1

بهرام بهرامیان بیان کرد⇐دو سال پیش پروانه نمایش سراسری «پریناز» را گرفتیم اما به محض عقد قرارداد پخش با هدایت‌فیلم گفتند فیلم باید مجددا بازبینی شود!!!/برای صدور پروانه نمایش تازه مجبور به فیلمبرداری مجدد شدیم/فیلم هیچ ربطی به جادوگری و سیاستمداران ندارد/به اکران در «هنروتجربه» علاقه نداشتم اما مجوز نمایش به این شرط صادر شد/نمی‌توانستم منتظر تغییر کابینه شوم چون ۷ سال منتظر ماندم و اتفاقی نیفتاد…

سینماروزان: بهرام بهرامیان وقتی یک سال بعد از ساخت نخستین فیلمش «آل»، به سراغ ساخت دومین فیلمش «پریناز» با بازی فاطمه معتمدآریا، طناز طباطبایی، حمید فرخ نژاد و شبنم قلی‌خانی رفت گمان نمی‌کرد این فیلم هفت سال پشت خط اکران بماند.

به گزارش سینماروزان با این حال انتشار عکسی از تست گریم فاطمه معتمدآریا در «پریناز» که هیچ ربطی به گریمش در فیلم نداشت باعث واکنش رسانه‌های افراطی به فیلم شد و فیلم توقیف شد.

دو سال قبل بود که عبدالحمید نجیبی تهیه کننده «پریناز» در گفتگو با سینماروزان از صدور پروانه نمایش فیلم با پاره ای اصلاحات و پخش فیلم توسط موسسه هدایت فیلم حرف زد.(اینجا را بخوانید) با این حال نه تنها خبری از اکران نشد که در اتفاقی غیرمترقبه مجوز نمایش فیلم هم باطل شد!!!

بهرام بهرامیان کارگردان «پریناز» درباره چرایی این اتفاق به سینماروزان اظهار داشت: دو سال پیش به «پریناز» پروانه نمایش دادند اما بلافاصله بعد از اینکه قرارداد اکران با هدایت فیلم بسته شد در اقدامی غیرمنتظره  گفتند فیلم دوباره باید بازبینی شود و این بازبینی ها هم مدتها طول کشید تا اخیرا که بالاخره مجوز نمایش صادر شد.

وی درباره حجم تغییرات و سانسورهای وارده بر «پریناز» بیان داشت: به غیر از تعدیل دیالوگها مجبور به فیلمبرداری دوباره برخی نماها هم شدیم!! اینکه دقیقا چند دقیقه فیلمبرداری مجدد انجام دادیم مشخص نیست اما در برخی از سکانسها تا 5 پلان تازه و در برخی دیگر تا 10 -12 پلان جدید گرفتیم.

بهرامیان در چرایی این تغییرات افزود: ببینید مفهوم فیلم چیزی نبود که نیاز به تغییر آن باشد بلکه فقط و فقط برای آن که مضمون فیلم روشن تر و شفاف تر گردد و راه را برای سوءتفاهمات ببندد، این فیلمبرداری دوباره انجام شد.

این کارگردان که هم سابقه تولید هارور خوش ساخت «آل» و هم سریالهایی مانند «ساعت شنی» و «جاده قدیم»  را در کارنامه دارد در پاسخ به این پرسش سینماروزان که چرا فیلم را در هنروتجربه اکران میکند بیان داشت: پروانه نمایش به شرط اکران در هنروتجربه صادر شد و تهیه کننده هم مجبور شد این کار را بکند. شخصا علاقه نداشتم چون همه از محدودیتهای سالن و سانس در این گروه باخبرند و فیلم ما در صورت اکران حتی در گروه آزاد هم میتواند خیلی خوب دیده شود اما به هر حال مجوز برای اکران در این گروه است.

بهرامیان افزود: شک نکنید که اگر فیلم پروانه نمایش معمولی دریافت میکرد پخش کنندگان درجه اول برای اکرانش پا پیش می‌گذاشتند همان طور که دو سال قبل هدایت فیلم بنا داشت فیلم را پخش کند اما در مقطع فعلی یا باید قید اکران را می زدیم یا به اکران در هنروتجربه رضایت میدادیم.

بهرام بهرامیان درباره اینکه چرا صبر نکرد تا استقرار دولت جدید و آن زمان شانس خود را برای دریافت پروانه نمایش سراسری فیلم دریافت کند اظهار داشت: هفت سال صبر کردیم تا رسیدیم به اکران در هنروتجربه!!! واقعا دیگر نمی شد صبر کرد و ریسک کرد برای سنجش اتفاقات در وزارتخانه بعدی چون ممکن بود همین پروانه نمایش جزیی هم از دست برود.

بهرامیان با ردّ شایعات پیرامون ارتباط این فیلم با جادو جنبل و نقد به یکی از نزدیکان دولت احمدی نژاد، به سینماروزان گفت: فیلم نه درباره جادوگری است و نه ربطی به سیاستمداری خاص دارد. «پریناز» یک درام داستانگوی صریح است که ارتباط یک کودک و بانویی را بیان میکند که گرفتار وسواس است. در فیلم به دنبال این بودم که برخی خرافه ها و پیشگوییهای بی منطق را نقد کنم؛ فقط همین.

این کارگردان که اخیرا درگیر تولید سریال «از یاد رفته ها» شده است درباره زمان اکران فیلمش بیان داشت: انشاءالله از نیمه مردادماه «پریناز» روی پرده خواهد رفت.