1

مجوز عجیب بيضايي، وهابيت و شيعه‌كشي در صحبت‌هاي یک كارگردان تئاتر+عکس

سینماژورنال: محمد رحمانیان در ادامه سنت سالهای اخیرش که به روخوانی یا اجرای نمایشنامه های بهرام بیضایی مبادرت می‌کند بنا دارد از اواخر خردادماه امسال نمایش “مجلس ضربت زدن” بهرام بیضایی را در تئاتر شهر روی صحنه ببرد.

به گزارش سینماژورنال رحمانیان در نشستی که به منظور این اجرا تدارک دیده بود کوشید به برخی از پرسشهای پیرامون این نمایش بیضایی و چگونگی اجرای آن پاسخ دهد.

از جمله صحبتهای او در این نشست آن بود که در ابتدا از این گفت که بیضایی مجوز این نمایش را برای اجرا بدون کمترین ممیزی به وی داده ولی به دنبال آن این مسأله را طرح کرد که یکی از شخصیتهای نمایش از مرد به زن بدل شده و یک دیالوگ هم به تبع آن تغییر یافته است.

اجرای نمایشنامه بدون کوچکترین تغییر اما…

رحمانیان اظهار کرد: خود آقای بیضایی اوایل خیلی تمایلی نداشت تا اجازه بدهد این نمایش اجرا شود، اما بعد گفت که حتی یک جمله هم نباید از نمایش حذف شود و من این مسئله را به مسئولان تصمیم‌گیرنده اطلاع دادم و تأکید کردم که حاضر نیستم به هیچ وجه زیر قولی که به آقای بیضایی داده‌ام بزنم و ترجیح می‌دهم در هر زمانی اگر قرار باشد حتی یک کلمه حذف شود، کار را تعطیل کنم. البته در حال حاضر بازبینی انجام شده و نمایش بدون کوچک‌ترین تغییری نسبت به متنی که منتشر شده است اجرا خواهد شد.

اما با تغییر یک کاراکتر و تغییر یک جمله

او ادامه داد: بزرگترین تغییر این نمایش این بود که نقش نویسنده را یک زن (مهتاب نصیرپور) بازی می‌کند، چرا که این نقش را به چند نفر پیشنهاد کردم اما شرایطی را داشتند که نمی‌توانستم بپذیرم؛ به همین دلیل طی نامه‌ای که به آقای بیضایی نوشتم، این اجازه را گرفتم که نقش نویسنده از مرد به زن تغییر کند که در همین راستا یک جمله در نمایش که به زنانگی و مردانگی نقش برمی‌گشت، تغییر کرد.

مجلس ضربت زدن
مجلس ضربت زدن

پیش بینی فشارهای وهابیون

جالبتر از این تناقض اما جایی است که رحمانیان به پیش بینی مخالفتهای احتمالی با “مجلس ضربت زدن” هم پرداخته و ادعا کرده که از سوی وهابیت فشارهایی را برای اجرای این نمایش تحمل خواهد کرد. رحمانیان گفت: البته هیچ کاری از بیضایی نیست که با مخالفت روبه‌رو نشود و من مطمئنم بخشی از فشارها برای اجرای این نمایش از طرف وهابیت در ایران خواهد بود که رسم نخبه‌کشی و شیعه‌کشی را در دستور کار دارند. ضمن اینکه افرادی هم هستند که با تغییر کت و شلوار و یقه و نام گروه خود، اعتراضاتی را خواهند داشت اما من نمی‌توانم برای این نمایش‌ انعطاف‌پذیر باشم چون نمایشنامه خودم نیست.

نشست نمایش "مجلس ضربت زدن"
نشست نمایش “مجلس ضربت زدن”