1

تجربیات فن‌سالارانه علی‌عسکری چنین می‌گوید⇐صداوسيما مهره‌های مفیدش را حذف نخواهد کرد

سینماژورنال/محمدصادق عابديني: رئيس جديد سازمان صداوسيما برخلاف آنچه ابتدا تصور مي‌شد و از سوي برخي از افراد مرتبط با سازمان تبليغ مي‌شد، بلافاصله بعد از روي كار آمدن اقدام به برهم زدن چينش مديران ارشد سازمان و تغييري در سطح معاونت‌ها و مديران شبكه‌هاي تلويزيوني  نكرد.

به گزارش سینماژورنال علي‌عسكري مانند سرافراز از خانواده صداوسيما است و به خوبي از ساختار رسانه ملي باخبر است. براي مردمي كه بيشتر صداوسيما را با بخش سيما يعني تلويزيون مي‌شناسند، اولين بازخوردهاي تغييرات در سطح رياست سازمان بايد در بخش سيما خودنمايي كند و جالب است كه رئيس سازمان به جاي تن دادن به تصميمات لحظه‌اي و شايد هيجاني در حال مديريت بر شرايط فعلي سازمان صداوسيما و معاونت سيما است؛ رفتاري كه با استقبال نيز روبه‌رو شده است.

حذف نگاههای شخصی در اداره رسانه ملی

عليعسكري نشان داده است كه مي‌توان نگاه‌هاي شخصي به مسئله رياست بر رسانه ملي نداشت و حتي در صورت وجود اختلاف سليقه و ديدگاه، افراد شايسته را در سمت‌هايشان حفظ كرد. مصداق اين موضوع استعفاي مدير شبكه مستند سيما بود كه بعد از قبول استعفاي محمد سرافراز از سوي مقام معظم رهبري صورت گرفت.

از تاجيك و چند مدير شبكه ديگر به عنوان مديران نزديك به سرافراز نام برده مي‌شد كه در زماني كه هنوز مشخص نبود رئيس قبلي سازمان خواهد ماند يا خير، دست به قلم شدند و در دفاع از محمد سرافراز يادداشت نوشتند و مصاحبه كردند.

موفقیت در سایه تجربیات محمد آفریده
امير تاجيك با استفاده از تجربیات مدیریتی آفریده توانسته بود تحولي نسبی در اوضاع این شبکه ايجاد كند و از يك شبكه كم بيننده، یک شبكه تلويزيوني مفید به حال اهالی مستند و علاقمندان این ژانر ايجاد كند.

بعد از استعفاي اين مدير جوان بود كه براي اولين بار در طول تاريخ سيما طوماري از سوي مستندسازان در حمايت از ابقاي يك مدير شبكه امضا شد و چندين مستندساز مشهور كشور از رئيس سازمان صداوسيما خواستند تا تاجيك را حفظ كند. البته معاون سيما نيز با استعفاي مدير شبكه مستند موافقت نكرد.

به نظر مي‌رسد باقي ماندن مدير شبكه مستند مي‌تواند تضمين‌كننده روندي باشد كه از دو سال پيش در شبكه مستند ايجاد شده است. حركت صعودي شبكه مستند، باعث شده است كه مخاطبان تلويزيون ضمن آشنايي بيشتر با ژانر مستند، به ديدن مستند نيز عادت كنند.

در اوضاع نه چندان روبراه شبکه های مختلف تلویزیون که حتی در ایام نوروز هم نتوانستند خوراکی مطلوب مخاطب فراهم کنند “مستند” شبکه ای بوده که تقریبا کارنامه ای موفق داشت و به نظر می رسد رییس جدید صداوسیما هم فعلا تمایلی به تغییر مدیر این شبکه ندارد.

خطی بطلان بر مدیریت اتوبوسی

البته که باقی ماندن مدیر این شبکه و دیگر مدیران موفق تیم سرافراز خط بطلانی هم می کشد بر ساختاری موسوم به مدیریت اتوبوسی که سالهاست در برخی از ارگانهای دولتی ما جریان دارد و طی آن با تغییر یک مدیر تمامی مدیریتهای زیردست دستخوش تغییر می شوند.

تجربیات فن‌سالارانه علی‌عسکری از او مدیری ساخته است که می‌کوشد در کنار رفع نقاط ضعف بر نقاط قوت قبلی تأکید موکد داشته باشد؛ از جمله این شمول می تواند استفاده بیشتر از ظرفیت مدیران موفق حاضر در رسانه ملی باشد.