1

تناقض درجه اول⇐ فرشته طائرپور(پارسال): «خاله قورباغه» را به جشنواره کودک نمیدهم چون به جشنواره نمی‌رسد/فرشته طائرپور(امسال): «خاله قورباغه» را به جشنواره کودک نمیدهم چون بخش عروسکی ندارد!! ⇔/پرسش اول: حدس بزنید توجیه سال آینده فرشته طائرپور را درباره عدم حضور در جشنواره کودک؟/پرسش دوم: کارگردانی که فیلمش را به جشنواره کودک نمی‌دهد چرا سال قبل در هیأت داوران همین جشنواره حاضر بود؟

سینماروزان: اگر تا پیش از این نیش و کنایه فیلمسازانی که محصولاتشان با دلیل و بی دلیل دچار مشکل ممیزی یا عدم حمایت میشد را نسبت به رویدادهای سینمایی بخش دولتی می دیدیم حالا آنها که در صف اول حمایتهای دولتی هستند هم با ادبیات از بالا از حضور در محافل راه اندازی شده توسط بخش دولتی سینما سرباز میزنند.

گاهی هم پیش می آید این ادبیات از بالا دچار تناقض هم بشود؛ مانند اتفاقی که برای فرشته طائرپور همسر مدیرعامل کثیرالشغل خانه سینما روی داده است.

به گزارش سینماروزان یادمان نمیرود که فرشته طائرپور تهیه کننده فیلمی عروسکی به نام «خاله قورباغه» که اتفاقا نیم میلیارد حمایت فارابی را برای فیلمش داشته، سال قبل در چرایی عدم ارائه فیلمش به جشنواره کودک گفته بود:  فیلم آماده نمی‌شود؛ البته اگر آماده هم می‌شد یقینا برای شرکت دادن آن در جشنواره و رقابت با سایر فیلم‌هایی که با حمایت فارابی و شورای سیاستگزاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان ساخته شده و در جشنواره شرکت می‌کنند، تردید می‌کردم. (اینجا را بخوانید)

طائرپور یک سال بعد از آن اظهارنظر، اخیرا مجددا از بی‌علاقگی برای حضور فیلمش در جشنواره کودک گفته و در توجیه آن به «ایسنا» بیان داشت: برای جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان، ارزش زیادی قائل هستم اما متأسفانه در فراخوان این دوره از جشنواره متوجه شدم که فقط دو نوع سینمای کودک در آن به رسمیت شناخته شده: زنده و انیمیشن. در نتیجه احساس می کنم حالا که برگزارکنندگان سهمی شایسته برای سینمای عروسکی قائل نشده‌اند، دلیلی برای شرکت دادن «خاله قورباغه» در این جشنواره وجود ندارد.

اینکه طائرپور سال قبل با وجود حمایت فارابی حسابش را از دیگر فیلمهایی که با حمایت فارابی تولید شده بودند جدا کرده و فیلمش را به جشنواره کودک نداده بود ولی در عین حال داوری در جشنواره کودک پارسال را قبول کرده بود به کنار!

اینکه امسال بی‌خبر از قرارگیری زیرگونه عروسکی در ژانر انیمیشن توجیهی تازه برای عدم حضور در جشنواره کودک داده هم به کنار؛

اما اینکه او در فاصله یک سال دو دلیل متفاوت را درباره عدم حضور در جشنواره کودک ارائه میکند واقعا جای تعجب دارد!

با این اوصاف اگر «خاله قورباغه» تا سال آینده و دوره بعدی جشنواره کودک هم مجالی برای اکران نیابد چه توجیه تازه ای درباره علت ندادن فیلم به جشنواره کودک بیان خواهد شد؟