1

تئاتر از سینما جلو می‌افتد؟⇐اجرای عمومی آثار برجسته خارجی از سال آینده

سینماژورنال: در سالهای اخیر سبد رسمی اکران در سینماهای ایران به طور کامل به آثار ایرانی اختصاص یافته و بلحاظ قانونی هنوز برای اکران فیلمهای خارجی در کشور محدودیت وجود دارد.

به گزارش سینماژورنال البته داشته ایم برخی پردیسهای سینمایی را که انیمیشنهای خارجی را با دوبله همزمان روی پرده می فرستند یا سینماتکهایی که به بهانه نقد و بررسی، آثار هالیوودی را اکران می کنند اما این اکرانها هیچ گاه نمی توانند شکل و شمایل اکران رسمی که باید از کانال شورای صنفی نمایش بگذرد را داشته باشند.

البته که هر مدیر سینمایی که سر کار می آمده است از قابلیت بررسی موضوع اکران فیلمهای خارجی در سینماها سخن گفته است اما در نهایت چیزی نصیب مخاطب نشده است جز همان اکرانهای معدود.

این وضعیت البته در تئاتر ایران هم وجود داشته است و به جز موسم جشنواره فجر و برخی اجراهای مشترک، خبر چندانی از اجرای آثار خارجی در کشور نبوده است. با این حال انگار بناست اتفاقات تازه‌تری در این باره بیفتد.

دبيركل مركز هنرهاي نمايشي: به دنبال اجراي عموم آثار برجسته خارجي باشيم

مهدي شفيعي، دبيركل مركز هنرهاي نمايشي در گفتگویی با “اعتماد” که پیرامون جشنواره تئاتر فجر صورت گرفته از برنامه خود برای تسهیل شرایط اجرای گروههای تئاتری خارجی در ایران سخن گفته است.

شفیعی می گوید: برنامه ما براي سال آينده اين است كه انشاءالله به دنبال اجراي عموم آثار برجسته خارجي باشيم.

وی ادامه می دهد: آثاري كه هم با شرايط و فضاي كشور ما تناسب فرهنگي داشته باشند و هم آورده‌اي براي تئاتر ما داشته باشند. چه آثاري كه امسال در جشنواره هستند، چه آثار ديگر.

آیا دبیرکل مرکز هنرهای نمایشی می تواند هزینه حضور گروههای خارجی در ایران را پرداخت کند؟

به گزارش سینماژورنال اگر اجرای گروههای تئاتری خارجی در ایران عملی شود می‌تواند نوعی پیشروی برای تئاتر ایران نسبت به سینمایش باشد؛ البته اگر مدیران تئاتری بتوانند جلوی انتقادات احتمالی که از سوی کارگردانان ایرانی به تخصیص فضا برای اجراهای خارجی صورت می‌گیرد بایستند و البته هزینه ای که گروههای مطرح خارجی برای حضور در ایران می‌گیرند را پرداخت کنند.