1

بهزاد فراهانی خطاب به برخی سیاسیون منتقد تئاتر⇐تابه‌حال شده که يک رنجديده بيايد و معيشت و اقتصاد زندگي‌اش را تشريح کند و شما خوب گوش دهيد و تغيیر ايجاد کنيد؟!/رؤساي دپارتمان تئاتر کشور ما دکتر ممدوح و بهرام بيضايي بودند! اينها را برداشتيد و چه کساني را جايگزين آنها کرديد؟؟/ لطف کنيد به تلويزيوني رسيدگي کنيد که اسم آن را گذاشته‌ايد ملي و ببينيد که چگونه مردم ما رسانه ملي را نگاه نمي‌کنند!!

سینماروزان: انتقادات افراطیون به تئاتر که فقط و فقط هم نثار تئاترهای مستقل میشود و هیچ گاه نصیب تئاترهای ارگانی پرهزینه نمیگردد، به سیاسیون هم رسیده تا جایی یک نماینده مجلس خواستار خودممیزی(!) فعالان تئاتر شده.

بهزاد فراهانی بازیگر سرشناس تئاتر در واکنش به این انتقادات به “شرق” گفت: رؤساي دپارتمان تئاتر کشور ما چه کساني بودند؟ دکتر ممدوح، بهرام بيضايي و…. اينها را برداشتيد و چه کساني را جايگزين آنها کرديد؟ بهرام بيضايي الان دارد چه‌کار مي‌کند؟ بيضايي آنچه گفته براساس عقلانيت و تفکر و فلسفه بوده است و مبلغ ارجمندي ميهن ما بوده است. وقتي آثار بيضايي را مي‌خواني نه‌تنها از آن به اين نتيجه مي‌رسيد که مردم خود را خوب مي‌شناسد، بلکه تاريخ را نيز خوب مي‌شناسد. شما اين‌چنين شخصي را برداشتيد، چه کساني را جاي او آورديد؟ متفکران را کنار بگذاريد و کساني را به‌جاي آنها بگذاريد که بتوانيد از حرف‌هاي آنها دفاع کنيد. اين شايسته وکلاي مجلس نيست. اين نشان مي‌دهد که شما انديشه‌گريز هستيد.

فراهانی ادامه داد: دوستان محترم و عزيزاني که ما را نقد مي‌کنيد، لطف کنيد به تلويزيوني رسيدگي کنيد که اسم آن را گذاشته‌ايد ملي. ببينيد که چگونه مردم ما رسانه ملي را نگاه نمي‌کنند.  تابه‌حال شده که يک رنجديده بيايد و معيشت و اقتصاد زندگي‌اش را براي مردم تشريح کند و شما خوب گوش دهيد و تغيير ايجاد کنيد؟

این بازیگر خاطرنشان ساخت: از آغاز انقلاب تاکنون در بخش فرهنگ آموزش‌وپرورش مجاني بوده، درحال‌حاضر ميلياردي هزينه مي‌شود، سوادآموزي در اولويت بوده، اما حال با بي‌توجهي روبه‌روست. دانشگاه‌هاي ما ديگر آن ارجمندي سابق خود را ندارد، در هنر و عرصه‌هاي ديگر نیز ‌چنين اتفاقي رخ ‌داده است و جالب اينکه هيچ‌وقت دنبال تغيير نبوده‌ايد. علت آن است که خود تغييرناپذيريد. من چندين‌بار از مجلسيان دعوت کردم تا از تئاترهاي ما ديدن کنند متأسفانه چنين اتفاقي نيفتاده است. ما تنها يک چيز در سالن‌ها مي‌بينيم، افراد مخفي که با عينک مي‌آيند و وسط اجرا سالن را ترک مي‌کنند و فرداي آن براي ما يا توبيخ‌نامه ارسال مي‌شود يا اجرا توقيف مي‌شود.

او در پايان گفت: عضو محترم مجلس بايد بداند که تئاتر ياريگر ملت است، تئاتر ياريگر دولتمرد است، ياريگر يک وکيل مجلس است. تئاتر نقد مي‌کند و ما معلم ساده‌اي هستيم که با صداقت مسائل اجتماعي را نقد مي‌کنيم. ما مباحث روان‌شناسي يک ملت را با خردورزي به مردم نشان مي‌دهيم. در غير اين صورت ما تئاتر نداريم. اينکه در ‌جايي يک اتفاق کوچک رخ‌داده است و وکلاي مجلس به همه تعميم مي‌دهند، کار صحيح و درستي نيست و ما بر‌نمي‌تابيم