1

تعبیر “کیهان” از هیات داوران جشنواره سی و هشتم⇐گروهی سیب‌زمینی پوست‌کن که مقداری هویج و پیاز هم میان‌شان توزیع شده!!

سینماروزان: کیفیت بحث‌برانگیز داوری‌های جشنواره فجر و کنار گذاشتن شماری آثار باکیفیت نظیر “خون شد”، “پسرکشی” و “کشتارگاه” و وارد کردن آثار ارگانی و از جمله محصولات متبوع شهرداری و فارابی میان کاندیداها با انتقادات مختلف مواجه شده است.

روزنامه اصولگرای “کیهان” با نقد کیفیت داوریهای فجر نوشت: جشنواره سی و هشتم فجر داوری غیراستاندارد و غیرتخصصی داشت که در هیچ مراسم و جشنواره و فستیوال سینمایی دنیا همتا ندارد، اینکه 7 یا 9 نفر مثلا کارگردان و فیلمنامه‌نویس و بازیگر و بعضا فیلمبردار یا طراح صحنه بخواهند درباره 15-16 رشته تخصصی از جمله صدابرداری و صداگذاری و جلوه‌های ویژه تصویری و میدانی و چهره‌پردازی و… که هریک تخصص ویژه خود را می‌طلبد، به‌طور جداگانه و کارشناسانه اظهار نظر کنند!

این روزنامه ادامه داد: علاوه ترکیب و روش غیراستاندارد هیات ، داوری آثار مستند و کوتاه نیز برعهده هیئت داوران فیلم‌های بلند داستانی بخش نوعی نگاه، گذاشته شده بود. آثاری که هرکدام حیطه تخصصی خود را دارا بوده و کارشناسان خود را می‌طلبند. به هر حال این جدی نگرفتن و تقسیم کردن فیلم‌های کوتاه و مستند و در دوره‌های پیشین حتی فیلم انیمیشن در بین هیئت‌های داوری، پیش از این هم در جشنواره فیلم فجر سابقه داشته انگار که گروه‌هایی برای سیب زمینی پوست کندن تشکیل شده باشند حالا مقداری پیاز و هویج و کدو هم وجود دارد که آنها را بین گروه‌های سیب زمینی پوست‌کن تقسیم می‌کنند! ضمن اینکه حتی در این مورد هم پوست کندن هویج و کدو مقداری با پیاز و سیب زمینی تفاوت داشته و تخصص خود را می‌خواهد وگرنه مقادیر زیادی از این دو نوع هدر می‌رود!