1

بستن هیات داوران فجر با اعضای شوراهای سازمان!!+با حضور یک مدیر سالیان تلویزیون+ یک مدیر فیلمبرداری مسلط و بی‌ادعا+بدون تقسیم هیات داوری میان حرف و مشاغل

سینماروزان/محمد شاکری: اعضای هیأت داوران بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

به گزارش سینماروزان محمد احسانی (مدیر فرهنگی) در کنار ساره بیات (بازیگر)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) به عنوان اعضای هیأت داوران، آثار این دوره جشنواره را داوری خواهند کرد.

هرچند نسبت به ادوار اخیر جشنواره فجر، سهم سینماگران در هیات داوری بالاتر رفته و دیگر با تقسیم‌بندی داوری میان حرف و مشاغل بی‌ربط به تولید سینما(!) و حضور گل‌درشت مدیران مواجه نیستیم با این حال همچنان ردپای پررنگ نیروهای متبوع سازمان در داوری مواجهیم.

محمد احسانی که از مدیران تلویزیون و نیروهای نظارتی سالیان اخیر سازمان است و عضو شورای پروانه نمایش سینمایی است وارد هیات داوران شده است.

کارگردانانی نظیر نیما جاویدی و بهرام توکلی از اعضای سالیان اخیر شوراهای تایید فیلمنامه مرکز گسترش و فارابی هم در هیات داوران حاضرند.

به غیر از وزن بالای کارگردانان در هیات داوران، جمال ساداتیان نماینده تهیه‌کنندگان در هیات داوران است و ساره بیات نیز نماینده جامعه بازیگری.

مرتضی پورصمدی را باید وزنه هیات داوران دانست؛ یک مدیر فیلمبرداری باسابقه و بادانش که در همه این سالها بی‌ادعا دستاوردهای متعددی در سینمای ایران داشته است.

دیگر شاخه‌های پشت صحنه سینما از طراحی صحنه و لباس تا چهره‌پردازی و صدابرداری و صداگذاری و موسیقی و جلوه‌های ویژه و… هیچ نماینده‌ای در هیات داوران ندارند ضمن اینکه جای خالی یک سناریست باسابقه بدجوری در هیات داوران خالیست؛ آن هم در دورانی که اغلب بر فقدان متن خوب در سینمای ایران صحه می‌گذارند.