1

برآمده از آمار یک مخاطب سینماروزان⇐قیمت بلیت سینما در ایران براساس الگوی آمریکایی می‌شود کمی بیشتر از هزار تومان!/ و براساس الگوی اروپایی می‌شود کمتر از ۵ هزار تومان!

سینماروزان: افزایش قیمت بلیت سینماهای کشور تا سقف 12 هزار تومان از ابتدای نوروز سبب ساز واکنشهای متفاوتی شده است. برخی از دست اندرکاران سینمای ایران این افزایش قیمت را به نسبت افزایش قیمت سالانه اقلام دیگر طبیعی می‌دانند و برخی نیز معتقدند به اینکه با تثبیت قیمت سینماست که می توان انتظار داشت مخاطب به این مدیوم به عنوان مدیومی مناسب برای ایام فراغت بنگرد و در این شرایط این سوبسید است که برای این تثبیت قیمت می بایست به سمت سینمادار بیاید.

به گزارش سینماروزان متأثر از این تفاوت دیدگاهها یکی از مخاطبان سینماروزان آماری ارائه داده از حداقل دستمزد کارگر در آمریکا و انگلیس و سپس مقایسه ای انجام داده میان نسبت این حداقل دستمزد با قیمت بلیت سینماها در آمریکا وانگلیس.

با تعمیم این نسبتها یه حداقل دستمزد کارگر در ایران و قیمت بلیت سینماهاست که خروجی قابل توجهی شکل می‌گیرد و آن هم اینکه منطبق بر الگوی آمریکایی باید قیمت بلیت سینما در ایران 1250 تومان باشد و منطبق بر الگوی اروپایی حدود 5000 تومان!!

این مقایسه را بخوانید:

۱) دستمزد کارگر در آمریکا برای هر ساعت کاری حدودا ۷ دلار است . ۷دلار *۸ ساعت کار در هر روز * ۳۰ روز کاری = ۱۶۸۰ دلار برای هر ماه = ۶۲۱۶۰۰۰ تومان(6 میلیون و خرده ای)

۲) دستمزد کارگر در انگلستان برای هر ساعت کاری حدودا ۱۰ دلار است. ۱۰ دلار * ۸ ساعت کار در طول یک روز * ۳۰ روز کاری = ۲۴۰۰ دلار = ۱۱۰۴۰۰۰۰ تومان برای یک ماه(11 میلیون و خرده ای)

۳) قیمت بلیط سینما در انگلستان ۳ دلار است یعنی یک هشتصدم دستمزد کارگر!

۴) قیمت بلیط سینما در آمریکا ۸ دلار است یعنی یک دویست و دهم دستمزد کارگر!

⇓⇓⇓نتیجه

اگر بخواهیم قیمت بلیط در سینمای ایران را برمبنای انگلستان حساب کنیم، قیمت بلیط سینما در ایران با توجه به حداقل حقوق کارگر در ایران (ماهی حدودا یک میلیون تومان) می شود ۱۲۵۰ تومان

اگر بخواهیم قیمت بلیط در سینمای ایران را برمبنای آمریکا حساب کنیم قیمت بلیط سینما در ایران با توجه به حداقل حقوق کارگر در ایران (ماهی حدودا یک میلیون تومان) می شود ۴۷۶۰ تومان