1

بعد از اظهارات مرضیه برومند و حمید فرخ‌نژاد درباره ارتباطات میان خانه سینما و شهرداری و پس از سوزانده شدن کارتهای صنفی خانه سینما توسط سعید سهیلی⇐حالا اعتراض مستندسازان به حلقه بالادستی خانه سینما و تهدید به تجمع

سینماروزان: به حاشیه رفتن فعالیتهای صنفی در خانه سینما سالهاست که از سوی بدنه صنف هشدار داده میشود ولی حلقه بالادستی این نهاد صنفی این هشدارها را جدی نمی گیرد و در امتداد چنین روندی است که یک روز مرضیه برومند از واگذاری یک ساختمان از سوی شهرداری به این نهاد می گوید(اینجا را بخوانید) و روز دیگر حمید فرخ نژاد از تبدیل شدن هنرمندان به کالاهایی برای همراهی با شهردار در مراسمی خاص.(اینجا را بخوانید)

سعید سهیلی هم در اعتراض به انفعال خانه سینما در ماجرای قاچاق «گشت2» کارتهای صنفی اش را در برابر دوربین آتش زد(اینجا را بخوانید) تا بیش از پیش مشکلات این نهاد صنفی به چشم آید.

به تازگی هم انجمن مستندسازان در اعتراض به اجبار برای ثبت صنف فرهنگی شان در وزارت کار به عنوان صنف کارگری تصمیم به برگزاری تجمع اعتراضی مقابل خانه سینما گرفته اند.

ارد زند رئیس انجمن مستندسازان با اعلام این خبر به «ایلنا» گفت: ما در خانه سینما اتاقی نداریم و کلید را از ما گرفته‌اند و حتی کارهای روزمره اعضا مانند برگزاری جلسه را نمی‌توانیم در اتاق انجام دهیم و تجمع ما هم به همین دلیل است تا اگر بخواهیم مجمعی برگزار کنیم اتاق و سالن در اختیار ما بگذارند.

او در پاسخ به این سوال که چرا خانه‌سینما اقدام به بستن اتاق کرده است، گفت: خانه سینما می‌گوید طبق اساسنامه چون هم انجمن و هم‌ صنف داریم لذا تنها به یکی از آنها اجازه حضور در خانه سینما داده می‌شود. اما صحبت ما این است که اساساً انجمن‌های صنفی می‌بایست در جایی مستقر باشند که وزارت کار تعیین می‌کند. امروز انجمن‌های بسیاری داریم که رسمیت یافته‌اند. مدیریت این انجمن‌ها در این چندین سال برعهده وزارت ارشاد بوده و حالا چطور می‌خواهند انجمن‌های فرهنگی را کنار بگذارند و انجمن‌های صنفی را جایگزین کنند. از نگاه من انجمنی باید انتخاب شود که رسمیتش را از وزارت ارشاد گرفته است و اعتراض ما به خانه سینما نیز بر سر همین مسئله است.

رئیس انجمن مستندسازان گفت: اگر تا سه‌شنبه به خواسته‌ ما که پس گرفتن اتاق و به رسمیت شناختن انجمن مستندسازان است، توجهی نشود، اعضای این انجمن سه‌شنبه در خانه سینما تجمع خواهند کرد.