1

بعد از «چ»، «بادیگارد» و «امپراطوری جهنم»⇐حالا حال اساسی رسانه ملی به «ساعت ۵عصر»⇐فیلمی که برای رکوردشکنی آمده بود اما به خنسی خورد

سینماروزان: به غیر از آثار موسوم به ارزشی نظیر “چ”، “بادیگارد” و “امپراطوری جهنم” در سالهای اخیر کم پیش آمده رسانه ملی به حمایت از آثار بدنه سینمای ایران بپردازد؛ آثاری که تولید میشوند برای گیشه.

در مورد مهران مدیری اما این قاعده تغییر یافته و تقریبا از همان روزهای ابتدایی اکران به غیر از نوشابه هایی که مدیری در برنامه خودش “دورهمی” برای فیلمش باز کرد بخشهای مختلف خبری رسانه ملی نیز رپورتاژهای پر و پیمانی برای این فیلم متعلق به سینمای بدنه رفتند. “…5عصر” آمده بود تا رکورد “نهنگ2” و “گشت2” را بزند و ورای هزینه های تبلیغی فراوان برای فیلم، اغلب رسانه های اصولگرا- که در ماههای اخیر به پخش کننده فیلم مدیری هم سمپات پیدا کرده اند-نیز تا توانستند فیلم را حلواحلوا کردند و از آن طرف برخی منتقد-کارمندان یک گروه سینمایی کم مخاطب که دم از امتزاج هنر با تجربه میزنند هم برای فیلم مدیری نقدهای عاشقانه نگاشتند تا فیلم بفروشد.

اما همه اینها یک طرف و رپورتاژهای رسانه ملی برای “…5عصر” یک طرف.

رسانه ملی که هیچ گاه میانه خوبی با سینمای بدنه نداشته این قاعده را زیرپا گذاشت و تا توانست با بهانه و بی بهانه به فیلم مدیری پرداخت اما نشد آنچه باید بشود و فیلم در حالی سرگروهش را از دست داد که فروشش هنوز به ده میلیارد هم نرسیده است!

این یکی از مصداقهای کاهش اثرگذاری رسانه ملی نزد مخاطبانیست که بیش از همه حاشیه سازیها، خود فیلم برایشان مهم است. این یکی از مصداقهای فقدان وجاهت مردمی هم در رسانه های راستی حامی فیلم است و هم در منتقدان-کارمندانی که تا توانستند جز به تحسین فیلم مدیری قلم نزدند.

پاسخ مخاطبان به این جوسازیها باید عامل تغییر روش می‌شد اما درست بعد از گرفتن سرگروه از فیلم مدیری رسانه ملی باز هم برایش رپورتاژ میرود؛ رپورتاژی که از تعریف و تمجید رسانه های راستی تا گردن کج کردن کارمندان گروه تازه تاسیس نزد مدیری، در آن به چشم می خورد و البته بعد از مدتها انکار، اشارات سیاسی فیلم که سه ماه قبل سینماروزان درباره آن اطلاع رسانی کرد(اینجا  و اینجا را بخوانید) هم تایید میشود!