1

تأیید گمانه‌زنی سه روز قبل سینماژورنال⇐تهیه‌کننده فیلم آخر ایرج کریمی: فضاي “نيمرخ‌ها” به اتفاقي كه براي ايرج افتاد شبيه بود

سینماژورنال: سه روز قبل که خبر درگذشت ایرج کریمی را منتشر کردیم از شباهتهایی که میان وضعیت شخصیت اصلی فیلم آخر این کارگردان “نیم رخها” با روزهای آخر زندگی خودش وجود داشت سخن گفتیم.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال حالا علی حضرتی تهیه کننده این فیلم در گفتگویی که با “اعتماد” داشت این شباهتها را تایید کرده و گفت: نكته اين است كه فضاي “نيمرخ‌ها” به اتفاقي كه براي ايرج افتاد شبيه بود و وقتي فيلم در جشنواره فجر ديده شود اين شباهت قطعا به چشم خواهد آمد.

علی حضرتی درباره تجربه همكاري‌اش با ايرج كريمي و “نيمرخ‌ها” با تاكيد بر اينكه بعد از ايرج كريمي و همكاري با او، كار كردن با شخص ديگري واقعا سخت است، گفت: يك‌بار به يكي از دوستان سر پروژه گفتم دوست دارم “نيمرخ‌ها” چند ماه ديگر ادامه پيدا كند چون اينقدر پشت صحنه انرژي مثبت و همدل بودن جريان داشت كه در فضاي سينما باوركردني نبود كه قطعا همين حس نيز به فيلم و جلوي دوربين منتقل شده است. اين همكاري تاريخي‌ترين تجربه من در اين زمينه بود و از او بسيار يادگرفتم.

به دلیل نامهربانیهایی که دیده بود باورش نمی شد که واقعا قرار است این کار ساخته شود

علي حضرتي درباره اينكه چه شد كه او و كريمي همكاري كردند تا “نيمرخ‌ها” ساخته شود اظهار داشت: با ميثم كائد، مدير توليدمان بعد از “خداحافظي طولاني” صحبت مي‌كرديم كه كار بعدي‌مان چه باشد و به گزينه ايرج كريمي رسيديم. دو هفته‌اي طول كشيد تا پيدايش كرديم چون شماره موبايلش را عوض كرده بود و بالاخره در نشر پنجره پيدايش كرديم و با هم درباره كار صحبت كرديم و او فيلمنامه “نيمرخ‌ها”را برايم توضيح داد كه قرار شد همين را بسازيم. تا لحظات آخر به دليل نامهرباني‌هايي كه ديده بود باورش نمي‌شد كه واقعا اين كار قرار است ساخته شود و وقتي قرارداد را بستيم تازه باور كرد.

فیلم آماده است برای جشنواره فجر

او درباره اينكه «نيمرخ‌ها» حالا و پس از درگذشت ايرج كريمي در چه شرايطي است بیان داشت: مراحل توليد و ساخت اين فيلم تمام شده و طبق صحبتي كه با ايرج كريمي داشتيم آماده است تا براي جشنواره فجر به نمايش درآيد. ايرج تقريبا تا آخر كار حضور داشت، خودش موسيقي را تاييد كرد و تدوين را نهايي كرده بود و در مراحل تكميل كار حضور داشت تا اينكه براي شيمي‌درماني در بيمارستان بستري شد.

حضرتي درباره پيگيري‌هاي دوطرفه او و كريمي براي نهايي شدن فيلم تاکید کرد: وقتي كه بستري بود از طريق اس‌ام‌اس در تماس بوديم و من مراحل را برايش توضيح مي‌دادم و او در جريان ماجرا بود.

درباره فیلم بعدی مان “بدرودها” با هم صحبت کردیم

تهيه‌كننده «نيمرخ‌ها» درباره روحيه ايرج كريمي در روزهاي آخر حياتش مي‌گويد: او تا لحظات آخر اميد به بازگشت داشت و حتي ما درباره فيلم بعدي‌مان هم صحبت كرديم كه نامش “بدرودها” بود كه قبل از عملي شدن اين پروژه زندگي را بدرود گفت.

حضرتی  در انتها گفت: در اين مدت همكاري از ايرج كريمي ياد گرفتم كه بايد بدون حاشيه در سينما كار كرد كه او نگاهش بي‌حاشيه بود نسبت به سينما و دغدغه‌اش سينما بود و فيلمسازي. نامهرباني زياد ديده بود كه هشت سال نتوانسته بود فيلم بسازد و براي يك هنرمند و فيلمساز شبيه او فيلم نساختن واقعا سخت بود. ايرج كه رفت با تمام اين بي‌توجهي‌ها و نامهرباني‌ها، لااقل حواس‌مان جمع باشد به ديگراني كه شبيه او هستند و در حق‌شان نامهرباني مي‌كنيم، حواس‌مان باشد كه بعد از رفتن‌شان حسرت نخوريم كه چرا چنين كرديم.

نیم رخها

بابک حمیدیان در نقش یک بیمار سرطانی در نمایی از “نیم رخها”