1

انتقام در سکوت⇐پرویز پرستویی وارد وادی کشتی می‌شود

سینماژورنال: مهدی نادری کارگردان جوان ایرانی هفت سال قبل با کارگردانی “بدرود بغداد” مورد توجه قرار گرفته و تا معرفی به عنوان نماینده ایرانی اسکار هم پیش رفت.

به گزارش سینماژورنال بسیاری فکر می کردند این موفقیت آن هم در گونه ای از سینما که هم متکی بر مفاهیم استراتژیک است و هم توجه منتقدان را موجب شده می تواند مسیر ادامه کار نادری را هموار کند اما به دلایل مختلف که اصلی ترین اش استقلال مشی نادری در پرهیز از ورود به سیاسی‌بازی‌های پشت صحنه تولید بود شش سال طول کشید تا نادری فیلم دومش را بسازد.

نادری فیلم دومش “افسانه شکارچیان گرگ” را هم با سرمایه شخصی ساخت و فیلمش از جمله گزینه های حضور در هنروتجربه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر بود. با این حال نادری فیلمش را به هنروتجربه نداد تا به زعم خود فضا را برای جوانترها فراهم کند اما در اتفاقی عجیب سیاستگذاران هنروتجربه از حضور فیلمهای کارگردان پا به سن گذشته ای نظیر محمد رحمانیان و ایرج کریمی در این بخش استقبال کردند؛ آن هم فیلمهایی از این دو کارگردان که حائز حضور در بخش مسابقه جشنواره تشخیص داده نشده بودند.

تلاش برای تولید “لی خون”

مهدی نادری این روزها به دنبال آن است یکی از فیلمنامه های پر و پیمانش را به تولید برساند؛ از جمله این فیلمنامه ها “لی خون” است، فیلمی در گونه سینمای جنگ که داستانی حول و حوش جان بر کفانی را روایت می کند که در آخرین روزهای سقوط خرمشهر در این شهر ایستادند و جانانه دفاع کردند.

مهدی نادری دو سال پیش هم می خواست این فیلم دفاع مقدسی را با حمایت ابوذر پورمحمدی-محمدحسین قاسمی یعنی تهیه کنندگان “شیار143” به تولید برساند که به دلیل عدم همراهی ارگانهای ذیربط و از جمله انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نتوانست آن را به سرانجام برساند.

با جدایی این دو تهیه کننده از یکدیگر حالا بنا شده تولید “لی خون” توسط قاسمی انجام شود که البته آن هم منوط به حمایت انجمن سینمای دفاع مقدس است.

انتقام در سکوت

از سوی دیگر نادری تولید فیلمنامه ای دیگر را هم در دستور کار قرار داده است؛ این فیلمنامه “انتقام در سکوت” نام دارد که پرویز پرستویی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد و آن طور که “سینما” خبر داده به دنبال تأمین بودجه برای آن است.

نکته جالب درباره “انتقام در سکوت” آن است که پرستویی در آن در نقش یک کشتی‌گیر بازنشسته ایفای نقش می کند؛ کشتی گیری که اتفاقاتی عجیب مسیر زندگیش را عوض می کند.

 پرستویی که اخیرا هم در جشن پایان فصل اول سریال “شهرزاد” حضور یافت و یادکردش در این جشن از پرویز صیاد، بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی در کانون توجه قرار گرفت(اینجا را بخوانید) پیشتر هم به دنبال تولید “انتقام در سکوت” بود اما به جایی نرسید.

عاقبت این همکاری چه خواهد شد؟

حالا پرستویی که تجربیات قبلی اش در سرمایه گذاری و تهیه کنندگی در پروژه هایی نظیر “دو”، “شب بیرون”، “خرس” و “من و زیبا” هیچ یک فراگیری تجربیات بازیگری اش را نداشته اند قصد دارد در صورت تأمین سرمایه با فیلمسازی مستقل به نام مهدی نادری کار کند؛ فیلمسازی که نشان داده توصیه پذیر نیست و ترجیح می دهد کاری را انجام دهد که به آن معتقد است نه کاری که به او دستور می شود…

باید منتظر ماند و دید آیا این همکاری به نتیجه خواهد رسید؟