1

بعد از تعطیلی جشنواره‌ای به‌اصطلاح ارزشی به‌خاطر نبود بودجه⇐حالا برگزاری نشست خبری یک جشنواره ارزشی دیگر به دبیری یک چندشغله در فرانسه!!!⇔نکته: درست مثل اینکه جشنواره کن نشستش را در سولقون برگزار کند؟؟!/پرسش: آیا هزینه‌ برگزاری نشست در فرانسه توسط یک ارگان ارزشی تأمین شده؟ یا دبیر جشنواره از جیب شخصی هزینه کرده؟

سینماروزان: همین دو هفته قبل بود که خبر تعطیلی جشنواره «در مسیر عشق» به دلیل عدم تأمین بودجه منتشر شد؛ خبری که با قرارگیری در روزگار ریاضت اقتصادی بدنه سینما آن قدرها هم ناراحت کننده نبود.

به گزارش سینماروزان «در مسیر عشق» جشنواره ای بود با مضمون پیاده روی اربعین حسینی که بنا به ادعای گردانندگانش به خاطر نبود بودجه تعطیل شد اما حالا در همین اوضاع که «در مسیر عشق» بودجه برای برگزاری ندارد، جشنواره ای دیگر با مضمون امام حسین(ع) بناست نشست خبری خود را در فرانسه برگزار کند.

نام این جشنواره «چهل چراغ» است که روابط عمومیش در شرح خبر برگزاری نشست در پاریس اعلام کرده است:  نشست خبری دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم و عکس «چهل چراغ» طی روزهای آتی در پاریس برگزار می شود. در این نشست خبری مجتبی امینی دبیر جشنواره با جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران فرانسوی دیدار خواهد کرد. این نشست اعلام آغاز به کار دبیرخانه بین الملل جشنواره بوده و در این جلسه فراخوان بخش بین الملل جشنواره نیز منتشر خواهد شد!

فارغ از آن که توجیه برگزاری نشست در پاریس به خاطر راه اندازی دبیرخانه بین‌الملل همان قدر محل پرسش است که مثلا دست اندرکاران جشنواره کن بخواهند نشست آن را در سولقون واقع در شمال غربی تهران برگزار کنند(!) اینکه هزینه برگزاری این نشست بین‌المللی چگونه تأمین شده پرسش مهمتری است.

آیا دست اندرکاران جشنواره چهلچراغ بعد از یک دوره برگزاری و در آستانه دومین دوره به چنان اشتهاری دست یافته‌اند که اسپانسری بین‌المللی برای راه اندازی دبیرخانه و نشست در پایس پیدا کرده‌اند یا آن که همچنان این بودجه های عمومی است که شرایط این تلاش برای بین المللی شدن را رقم زده است؟

باید منتظر ماند و دید مجتبی امینی دبیر جشنواره چهلچراغ که در این سالها از شدت علاقه به فرهنگ(!) همزمان مدیرعاملی موسسه آوینی، دبیری جشنواره سما و تهیه‌کنندگی آثاری همچون «چراغهای ناتمام» و «به تهران خوش آمدید» که با بودجه آوینی تولید می‌شوند و مدتها پشت خط اکران می‌مانند، را برعهده داشته است درباره این پرسشها به مخاطبان پاریسی(!!) توضیح خواهد داد؟؟