1

تحلیل رسانه نزدیک به بالادست مجلس بر جشنواره‌ای که هم حمایت بنیاد روایت را داشته، هم حمایت فارابی و هم حمایت وزارت بهداشت را⇐جشنواره مقاومت نه تاثیرگذار است و نه جریان‌ساز!/جشنواره مقاومت از جایگاه یک رویداد بااهمیت به مراسمی تبدیل شده که انگار صرفا محض رفع مسئولیت و بدون نگاهی بلندمدت، تخصصی و راهبردی برگزار می‌شود!/چینش و تقسیم جوایز اصلی جشنواره نشان می‌دهد هر تعداد فیلمی که در دو سال گذشته ساخته شده و پیشتر در فجر قدر دیده شدند، در اینجا هم جایزه گرفته‌اند!!/نه فیلم‌های جایزه‌بگیر در زمان تولید نیم‌نگاهی به جشنواره مقاومت داشته‌اند و نه این رویداد تاثیری در تولید فیلم‌های بعدی جایزه‌بگیران داشته!/ چند فیلم و فیلمساز تکراری و قابل‌پیش‌بینی روی صحنه می‌آیند، هدیه‌ای دریافت می‌کنند و مسوولان جشنواره هم گزارش کاری تکراری به مدیران بالادستی می‌دهند!؟!/ آیا جشنواره مقاومت در دوره‌های بعد احیا خواهد شد؟ 

سینماروزان: شفاف‌سازی سازمان سینمایی درباره عملکرد مالی فارابی نشان داد که جشنواره فیلم مقاومت، اعتباری هنگفت(۹۰۰ میلیون تومان) از فارابی داشته؛ در حالی که بنیاد روایت زعیم این جشنواره بوده و درعین حال امسال وزارت بهداشت هم از جشنواره حمایت کرده است.

روزنامه صبحنو که ازجمله رسانه‌های نزدیک به بالادست مجلس است در تحلیلی بر دوره اخیر جشنواره مقاومت برخی ایرادات آن را برشمرده است. این در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس نیز به صراحت از لزوم تحقیق و تفحص در جشنواره‌های رنگارنگی سخن گفته که حتی کرونا هم آنها را تعطیل نکرده!

صبحنو نوشت: عمار، جشن حافظ، خانه سینما و فجر با اینكه هرکدام سیاست‌هایی کاملا متفاوت دارند، بااین‌حال و برحسب تجربه نسبت‌ به فیلم‌هایی در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به شرط کیفیت بی‌تفاوت نیستند، یعنی اگر فیلم‌های موضوعی واقعا جایگاه تکنیکی داشته باشند، در این رویدادها تقدیر شده و ضریب رسانه‌ای نیز پیدا می‌کنند. با این‌حال ممکن است کسی بگوید بازهم لازم است جشنواره‌ای تخصصی برای حمایت جدی‌تر از این آثار وجود داشته باشد؟

صبحنو ادامه داد: باید دید که این کار به چه قیمتی است؛ بیایید به آثار و فیلم‌های برگزیده جشنواره مقاومت نگاهی بیندازیم. در بخش فیلم سینمایی مسابقه اصلی، در بخش بهترین کارگردانی فیلم سینمایی از بین نامزدها: ۲۳ نفر، آبادان یازده ۶۰، شبی که ماه کامل شد، لباس شخصی، خروج، تندیس؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «خروج» تعلق گرفت.

صبحنو افزود: در بخش بهترین فیلمنامه فیلم سینمایی مسابقه اصلی، ۲۳ نفر، عمر و ما، شبی که ماه کامل شد، داستان خونی، منطقه پرواز ممنوع به عنوان نامزد معرفی شدند که در نهایت تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به مهدی جعفری برای فیلم سینمایی «۲۳ نفر» رسید. جایزه ویژه هیات‌‎داوران نیز به مهرداد خوشبخت برای کارگردانی فیلم «آبادان یازده ۶۰» اهدا شد. در بخش بهترین فیلم سینمایی مسابقه اصلی نیز ۲۳ نفر، آبادان یازده ۶۰، شبی که ماه کامل شد، لباس شخصی و خروج نامزد بودند که تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی جشنواره به محمدحسین قاسمی برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

روزنامه صبحنو در ادامه تحلیل خود آورد: همانطور که واضح است جشنواره مقاومت نه تاثیرگذار است و نه جریان‌ساز!! چینش و تقسیم جوایز نشان می‌دهد هر تعداد فیلمی که در دو سال گذشته ساخته شده و پیشتر در فجر قدر دیده شدند، وارد رقابت شده و بین چند فیلمی که مشهورتر است و سازندگان مهم‌تری دارند، اهدا شده است؛ یعنی نه این فیلم‌ها در زمان تولید نیم‌نگاهی به جشنواره مقاومت داشته‌اند و نه این رویداد تاثیری در تولید فیلم‌های بعدی این فیلمسازان خواهد داشت.

این روزنامه تاکید کرد: انگاری جشنواره مقاومت از جایگاه یک رویداد بااهمیت به مراسمی تبدیل شده که انجمن سینمای دفاع مقدس صرفا محض رفع مسوولیت و بدون نگاهی بلندمدت، تخصصی و راهبردی آن را برگزار می‌کند؟ انگاری چند فیلم و فیلمساز تکراری و قابل‌پیش‌بینی روی صحنه می‌آیند، تقدیرنامه و هدیه‌ای دریافت می‌کنند و مسوولان جشنواره هم گزارش کاری تکراری به مدیران بالادستی می‌دهند. آیا جشنواره مقاومت در دوره‌های بعد احیا خواهد شد؟