۳۰۰۴۱۳۹۷

تحلیل یک رسانه حوزه گردشگری⇐علیرغم بریز و بپاش‌های کلان، مخاطبان همچنان سرگرم شدن با عطاران را ترجیح می‌دهند به محصولات ارگانی-۴درصدی مطبوع رسانه ملی!

مصادره

سینماروزان: اکران نوروز۹۷ به واسطه نسبت رسانه ملی با محصولات سینمایی نه تنها بدعتی در جهت همسویی بیشتر مدیران سیما با اهالی سینما نبود بلکه همچنان امتداد تبعیضهایی را دیدیم که در همه این سالها رسانه ملی میان محصولات سینمایی قرار داده است.

«تفریحات۲۴» از رسانه های حوزه گردشگری با تمرکز بر محصولات پرفروش اکران نوروزی به مقایسه کمدی «مصادره» و محصولاتی مانند «به وقت شام» و «لاتاری» پرداخته است که دومی و سومی علیرغم حمایتهای فراوان رسانه ملی در فروش فاصله ای بعید داشته اند با «مصادره».

متن تحلیل این رسانه را بخوانید:

«نه» مخاطبان به محصولات ۴درصدی!!/یک «آری» دوباره به رضا عطاران

اکران نوروز امسال به مانند بسیاری از گل های اکران با تلاش محصولات ارگانی-دولتی برای استفاده از ظرفیت بالای اکران در جهت بالا بردن فروش همراه بود اما نتیجه ای که عاید اکران شد همچنان شکست ارگانیهاست.

نوروز امسال رضا عطاران با «مصادره» به سینماها آمد و فیلم «به وقت شام» محصول سازمان اوج از یک طرف و فیلم «لاتاری» محصول تهیه کننده ای نزدیک به محمدباقر قالیباف-کاندیدای انصرافی انتخابات۹۶ که به دسته بندی درصدی شهروندان پرداخته بود- از طرف دیگر آمده بودند که اجازه پیشروی «مصادره» را ندهند.

در این بین هم «لاتاری» و هم «به وقت شام» از انبوه تیزرهای تلویزیونی و حمایت سیما هم بهره برده بودند بماند که فیلم اول از کلی بیلبورد و فیلم دوم از سوی سامانه آنلاین بلیت فروشی هم با اعطای پاپ-آپ حمایت میشد تا هرطوری که هست فروشش بالا برود.

با این همه، اتفاق نهایی پیشتازی «مصادره» با اختلافی نزدیک به دو میلیارد از هر دو فیلم بود؛ «مصادره» از محصولات تصویرگسترپاسارگاد از موسسات فعال شبکه خانگی در سالهای اخیر بوده است که برخلاف کمدیهای روتین سالیان اخیر جایی ویژه را برای صحنه آرایی و طراحی شخصیتهایی خاص در دل داستانی پرفراز و فرود قرار داده است.

همین ویژگیها در کنار حضور رضا عطاران به عنوان هنرمندی مردمی در رأس بازیگران «مصادره» بود که باعث شد فروش این فیلم از همان ابتدا فاصله‌ای بعید با دو فیلم دیگر داشته باشد.

بودن در کنار مردم و همراهی با خواسته های آنها ویژگی رضا عطاران است و شاید برای همین است که در همه این سالها در کمتر محصول ارگانی بوده که رضا عطاران را دیده باشیم؛ همینهاست که باعث میشود مخاطبان هم برای سرگرم شدن در ایامی همچون نوروز همچنان امثال عطاران را ترجیح میدهند.

وابستگی به سیاسیون و ارگانهای متمول میتواند شرایطی را فراهم کند که تهیه کنندگان در تولید به سودهای بالا برسند اما محک مستقیم مخاطبان در اکران که پیش می آید حتی صرف کرور کرور هزینه برای تبلیغات محصولات ارگانی باز هم به اندازه یک دهم مردمی بودن کارکرد ندارد.

image_print
تاريخ انتشار: جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

بعدش؟

مطالب مرتبط

2 نظر برای مطلب "تحلیل یک رسانه حوزه گردشگری⇐علیرغم بریز و بپاش‌های کلان، مخاطبان همچنان سرگرم شدن با عطاران را ترجیح می‌دهند به محصولات ارگانی-۴درصدی مطبوع رسانه ملی!"

  1. علی می‌گه:

    و مردمی بودن یعنی از یک مفسد اقتصادی پول گرفتن!دوستان با هم رو راست باشیم در ایران سینمای مستقلی وجود ندارد یا باید از اوج و فارابی و … پول بگیری یا امثال سید محمد امامی ها و هیچ فرقی بین اینها نیست و همه دستشان در جیب ملت و بیت المال است.وجالب است افرادی که از نهادهای حکومتی پول می گیرند می شوند وابسته ولی افرادی که از بخش دیگر حکومت و اصلاح طلبان و مفسدین اقتصادی پول می گیرند می شوند مستقل!به خدا قسم هیچ فرقی بین چپ و راست نیست و همه با هم هستند سفره ای پهن است و ….

    • الی می‌گه:

      بحث بر سر سینمای مستقل نیست…بحث بر سر رویکرد مردمه به فیلما…بازم به امثال امامی که پول میدن امثال عطاران بازی کنن و نمیرن پولای نفت ملتو تلف ادمایی کنن که مدام خودشون و اقازاده هاشون دارن میخورن و باز مدعی هستن که کم خوردن

بی‌پرده با مخاطبین

ارسال نظر