1

هفت سال بعد از روی آنتن رفتن «هفت»سینمایی⇐«هفت»تلویزیونی هم راه می‌افتد

سینماروزان: مرتضي ميرباقري كه از زمان تصدي معاونت سيما طرح توسعه توليد مجموعه‌هاي نمايشي سيما را كليد زده و حتي از توليد بيش از 100 سريال سخن گفته است، اين بار از طرح جديدي خبر مي‌دهد كه در آن سريال‌هاي نمايشي تلويزيون به صورت آكادميك نقد و بررسي مي‌شوند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جوان» سال‌ها پيش زماني كه برنامه «هفت» راه‌اندازي شد، زمزمه‌هايي از راه‌اندازي برنامه‌اي مشابه «هفت» براي نقد و بررسي برنامه‌هاي تلويزيوني و به خصوص سريال‌هاي نمايشي به ميان آمد؛ طرحي كه تاكنون اجرايي نشده است.
تلويزيون در مقابل اعتراضات متعددي كه به ساختار و نحوه اجراي برنامه «هفت» وارد شد، ترجيح داد اين برنامه را چند‌بار دست به دست كرده و در نهايت تعطيل كند. از فريدون جيراني گرفته تا محمود گبرلو و بهروز افخمي هيچ كدام نتوانستند «هفت» را آن گونه كه صداوسيما دوست دارد، اداره كنند. شايد طولاني‌ترين دوره اجراي «هفت» كه متعلق به محمود گبرلو بود مشي و رفتار مماشات‌گونه وي با سينما بود كه دوست نداشت چالش چنداني داشته باشد.
حال با تجربه نا‌موفق «هفت» در نقد سينما، اين بار قرار است تلويزيون خودش را نقد كند.
معاون سيما درباره نحوه اين نقد و بررسي مي‌گويد: «ما برنامه‌اي طراحي مي‌كنيم كه پس از سريال هم در تلويزيون و هم در دانشگاه صدا و سيما اين نقدها را داشته باشيم. مذاكراتي نيز با دانشگاه صدا و سيما در اين مورد داشته‌ايم اما بايد توجه كرد كه بايد اينگونه برنامه‌ها پس از  به پايان رسيدن سريال باشد، چراكه سريال تا به پايان نرسد همه ابعادش مشخص نمي‌شود.‌»
ميرباقري همچنين مي‌افزايد:‌ «در داخل دانشگاه صدا و سيما با مدير محترم دانشگاه جلسه‌اي داشتيم تا چارچوب‌ها تنظيم شود و قرار است در داخل خود تلويزيون هم هر شبكه‌اي كه سريال از آن پخش مي‌شود بنا به سنتي كه از قبل هم وجود داشته است در برنامه‌اي آن را به بوته نقد بكشيم. من فكر مي‌كنم بهترين هديه به هر كسي كه مجموعه‌اي مي‌سازد اين است كه در انتهاي كار كارشناسان مستقل و منتقدي كه در اين زمينه‌ها وجود دارند مطالب‌شان را بيان كنند.»

آيا تلويزيون كه در برابر نقد سينما تا به حال چند‌بار تيم اجراي برنامه «هفت» را تعويض و در نهايت اين برنامه را تعطيل كرد، در برابر نقد درون سازماني مي‌تواند انعطاف‌پذيري و سعه صدر داشته باشد؟!