1

بهروز افخمی: فیلمنامه “روباه” را با مشورت یک مأمور اطلاعات نوشتم/جنتی اصولی و شجاع است!!!

سینماژورنال: در حالی که نمایش تازه ترین فیلم بهروز افخمی با عنوان “روباه” در جشنواره فیلم فجر فقط و فقط انتقادات مخاطبان را موجب شد و اغلب منتقدان نیز بواسطه سهل انگاری افخمی در تصویرسازی جامع از ماموران اطلاعات او را نکوهش کردند این کارگردان در گفتگویی با عسل عباسیان در “شرق” مدعی شده است که در نگارش فیلمنامه اثر از مشورتهای یک مامور قدیمی اطلاعات استفاده کرده است.

به گزارش سینماژورنال البته که مشخص نیست این مامور قدیمی چقدر به افخمی اطلاعات داده و از آن مهمتر افخمی چقدر از این اطلاعات استفاده کرده است اما این مشخص است “روباه” نمی تواند اثری نام گیرد که پشت پرده ای رئالیستی از ماموران اطلاعات ارائه می دهد.

افخمی می گوید: اوایل تابستان امسال مشغول نگارش فیلمنامه «خمسه‌خمسه» که فیلمنامه‌ای جنگی است و داستانش در پاییز اولین‌سال جنگ می‌گذرد، بودم که وقتی به اواخرش رسیدم، محمد پیرهادی از من پرسید علاقه‌ای به ساخت فیلمی با زمینه جاسوسی که فیلم حادثه‌ای با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای است دارم یا نه؟ چون ٢٠سالی می‌شد که فیلم جاسوسی نساخته بودم در پاسخ به محمد پیرهادی گفتم که بله علاقه دارم. فوری گشتی میان طرح‌ها و ایده‌های مکتوب و غیرمکتوبم زدم و طرحی را پیدا کردم درباره موتورسوار مسافرکشی که فکر می‌کند در یک قمارخانه اینترنتی کار می‌کند، بی‌اینکه بداند برای عملیاتی جاسوسی آماده‌اش می‌کنند.

از مشورتهای مرتضی اصفهانی مامور سابق اطلاعات بهره مند شدم

این کارگردان ادامه می دهد: وقتی این طرح را با آقای پیرهادی در میان گذاشتم استقبال کردند. من هم شروع کردم فیلمنامه اولیه را مفصل و فصل‌بندی‌شده در ٥٠-٤٥صفحه نوشتم که در این مسیر از مشورت آقای مرتضی اصفهانی برخوردار شدم. او از جوان‌های قدیمی وزارت اطلاعات بوده که از دوره نمایندگی‌ام در مجلس او را می‌شناختم. در همان دوره آشنایی هم صحبت‌هایی برای تبادل ایده کرده بودیم و حرف‌هایی مطرح شده بود اما به‌جایی نرسید. سال‌ها از هم بی‌خبر بودیم و دوباره به هم برخورد کردیم و او چون مرا می‌شناخت داستان‌های دست‌اولی برایم تعریف کرد که باعث شد نیمه‌دوم داستان خودم را کنار بگذارم و با ماجرای مستندی که واقعا اتفاق افتاده و البته با تغییراتی، نیمه‌دوم داستان را بنویسم.

شباهت با “نیش”

افخمی با اعتماد به نفس زیاد ادعای شباهت فیلمش با فیلم شناخته شده “نیش” را کرده و بیان می دارد: فیلمنامه‌ای که نهایتا ساخته شد ممکن است برای مخاطب شباهتی به فیلم «نیش» جرج روی‌هیل داشته باشد؛ فیلمی که پل نیومن و رابرت ردفورد در آن بازی می‌کنند، اما حادثه‌هایی که در «روباه» رخ می‌دهد، واقعا اتفاق افتاده و صرفا براساس قصه من دستخوش تغییراتی شده است.

جنتی اصولی و شجاع است

بهروز افخمی در بخش دیگری از گفتگوی خود نیز نقطه نظر جالب و البته شبهه برانگیزی را درباره عملکرد علی جنتی وزیر ارشاد بیان کرده و او را آدمی شجاع می داند. افخمی می گوید: جنتی را از روزگاران قدیم می‌شناسم. سال٦٢ که مدیر بخش فیلم و سریال شبکه اول سیما بودم حکم مدیریتم را از او گرفتم و سریال «کوچک جنگلی» با حمایت و خطرپذیری او ساخته شد. البته ابتدا قرار بود این سریال به کارگردانی ناصر تقوایی ساخته شود که بعدتر من آن را ساختم. جنتی‌ای که من می‌شناسم اصولی و شجاع است و از هنرمندان و ساخته‌شدن فیلم‌های خوب حمایت می‌کند. اگر مشکلاتی هم برایش پیش بیاید، ایستادگی می‌کند و از اصولش ابدا کوتاه نمی‌آید.

جنتی مشغول تعامل با اوضاع موجود است

افخمی وقتی در برابر این پرسش قرار می گیرد که این شجاعت چطور با عدم مقاومت جنتی دربرابر توقیف فیلمهای مجوزدار تطبیق پیدا می کند اظهار می دارد: نمی‌دانم چقدر لازم بوده که ایستادگی کند و نمی‌دانم این ماجراها را دقیقا چطور پیش برده، اما به‌هرحال او وزیر است و سیاستمدار. فراموش نکنیم که کار سیاستمدار تعامل با اوضاع و احوال روز است. احتمالا او هم مشغول تعامل با اوضاع موجود است و این را نباید پای عدم‌ایستادگی‌اش گذاشت.