1

تحلیل قابل توجه یک رسانه مستقل درباره اکران نوروزی⇐دور و بر «رحمان۱۴۰۰» و «متری شش و نیم» را خالی کردند که فقط اینها بفروشند؟؟/آیا اگر کمدیهایی همچون «زیرنظر»عطاران، «تکزاس۲» یا «ایکس لارج» در نوروز روی پرده میرفتند شرایط بهتری برای اکران رقم نمیخورد؟/ آیا «درخونگاه» با نقدهای سرراستی که روانه کارگزاران داشته نمیتوانست یک ملودرام موفق در اکران نوروز باشد؟/ آیا «کار کثیف» با افشای پشت پرده قاچاق الکل در ایران نمیتوانست مورد توجه مخاطبانی قرار گیرد که تنوع را از اکران نوروز طلب میکنند؟

سینماروزان: با گذشت سه هفته از اکران نوروزی جز دو فیلم «رحمان1400» و «متری شش و نیم» که از تیزرهای فله ای تا تبلیغات محیطی فراوان و انبوه سالن نصیبشان شده است مابقی فیلمها فروشی داغ و یادآور گیشه نوروزی نداشته‌اند؛ اتفاقی که پرسشهای فراوانی را پیش رو قرار داده است.

رسانه مستقل «سینما آسیا» با ارائه تحلیلی پیرامون اکران نوروز، خلوت کردن دوروبر دو فیلم «رحمان1400» و «متری شش و نیم» و انبوه حمایتهای تبلیغاتی نثار شده صرف این دو فیلم را عاملی دانسته است بر فروش بالای آنها.

«سینما آسیا» نوشت: شکست گیشه نوروزی؛ نتیجه مهندسی اکران با فرو کردن آثار حاکمیتی؟؟ بهتر نبود فرصت اکران نوروز برای محصولاتی همچون «تکزاس2»، «درخونگاه»، «ایکس لارج»، «کار کثیف» و «زیرنظر» فراهم شود؟؟ آقایان مدیر پاسخ دهید!!

این رسانه ادامه داد: سه هفته از اکران نوروزی را پشت سر گذاشته ایم و حداقل سه فیلم از 7فیلم نوروزی شکست خورده اند و به قعر جدول اکران چسبیده اند. این شکست که کلیت اکران نوروزی را تحت الشعاع قرار داد نتیجه مهندسی اکران نیست؟ چه کاری بود قسمت سوم یک فیلم کودک زیر حد استاندارد که نه محصولی تازه بلکه برآمده از راشهای باقیمانده قسمت دومش است را به اکران نوروزی وارد کردند؟ چه کاری بود که فیلمی در ضدیت با یک قهرمان ملی را به صرف اینکه محصول یک سازمان سینمایی دولتی است، وارد اکران نوروزی کردند؟

«سینما آسیا» افزود: آیا اگر به جای فرو کردن آثار حاکمیتی در اکران نوروزی به سراغ فیلمهایی نسبتا مستقل از «تکزاس2» گرفته تا «درخونگاه» و از «ایکس لارج» گرفته تا «کار کثیف» و از «به دنیا آمدن» تا «زیرنظر» میرفتند شرایط بهتری برای اکران نوروز رقم نمیخورد؟ یک قلم «زیرنظر» و رضا عطاران نمیتوانستند در همین مدت چندمیلیاردی به گیشه‌ها بیفزایند؟ آیا «ایکس لارج» با فضای مفرحش قادر نبود یکی از پرفروشهای اکران نوروزی باشد؟ آیا «درخونگاه» با نقدهای تند و تیز و سرراستی که روانه کارگزاران چنبره زده بر سیاست داشته نمیتوانست یک ملودرام موفق در اکران نوروز باشد؟ آیا «کار کثیف» با افشای پشت پرده قاچاق الکل در ایران نمیتوانست مورد توجه مخاطبانی قرار گیرد که تنوع را از اکران نوروز طلب میکنند؟ این گونه فیلمها حذف شدند و اکران از بالا مهندسی شد تا اکران نوروزی پررونقی شکل نگیرد که چه شود؟ مخاطبان به سینمای خانگی و ماهواره و فضای مجازی پناه ببرند؟