگانهای مختلف نظیر انجمن دفاع مقدس، حوزه هنری، بنیاد فارابی، ناجا، سيماي جمهوري اسلامي، بنياد شهيد و اخیرا هم بانک پاسارگاد را داشته آن طور که خودش می‌گوید امسال بالاخره دست به جيب شده و 6 فیلم را بالاخره در بخش خصوصی تولید کرده واقعا مایه مسرت است آن هم برای سینمایی که سالهاست به دلیل وابستگی بیش از حد به بودجه های دولتی، آسیبهای فراوانی را متحمل شده است.

سینماژورنال ضمن تبریک به نوروزبیگی که در کوران وابستگی چهره های مختلف سینما به بخشهای دولتی و شبه‌دولتی، توانسته 6 فیلم را در بخش خصوصی تهیه کند، امیدوار است ایشان درباره روشهای یافتن سرمایه گذار در بخش خصوصی هم توضیحات مبسوطی ارائه دهند تا کارگردانان جوان و مستقل سینمای ایران بتوانند از این روشها برای یافتن سرمایه تولید آثار خود بهره جویند و بدین صورت هم سینمای ایران رشد بهتری را تجربه کند و هم مدیران سینمایی از حجم بالای درخواست کمک سینماگران خلاص شوند.

البته که ایشان می‌تواند اسناد مثبته اي را كه نشان دهنده تهيه شدن اين فيلم ها با سرمايه غيردولتي است را براي يقين خاطر دوستداران بخش خصوصي ارائه دهد تا حلاوت صحبتهاي او در مورد بخش خصوصي بيشتر بر  ذائقه جانها بنشيند.