1

بدعت عجیبِ شورای صنفی نمایش: باز بودن سینماها در آخرین شب قدر+کاهش یک روزه تعطیلی سینماها در شبهای قدر

سینماژورنال: در حالی که همه ساله از ساعت 18 روز 18 ماه مبارک رمضان سینماها به دلیل تقارن با شب قدر سینماها تعطیل شده و این تعطیلی تا روز 21 ماه رمضان و به دلیل سوگواری شهات امام علی(ع) ادامه داشت اما امسال شورای صنفی نمایش تصمیم تازه ای گرفته است.

به گزارش سینماژورنال بر طبق اعلام شورای صنفی نمایش امسال برخلاف هر سال که سه روز تعطیلی در این ایام داشتیم، امسال این تعطیلی به دو روز کاهش یافته است.

امسال فقط دو روز 19 و 21 رمضان سینماها به طور کامل تعطیل هستند و در روز 20 رمضان سینماها از صبح تا ساعت 18 عصر باز هستند.

اینکه این تصمیم بر چه اساسی گرفته شده و باز ماندن سینماها در روز 20 ام رمضان که شبش، شب شهادت است چه دلیلی دارد مشخص نیست.

افطار تا سحر در شب قدر؟!

از آن طرف در شرایطی که امسال طرح افطار تا سحر هم در بیشتر پردیسهای سینمایی در حال اجراست باز بودن سینماها در شب جمعه 23 رمضان که آخرین شب از لیالی قدر است چه توجیهی دارد؟

مگر قرار نیروی انتظامی با سینماداران آن نبود که طرح افطار تا سحر در شبهای قدر اجرایی نشود؟

آیا توجیهی وجود دارد؟

شاید اگر در اکران ماه رمضان شاهد روی پرده رفتن آثار مذهبی-تاریخی بودیم این بازگشایی میان دو روز ضربت خوردن و شهادت حضرت علی(ع) و آن تداخل بازگشایی با افطار تا سحر اندکی منطقی بود اما در شرایطی که به جز یک فیلم تقریبا هیچ کدام از فیلمهایی که روی پرده هستند مناسب ایام سوگواری نیستند این کاهش تعطیلیهای سینما به دو روز و اجرایی شدن طرح افطار تا سحر در آخرین شب قدر چه توجیهی می تواند داشته باشد؟!